وزیر نفت: در انتصاب مدیر عامل شرکت ستاره خلیج فارس تخلفی رخ نداده است

بنزین مانند نان شب در کشور است | مردم نمی‌توانند دوساعت نبود بنزین را تحمل کنند

بیژن زنگنه، وزیر نفت گفت: مدیر عامل شرکت پالایش نفت توسط ۵ عضو حقوقی هیات مدیره این شرکت منصوب شده و تخلفی رخ نداده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه در جلسه علنی در پاسخ به سوال احمد سالک در خصوص «دلیل عمل خلاف قانون معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش در عزل و نصب هیات مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس»‌ بیان کرد: بنده بعد از  ۳۰ سال شرکت داری مقداری از قانون تجارت و شرکت داری را بلد هستم. شرکت ستاره‌ خلیج فارس مشمول قانون تجارت است و اعضای هیات مدیره شرکت‌های تجاری می‌تواند هم حقیقی و هم حقوقی باشد. اعضای هیات مدیره شرکت ستاره خلیج فارس نیز دارای ۵ عضو حقوقی است و دو عضو حقوقی توسط شستا و دو عضو حقوقی توسط صندوق بازنشستگی نفت و یک عضو توسط شرکت پالایش و پخش انتخاب شدند.

وی در ادامه اظهار کرد: هیچ تغییری در هیات مدیره این شرکت صورت نگرفته و اعضای حقوقی این شرکت همچنان هستند. طبق قانون تجارت هیات مدیره می‌تواند مدیر عامل را تعقیب و عزل کند و انتخاب مدیر عامل با هیات مدیره است.

وی افزود:‌ در جلسه‌ای که در مهر ماه سال ۹۶ برگزار شد هیات مدیره با سه عضو از ۵ عضوش تصمیم می‌گیرد مدیر عامل را عوض کند و صورت جلسه‌ آن نیز موجود است.

زنگنه گفت: آقای سالک تاکید داشتند که مدیر عامل را باید مجمع عمومی عزل و نصب کند در حالی که این گونه نیست و طبق قانون تجارت هیات مدیره می‌تواند مدیر عامل را عزل و نصب کند.

وزیر نفت در ادامه اظهار کرد: تنها در یک جا مجمع می‌تواند در انتخاب مدیر عامل دخالت کند در صورتی که مدیر عامل همزمان رئیس هیات مدیره نیز باشد و طبق قانون تجارت باید در مجمع عمومی انتصاب مدیر عامل مطرح شود  و با سه چهارم رای اعضاء تعیین کند.

وی در ادامه اظهار کرد: اکنون مدیر عامل با تصویب هیات مدیره تغییر کرده است و تخلفی رخ نداده است.

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر این که با هیچ کسی عقد اخوت ندارد، بیان کرد:‌ بنده ممکن است فردی را منصوب کنم و بعد از دو ماه به دلیل این که در کارش اشکال دارد او را کنار بگذارم و برایم اهمیت ندارد که این فرد دوستم باشد و از این اقدام دلخور شود. اگر فردی بتواند قوی‌تر در جایگاهی عمل کند بنده او را منصوب خواهم کرد.

زنگنه گفت: در خصوص راه اندازی سریع و فنی فازهای ستاره خلیج فارس ما از اردیبهشت سال ۹۶ تولید مستمر بنزین را شروع کرده‌ایم اما این تولید به ظرفیت ۱۲ میلیون لیتر در روز نرسید.

وی در ادامه اظهار کرد:‌ مدیر عامل جدید زمانی که رفت در نامه‌ای رسمی نوشت که پالایشگاه باید تعطیل شود.

وزیر نفت در ادامه اظهار کرد: مدیر عامل شرکت خلیج فارس زمانی که رفت یک نامه رسمی نوشت و در آن مطرح کرد که پالایشگاه را باید تعطیل کنیم. چرا که خطرات آتش سوزی و انفجار وجود دارد و درخواست کرد تا پول چند صد میلیون دلاری به او داده شود تا مشکل را حل کند. بنده زمانی که معاون جدید خود را منصوب کردم ایشان کار را به شکل خوبی جلو برد. آقای سالک چندبار تاکید کردند که ایشان شاگرد بنده بوده است در حالی که شاگرد من بودن جرم نیست. بسیاری از رهبران انقلاب ما شاگرد امام بودند آیا این مسئله جرم است.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده فرد جوانی را منصوب کردم اما بالاخره نمی دانم استفاده از جوانان خوب است یا بد است. عده ای می گویند از جوان با تجربه استفاده کن در حالی که جوان با تجربه شاید دیگر جوان نیست بنده فردی را منصوب کردم که ۱۲ سال در کار پالایش تجربه داشته است و تنها یک ترم در دوره فوق لیسانس شاگرد من بوده آیا این کار جرم است؟

وزیر نفت تصریح کرد: بنده با این اقدام برای انقلاب و کشور نیروسازی کردم و این جوان نیز در این مدت در کارش بسیار موفق بوده است در  یک سال اخیر ایشان بیش از ۴۰ بار به این منطقه سفر کردند ما توانسته ایم هم فاز یک و هم فاز دو را به ظرفیت کامل برسانیم و فاز سه نیز در حال راه اندازی نهایی است.

زنگنه خاطرنشان کرد: ما امروز ۳۰ میلیون بنزین در آنجا تولید می کنیم و توانسته ایم با افتخار به دنبال عملکرد خوب ستاره خلیج فارس در برابر تحریم ها بایستم این انصاف نیست که به جای تشویق این جوان با انرژی و موفق این حرفها را پشت سر او مطرح کنیم. جوان دارای تفکر جسارت و نوآوری است اما افراد مسن محتاط تر عمل می‌کند ما باید از جوانان حمایت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت بنزین در داخل کشور بیان کرد: امروز بنزین مانند نان شب در کشور است و مردم نمی توانند دوساعت نبود بنزین را تحمل کنند. در شش ماه اول امسال با زحمتهای زیاد توانسته ایم تعادل بین مصرف و تولید برقرار کنیم در سال گذشته ما ۱۲ میلیون لیتر در روز واردات بنزین داشتیم اما امسال از مهر ماه به خودکفایی رسیده و هیچ بنزینی وارد نکرده‌ایم. در بودجه سال آینده نیز ردیفی برای واردات بنزین دیده نشده است. تولید بنزین در سال ۹۱ حدود ۵۲ میلیون بوده است و ما در این مدت ۴۳ میلیون لیتر به این تولید اضافه کردیم و اکنون ۹۵ میلیون لیتر تولید بنزین داریم که افزایش چشم گیری است.

وی در ادامه اظهار کرد: وضعیت تولید بنزین امروز بسیار خوب است که بخشی از دلیل آن ستاره خیلج فارس است. ما می توانیم بنزین با کیفیت برای کشور و مردم تولید کنیم.

زنگنه در پایان گفت: عده ای مطرح کردند که چرا شرکت ستاره خیلج فارس دفتر خود را تهران بسته است که این کار مناسبی بوده است چرا که ستاره خلیج فارس در تهران کاری ندارد در سایر استانها نیز باید دفاتر تعطیل شوند و تمرکز بر استان مربوطه باشد. امروز بحث تولید بنزین در کشور خوب است و شاهد افزایش تولید بنزین در داخل کشور هستیم.

Share