رمضانپور: این آیین نامه یک فکر خامی است که در دولت نهایی نشده است

بی‌خبری اعضای شورا از آئین‌نامه احراز شرایط شهردار و توهین به مصوبه ابلاغی هیات وزیران!

با توجه به ابلاغ دستور العمل جدید مبنی بر شرایط عمومی و اختصاصی انتصاب مدیران در دستگاه های دولتی و سابقه ۹ سال مدیریتی برای تصدی شهرداری شهرهایی با جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر، کار بررسی صلاحیت نامزدها سخت تر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،شصت و نهمین جلسه شورای شهر رشت که با ارائه برنامه نامزدهای مدیریت شهرداری درحالی برگزار شد که بسیاری از اصحاب رسانه اجازه حضور در جلسه را پیدا نکردند.

روابط عمومی شورای شهر رشت جلسه امروز را اینگونه گزارش داده است:

رضا رسولی وفات آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت و اظهار داشت: دوران ایشان یکی از خوش خاطره ترین دوران سیستم قضایی بود.

رضا رسولی میلاد حضرت مسیح را تبریک گفت و با بیان اینکه مردم رشت یک روز زودتر با آرمان های انقلاب بیعت نمودند، ۸ دی را گرامیداشت.

نائب رییس شورا ادامه داد: ساختار حمل و نقل همگانی رشت با زحمات مدیر سازمان مربوطه و با حمایت شورا ارتقا یافت و از سیستم ناکارآمد خارج شده است. افزایش تعداد ناوگان خبر خوشی است اما بلند مدت نیست و اتوبوسها نیازمند نگهداری است.

وی با اشاره به تلاش شورای چهارم برای ارتقا آتش نشانی تاکید کرد: باید شهرداری رشت برای هرینه نگه داشت سیستم حمل و نقل هزینه نماید و باید به سمت خصوصی سازی در حمل و نقل پیش رفت. حق مردم است که سیستم حمل و نقل خوب داشته باشند.

رسولی با اشاره به پیگیری سیستم های ریلی در سند بالادستی بیان داشت: دلیل ایشان عدم تمایل مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی است اما دلیل آن کمبود این سیستم است و باید بسمت گسترش حمل و نقل عمومی بویژه ریلی پیش برویم. امروز در سازمان حمل و نقل اراده خوبی برای نگهداری ۸۰ دستگاه اتوبوس جدید هست ولی شهرداری باید هزینه متوالی برای گسترش و نگهداری این سیستم را داشته باشد.

رئیس جلسه با اشاره به دستور جلسه اظهار داشت: امروز برنامه نامزدها می باید ارائه می شد اما روند ارسال رزومه همه نامزدها به دبیرخانه شورا صورت نگرفته است و افرادی که رزومه نداده اند، به منزله عدم تمایل به ارائه برنامه است.

وی افزود: آقای باقری چناری، با ارسال نامه ای به ریاست شورا اعلام نموده که نامزدی وی برای شهرداری گمانه زنی رسانه ای بوده است.

رسولی با قرائت متن کامل نامه وی ابراز کرد: این گمانه زنی ناشی از پست اینستاگرامی بنده در حمایت از آقای عبدالهی و همزمانی با تودیع بنده بوده است و امکان شهردار شدن برای من وجود ندارد.

رسولی با اشاره به دستور العمل جدید ابلاغی در انتخاب مدیران دستگاه های دولتی، ادامه داد: با این آیین نامه جدید که روز گذشته به استانداری گیلان ابلاغ شده است، می باید با ضوابط جدید شهردار را انتخاب نماییم. در این دستور العمل اختیاراتی هم به استاندار داده شده تا در صورت فقدان برخی از صلاحیت ها، نامزد منتخب شورا را رد نماید.

وی با اشاره به یکی از بندها که می باید شهردار شهرهایی با جمعیت ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر گفت: می باید شهردار منخب ۹ سال سابقه مدیریتی استانی و یا معدل ۹ سال مرتبط داشته باشد، از بین افراد مطرح شده تنها آقایان عظیم نوربخش قابلیت قرار گرفتن در این آیین نامه را دارد و بقیه هم باید بررسی شود. بنابراین باید با نگاه عمیق تر و کارشناسی تر به گزینه های مناسب برسیم.

