فاجعه‌ای به بزرگی خشکی دریاچه ارومیه

انتقال آب دریای خزر اقتصاد محیط زیست ۶ میلیون نفر را تهدید خواهد کرد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در صورت انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران اقتصاد محیط زیست شمال کشور به مخاطره خواهد افتاد، خزر یک دریاچه ی بسته بوده و هرگونه دستکاری و برداشت آب باعث تغییر اکوسیستم منطقه خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، علی محمد شاعری در خصوص طرح انتقال آب از سواحل شمالی و جنوبی کشور به فلات مرکزی ایران گفت: انتقال آب دریاچه خزر یک کار کاملا غیر کارشناسی و ضد محیط زیست است، در صورت انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران اقتصاد محیط زیست شمال کشور به مخاطره خواهد افتاد، خزر یک دریاچه ی بسته بوده و هرگونه دستکاری و برداشت آب باعث پس روی آب خواهد شد.

انتقال آب دریای خزر اقتصاد محیط زیست ۶ میلیون نفر را تهدید خواهد کرد

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: با اجرای طرح انتقال دریاچه خزر به صورت تدریجی از بین خواهد رفت، ضمن اینکه تمامی تالاب‌هایی که به این دریاچه متصل هستند خشک شده و شوری آب دریا نیز افزایش پیدا خواهد کرد از طرفی افزایش شوری آب موجب گرم شدن تدریجی آب دریا و تهدید اکوسیستم آن منطقه خواهدشد، این موضوع اقتصاد محیط زیست حداقل۶میلیون نفر را در ۳ استان مازندران، گیلان و گلستان به مخاطره می اندازد.

کاهش آب دریای خزر تمام تاسیسات بندری شمال کشور را از بین می‌برد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: اجرای خط انتقال اب سواحل شمال به فلات مرکزی ‌بخشی از جنگل های هیرکانی را از بین خواهد برد و با پس روی آب دریای خزر که در اثر انتقال آب صورت می‌گیرد به تدریج تمامی تاسیساتی که در سواحل دریای خزر ایجاد شدند مثل تاسیسات بندری، تخلیه و بارگیری و همینطور امکاناتی که برای توسعه کشور ایجاد شده مانند نیروگاههای بزرگی که در این حوزه وجود دارد در معرض آسیب قرار خواهند گرفت.

فاجعه‌ای به بزرگی خشکی دریاچه ارومیه

وی ادامه داد: بسیاری از مشاغل شمالی‌ها مانند  صید و صیادی که متصل به فعالیت‌های بندری است با انتقال آب دریا خزر از بین خواهد رفت و حیاط اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی مردم شمال و حتی سایر موجودات به مخاطره خواهد افتاد و در شرایطی قرار خواهیم گرفت که شاید بتوان این فاجعه را شبیه فاجعه خشک‌شدن ارومیه تشبیه کرد.

مخالفت شدید مردم شمال کشور با طرح انتقال آب دریای خزر

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم استان مازندران، گیلان و گلستان با این اقدام غیر کارشناسی شدیدا مخالفت خواهند کرد و ما این را یک تجاوز آبی به دریای خزر تلقی می‌کنیم و مردم شمال کشور قطعا اجازه ی اجرای این پروژه ی غیرکارشناسی و غیرفنی را نخواهند داد و تبعات امنیتی، سیاسی و اجتماعی این تصمیم بر عهده کسانی خواهد بود که این طرح را شروع کردن و موجب تشویش اذهان عمومی شده اند. مردم شمال کشور قطعا از حقوق اقتصادی و محیط زیستی خودشان عقب نشینی نخواهند کرد و حق اعتراض را برای خودشان محفوظ می‌دانند.

آب مورد نیاز فلات مرکزی از طریق آب‌های جنوبی کشور تامین شود

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: پیشنهاد می‌شود آب مورد نیاز فلات مرکزی ایران با شیرین سازی آب خلیج فارس و دریای عمان صورت بگیرد، چر اکه خلیج فارس و دریای عمان به آبهای آزاد و اقیانوس هند متصل هستند و با انتقال آب به هیچ عنوان آسیب نخواهند دید و برداشت آب از این پهنه آبی سریعا جبران خواهد شد و هیچ گونه پسروی و عقب نشینی در دریا جنوب کشور رخ نخواهد داد. در حال حاضر نیز بزرگترین پروژه شیرین سازی آب در جنوب کشور در حال اجرا است و از استان هرمز گان با خط انتقال هزار کیلومتری به استان کرمان، یزد، اصفهان، سمنان و تهران آب مورد شهر‌ها تامین خواهد شد و هیچ مشکل و تبعات زیست محیطی نخواهد داشت.

Share