به‌پاس بیش از هشتاد سال حضور خاندان طاعتی در حوزه نشر و کتاب

بزرگداشت فریدون طاعتی در نخستین برنامه «همشهری سلام»

نخستین برنامه «همشهری سلام» به همت خانه فرهنگ گیلان، عصر روز پنج‌شنبه ۲۹ آذرماه با حضور پرشور علاقه‌مندان در تالار اجتماعات سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخستین برنامه «همشهری سلام» به همت خانه فرهنگ گیلان، عصر روز پنج‌شنبه ۲۹ آذرماه با حضور پرشور علاقه‌مندان در تالار اجتماعات سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان گیلان برگزار شد.

این برنامه به بزرگداشت فریدون طاعتی، به‌پاس بیش از هشتاد سال حضور خاندان طاعتی در حوزه نشر و کتاب و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی اختصاص داشت.

در ابتدای این نشست دکتر مسعود جوزی، مدیر مسوول خانه فرهنگ گیلان، با تاکید بر این‌که منظور از همشهری مفهومی قومیتی نیست، افزود: «ما با تعریف مدرن از همشهری، هر شهروندی که هم‌اکنون در رشت زندگی می‌کند یا بخش عمده عمرش را در این شهر گذرانده باشد، فارغ از قومیت گیلک، تالش، ترک و… همشهری می‌دانیم و ابتدا در رشت و سپس در دیگر شهرهای استان از همشهریان تاثیرگذار در جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… در فرصت‌های آینده قدردانی خواهیم کرد.»

سپس استاد محمد روشن، چهره درخشان تاریخ و ادبیات و مصحح کتاب‌هایی چون تاریخ طبری و جامع‌التواریخ، به بیان خاطراتی از کتابفروشی طاعتی و سال‌های آغاز راه این کتابفروشی و موسس آن غلامرضا طاعتی پرداخت.

در ادامه این برنامه حسن کیائیان، مدیر نشر چشمه، پشت تریبون رفت و از تجربیاتِ خود در حیطه نشر و کتابفروشی صحبت کرد. وی در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به اهمیتِ نهادهایی مانند کتابفروشی گفت: «من خودم ایده کتابفروشی چشمه، در سال‌های جوانی و با مراجعه به کتابفروشی طاعتی، به ذهنم رسید.»

بخش بعدی برنامه به پخشِ فیلمی کوتاه به نام «ساعت پنج عصر، روبه‌روی طاعتی!» اختصاص داشت. این فیلم که توسط خانه فرهنگ گیلان تهیه شده بود، به سرگذشت کتابفروشی طاعتی از آغاز تا اکنون می‌پرداخت.

محمدرضا جعفری، مدیر نشر نو نیز در ادامه این بزرگداشت به سخنرانی پرداخت و با یادآوری خاطراتی از پدر خود عبدالرحیم جعفری موسس انتشارات امیرکبیر، از زحمات خاندان طاعتی قدردانی کرد. وی گفت: «قطعا چنین برنامه‌هایی خود نشان‌دهنده اهمیتِ کارِ بزرگ خاندان طاعتی است اما باید این نکته را در نظر داشت که حتی با برنامه‌هایی بزرگ‌تر از این نیز، ما نمی‌توانیم تمامِ ارزش این کار را پاسخ‌گو باشیم و به‌طور قطع تا ابد همه ما مدیون افرادی همچون طاعتی هستیم.»

در ادامه حمید بلوری نیز به نمایندگی از شرکت تعاونی ناشران استان گیلان، بیانیه‌ای در تمجید از آقای طاعتی خواند. همچنین بنفشه طاعتی، دختر بزرگ آقای طاعتی از طرف خانواده طاعتی متنی را برای تشکر از پدرشان خواند.

در پایان بخش نخست با اهدای تندیس خانه فرهنگ گیلان توسط محمدتقی پوراحمد جکتاجی و هدیه تعاونی ناشران استان گیلان، از همشهری فریدون طاعتی تجلیل به‌عمل آمد.

بخش دوم این برنامه به پخش فیلم «در جست‌وجوی صبح» ساخته مهرداد شیخان، اختصاص داشت. این فیلم به سرگذشت انتشارات امیرکبیر، یکی از نخستین و مهم‌ترین انتشارات‌های ایران می‌پرداخت.

در این نشست چهره‌های سرشناسی از عرصه فرهنگ و هنر گیلان همچون م. مؤید، مسعود پورهادی، ناصر غیاثی، ناصر وحدتی، دکتر جهاندوست سبزعلیپور، دکتر هاشم موسوی، احمد اداره‌چی، هوشنگ عباسی و… حضور داشتند.

Share