حجت جذب در این زمینه گفت: این آیین نامه سال ۹۵ تدوین یافته است و مشخص نیست در دولت بررسی و تصویب شده بنابراین به نظر می رسد سندیت ندارد و دستور المعل هنوز به شوراها ابلاغ ابلاغ نشده است.

عاقل منش نیز در این زمینه اظهار داشت: مرجع رسیدگی خود وزارت کشور است. اگر این آیین نامه را در انتخاب لحاظ کنیم، کوچکترین شکی در انتخاب نمی ماند اما در بخش هایی که ابهام است، می باید در حوزه حقوقی و استانداری این موضوع بررسی گردد. بهتر است پخته عمل کنیم تا دچار مشکل نشویم.

احمد رمضانپور نیز با بیان اینکه رشد مدیران می باید پلکانی باشد گفت: بعد ۴ دهه از انقلاب باز می بینیم، یکمرتبه دستی می آید و فردی بدون تجربه لازم استاندار و بخشدار می شود. اینها به بدنه نظام ضربه می زند. بنده معلم بودم و به من گفتند فرماندار شوم. باید برای پیشرفت جامعه پله ای بالا برویم، این موجب رشد هست. در کشورهای پیشرفته هر مدیر سرمایه کشور است و با تغییر مدیریتی همچنان از تجربیاتش استفاده می شود.

عضو شورا تصریح کرد: به نظر می رسد این آیین نامه تلاشی است برای تاخیر در روند، سندیت قانونی ندارد. ما قانون شوراها داریم و اگر قرار است آیین نامه جدیدی بیاید می باید در کمیته تطبیق مجلس بررسی گردد و سپس ابلاغ شود. این آیین نامه یک فکر خامی است که اول باید در کمیته تطبیق بررسی نهایی و سپس از سوی دولت ابلاغ رسمی گردد. این بعنوان سند نیست فقط یک پیش نویس است که در دولت نهایی نشده است.

فاطمه شیرزاد نیز بیان داشت: این دستور العمل یک آیین نامه اجرایی است که باید در مورد آن تحقیق شود. متاسفم که نامزدها نیامده دارند انصراف می دهند. امیدوارم نامزدها برنامه های خود را مطرح و سوابق اجرایی خود را ارائه نمایند. ما زمان نداریم. باید سرعت عمل در انتخاب شهردار داشته باشیم. ۵ ماه گذشته و شرمنده مردم هستیم. اگر منافع مردم برای ما مهم است، چرا به صداقت عمل نمی کنیم. در جلسه غیر علنی ۱۸ نفر پیشنهاد شد و با بررسی به ۶ نفر رسیدیم. با مردم روراست باشیم اگر قرار است این فرصت را از دست بدهیم و اگر نمی خواهیم مسیر شهر به سمت جلو برود، همه باهم استعفا دهیم.

علیپور نیز افزود: دستهایی پشت پرده است که امروز این آیین نامه را به ما داده اند. این نامه بار حقوقی دارد.

عضو شورا افزود: همه ما مسئولیم. بنده به دنبال معامله گری نیستم. امیدوارم هر کس شهردار شود، خود را شهردار ۱۱عضو بداند.

رضا رسولی توضیح داد: دیروز دولت این آیین نامه را به استانداری ها ابلاغ کرده و استانداری گیلان هم دریافت نموده است و نهاد خارجی این آیین نامه را ارسال نکرده و هیچ دستی پشت پرده نیست. بنده هم نگران انتخاب شهردار هستم. ۶ گزینه داریم و ۵ گزینه گفتند برای ارائه برنامه حضور نمی یابند و آقای جذب هم همکار ما هستند. آقای جمشیدی رزومه داد ولی تلفنی اعلام کرد علاقه ای به حضور ندارد.

رسولی در بخشی از سخنان خود خواستار حضور تعداد بیشتری از خبرنگاران در صحن شد و تصریح کرد: بدین منظور امکانات مدار بسته تهیه شود و در اتاق مجاور امکان حضور تعداد بیشتری اعم از شهروندان و مردم فراهم شود و درب خانه مردم بروی همه باز گردد.

فرهام زاهد نیز با تسلیت اتفاق ناگوار برای اتوبوس حامل دانشجویان اظهار داشت: مدرک گرفتن در این کشور بسیار سخت شده، باید از موانعی چون ناظم مدرسه و چراغ نفتی و اتوبوس گذشت تا مدرک گرفت و به خیل بیکاران اضافه شد.

