فرماندار رشت؛

تنها ۲ درصد مردم رشت عضو کتابخانه‌ها هستند | مسئولیت خود را به دیگری واگذار نکنیم

میرشمس مومنی‌زاده شامگاه سه‌شنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی گفت: تنها ۲ درصد مردم شهرستان رشت عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزاسرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت، نگاه فرهنگی به مقوله های اجتماعی را زمینه رسیدن به یک جامعه آگاه دانست و آن را در گام نخست وظیفه مسئولین و در ادامه خانواده ها عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت عصر روز گذشته (سه شنبه۴دی) و با حضور پریسا کرمی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ میرشمس مومنی زاده، فرماندار شهرستان رشت؛ مرتضی اکبری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان؛ محمد حسن عاقل منش، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت؛ ابراهیم اخوان، رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت، بخشداران رشت، خمام، سنگر، خشکبیجار، لشت نشاء، اعضای شورای اسلامی بخش ها، اعضای انجمن کتابخانه های عمومی رشت، مسئولین کتابخانه های عمومی و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات فرمانداری رشت برگزار شد.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این جلسه با اشاره به شاخصه های جامعه پویا و بانشاط، یکی از مهمترین محورهای توسعه جوامع را مانوس بودن شهروندان با کتاب عنوان کرد. کرمی با بیان اینکه مطالعه کتاب موجب ارتقاء دانش و آگاهی های اجتماعی می شود، کتابخانه ها را مراکزی اجتماعی دانست که نقش بسیار موثری در توسعه شهرها و روستاها ایفا می کنند.
وی همچنین در ادامه به ویژگی های جامعه آگاه نیز اشاره کرد و گفت: یک جامعه آگاه با شهروندان کتابخوان می تواند با بهره گیری از همه امکانات نوظهور بخصوص ظرفیت های شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورده و نیازهای خود را مرتفع سازد. پریسا کرمی در ادامه نگاه فرهنگی به مقوله های اجتماعی را زمینه رسیدن به یک جامعه آگاه دانست و آن را در گام نخست وظیفه مسئولین و در ادامه خانواده ها عنوان کرد.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان در ادامه این نشست، به وضعیت پروژه در حال ساخت کتابخانه مرکزی رشت نیز اشاره و با مرور نحوه آغاز عملیات احداث این پروژه فرهنگی از ابتدا تا به امروز، بر لزوم اقدام جدی در خصوص اتمام عملیات احداث آن تاکید کرد. پریسا کرمی رایزنی های مختلف اداره کل کتابخانه های عمومی استان با مسئولین کشوری، استانی، خیرین و صاحبنظران در خصوص کتابخانه مرکزی رشت را یادآور شد و خاطرنشان کرد: تلاش مجموعه کتابخانه های عمومی استان بر این پایه استوار است که کتابخانه مرکزی رشت باید در اولویت اقدامات فرهنگی استان قرار بگیرد.
کرمی در ادامه این نشست یکی از محورهای اصلی اقدامات مجموعه کتابخانه های عمومی استان را استفاده از ظرفیت خیرین کتابخانه ساز و حامیان کتاب عنوان و از اقدامات جدی در این خصوص سخن گفت. وی تشکیل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان و تلاش برای تشکیل شعبه های شهرستانی این انجمن را از برنامه های در دست اقدام این اداره کل عنوان کرد.
وی در پایان به برنامه ریزی های مختلف کتابخانه های عمومی استان جهت برگزاری هرچه باشکوه تر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: ستاد برگزاری برنامه های دهه مبارک فجر در اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با پیش بینی برنامه های مختلف در کتابخانه های عمومی۱۶شهرستان استان تشکیل شده است.
مومنی زاده: کتاب و کتابخوانی از آثار و مصادیق رشد و تعالی فرهنگی یک جامعه است
فرماندار شهرستان رشت نیز در این نشست شاخص فضای کتابخانه ای، کتاب و کتابخوانی را از آثار و مصادیق رشد و تعالی فرهنگی یک جامعه خواند و گفت : برای ایجاد تحول در یک جامعه، باید بسترهای فرهنگی در آن تقویت شود و برای رسیدن به هدف باید فعالیت های سخت افزاری و نرم افزاری به صورت توامان انجام شود.
میرشمس مومنی زاده توجه به کتابخانه مرکزی رشت و تلاش برای اتمام این پروژه فرهنگی مهم استان را از جمله مصادیق توسعه سخت افزاری در حوزه فرهنگ عنوان کرد و گفت: تکمیل این پروژه مهم ارتقا شاخصها و ایجاد فضای جدید و جذاب برای مخاطبین و به تبع آن اثر گذاری شایان در حوزه کتاب و کتابخوانی را بدنبال خواهد داشت.
مومنی زاده در این جلسه بر تلاش جمعی همه مسئولین این حوزه تاکید و از همه کارگزاران و مسئولین ذیربط خواست با احساس مسئولیت، نسبت به این امر اقدام نمایند.
فرماندار شهرستان رشت ، همچنین بر استفاده از منابع و ظرفیت های خیرین، توجه بر توسعه کتابخانه امام رضا (ع) و استفاده از ظرفیت منطقه آزاد نیز برای پیشبرد امور مذکور و کمک به توسعه و ترویج کتابخوانی در سطح شهرستان رشت تاکید کرد.

اکبری: ایجاد تغییرات در کتابخانه های رشت جهت استفاده بهینه از فضای موجود

مرنضی اکبری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رشت نیز در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارش از وضعیت کتابخانه های عمومی این شهرستان، یکی از مهم ترین دغدغه های علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در شهر رشت را کمبود فضای سرانه مطالعه عنوان کرد و گفت: بر این اساس و جهت رفاه حال اعضای کتابخانه ها، تغییرات محسوسی در فضای کتابخانه های عمومی امام حسن مجتبی(ع) و خاتم الانبیا(ص) رشت برای استفاده بهینه تر از فضای موجود در حال انجام است. گفتنی است بیان دیدگاه های اعضای انجمن و حاضرین در نشست پایانبخش جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت بود.

Share