عضو شورا افزود: قانون محدوده ای برای ما ایجاد کرده، اگر چه برخی با شور و شعف امروز این آیین نامه را ارائه کرده اند. باید از خود بپرسیم چرا نامزدهای شهرداری انگیزه ای برای ورود ندارند؟ و وقتی جلو می آیند، کنار می روند؟ زیرا ما بعنوان عضو شورا کار چاپ و نشر را انجام می دهیم. رزومه زندگی طرف را درآورده در اختیار عموم قرار می دهیم. تجربه نشان داده تخصص افراد مهم نیست و گذشته افراد مهم است آن هم از نوع همراهی با ما.

زاهد افزود: امیدوارم همه به شکل واقعی تعارف را کنار بگذاریم با مردم روراست باشیم. سال قبل ۳۰ نفر آمدند در ساختمان شهرداری برنامه ارائه دادند. با مردم بی تعارف حرف بزنیم ما نمره قبولی نمی گیریم.

وی پیشنهاد داد: بررسی لازم در زمینه آیین نامه جدید صورت گیرد. آیین نامه اجرایی هم مشخص است و بیان کرده چگونه باید عمل کنیم.

عضو شورا با اشاره به طرح شفاف سازی عملکرد شورا و شهرداری ادامه داد: بحث شفافیت به معنای واقعی کلمه باید انفاق بیفتد. ما از جیب مردم خرج می کنیم و هر آنچه اینجا اتفاق می افتد، باید به مردم گزارش دهیم. این حلقه ارتباطی رسانه ها هستند. ممکن است رسانه ها هم نقد و احیانا شیطنت کنند ولی باید روشی در پیش بگیریم که حرمت دو طرف حفظ گردد.

ذاکری نیز با اشاره به آیین نامه جدید بیان داشت: اگرچه ابهاماتی در بخش هایی وجود دارد ولی قابل بررسی است. تجربه نشان داده برنامه ارائه دادن نامزدها هم خیلی مفید نیست. همچنان فرصت سوزی می شود. افرادی چون خانم مقیمی فرصت برای این شهر بود که از دست دادیم.

عضو شورا نیز در مورد عملکرد رسانه ها افزود: این روند همچنان بوده و فضای رسانه ها به سمت غیر اخلاقی و شایعه پراکنی می رود.

ذاکری در نقد عملکرد شوراها گفت: شورای اول موفق ترین شورا بود ولی هرچه فاصله گرفتیم، شوراها از وظیفه ذاتی فاصله گرفت و نتوانستیم حرکت روبه جلو داشته باشیم.

وی در مورد برنامه نامزدهای شهرداری ابراز کرد: ارائه برنامه یک موضوع است، ضمانت اجرایی حرف دیگری است و با توجه به تبصره تجربه مدیریتی، رزومه نامزدها باید بررسی گردد. ضمن اینکه باید نقد به نامزدها علمی باشد نه سلیقه ای.

ذاکری با تاکید بر اخلاق مداری تصریح کرد: مهربانی را تمرین کنیم. قرار است برای یک کلانشهر تصمیم بگیریم. این دور شورا هم تمام می شود، به گونه ای رفتار نکنیم که خاطره بد بماند. امروز شهرداری در یک مخمصه مالی قرار گرفته و انتظارات هم از شورا زیاد و دست ما بسته است و مردم انتظار اجرای پروژه عمرانی دارند. حداقل تنش ها را کمتر کنیم تا شهرداری از این بحران نجات یابد.

وی افزود: بسیاری از گزینه ها برای پست شهرداری دعوت شدند ولی بخاطر اختلاف اعضای شورا و وضعیت بد مالی شهرداری حاضر نیستند ورود کنند. وقتی بداخلاقی ها به اوج می رسد، در این فضا کسی نمی آید. بنده گزینه ای ندارم ولی هرکس بتواند این بن بست را بشکند، خود را تعرفه کند.

رسولی در این راستا گفت: متاسفانه برای انتخاب شهردار به چالش برخوردیم و همه به نوعی مقصریم و اگر دوستان فکر می کنند، بنده نقش پررنگ تری دارم، حاضرم استعفا دهم اما برای ادامه روند باید به نتیجه برسیم و برای تطبیق رزومه افرادی که ابراز تمایل کرده اند، با آیین نامه جدید باید به یک روش برسیم.

حاجی پور نیز اظهار داشت : ما همه باید تابع قانون باشیم. انتظار همه هم این است که مطابق قانون پیش برویم. اما صحبت از دوستی و رفاقت شد. ای کاش امروز روز قیامت بود و هرکس هر کاری کرده عیان می شد و مشخص می شد چه کسی بیشتر در این روند مقصر است.

عضو شورا خطاب به رسولی گفت: شخص جنابعالی بیشتر می دانید بنده در ۵ سال گذشته چه برخوردی با اعضا داشته ام. بنده کجا به شما دروغ گفتم و به شما کمک نکردم. باید بهم کمک کنیم و دروغ نگوییم شاید فرصت دیگری نباشد.

وی با اشاره به رد صلاحیت عبدالهی ابراز کرد: خیلی ها ادعای دوستی کردند ولی از پشت خنجر زدند. بد عمل کردند ۲۴ ساعت پایبند به وعده خود نماندند و بنده را نصیحت به دوستی می کنند. باز هم دیر نیست چون به مردم متعهد شده ایم. با رای مردم آمدیم و باید زبان گویای مردم باشیم. به احترام مردم باید مسئولیت کارهای خود را بپذیریم. مردم حق دارند از ما سئوال کنند. پس به واقع در کنار هم باشیم و متحد گردیم اما نه اکنون که کار گره خورده درخواست اتحاد کنیم و تعامل مقطعی باشد و بعد بسمت دیگر برویم.

عضو شورا تصریح کرد: در شورای اول برای دریافت حکم شهردار همه اعضا آمدند. وقتی فرزند شهید بعنوان شهردار رای می آورد، نه تنها دنبال تاییدیه نرفتیم، بلکه تلاش هم کردیم تایید نشود! همین عدم احترام به رای، باعث می شود باز هر فردی انتخاب شود، دوباره همان روند بداخلاقی ها تکرار می شود.

حاجی پور افزود: شهر مال ماست، چشم انتظار کمک ماست البته اگر مصمم هستیم، این آمادگی در اعضا هست. تعهد خود را به مردم انجام دهیم ،دعای مردم راهگشاست.

رئیس جلسه با اشاره به نامزدی حجت جذب گفت: با این آیین نامه نمی خواهیم دوباره یکی از همکاران شورایی دچار آسیب شود، نیازمند تعرفه گزینه های جدید هستیم. ضمن اینکه باید معادل سازی های در مدیریت های میانی صورت گیرد که در این آیین نامه این معادل سازی شفاف توضیح داده نشده است.

رمضانپور ادامه داد: اکنون می باید به دنبال دریافت پاسخ ابهامات از سوی مقامات ارشد نظیر دفتر شهری و روستایی باشیم و هیات رئیسه هم از نامزدهای جدید بخواهد برنامه خود را داشته باشند و روز شنبه برنامه ها ارائه شود.

در پایان جلسه، علوی ریاست شورا در صحن حاضر شد و با اشاره به نامزدهای شهرداری اظهار داشت: تاکنون فقط یک نفر از نامزدها رزومه آوردند. حتی آقای جذب هم فقط مدارک ایشان را در دبیرخانه داریم و رزومه نداده اند. مابقی طی تماسی تلفنی و کتبی انصراف خود را اعلام کردند. افراد قبلی که رسما دعوت نشدند جزو نامزدها نیستند مگر اینکه قانونا دوباره عضو شورا ایشان را تعرفه نماید.

علوی افزود: این ابلاغیه لازم الاجراست و روز گذشته به استانداری گیلان ابلاغ شده و حساسیت معاونت عمرانی استانداری هم برای مرکز گیلان بالاست. بنابراین فارغ از احساساسات باید قانون را سرلوحه عملکرد خود قرار دهیم.

وی ابراز کرد: هر فرد گزینه مد نظر خود را تا صبح شنبه همراه با رزومه و مدرک تحصیلی به دبیرخانه شورا اعلام نماید تا پس از بررسی شرایط عمومی، نامزدها را برای ارائه برنامه به صحن دعوت کنیم.

تطبیق سنوات مدیریتی را هم برای ۹ سال می توان از استانداری استعلام کرد.

Share