وضعیت آموزش و درمان در تنها بیمارستان دولتی قلب گیلان نامطلوب است

افشاگری عضو کمیسیون بهداشت مجلس از تخلفات بیمارستان حشمت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با برشمردن تخلفات عدیده در تنها بیمارستان دولتی قلب گیلان بر تشدید پیگیری پارلمانی برای بررسی وضعیت و حل مشکلات این بیمارستان تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق دکتر حشمت رشت یکی از بیمارستان‌های آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان است که در سال ۱۳۴۹ شمسی تأسیس‌شده است.

بیمارستان قلب دکتر حشمت رشت با ۱۳۵ تخت فعال و ۱۸۰ تخت مصوب یکی از بیمارستان‌های فوق تخصصی کشور است و ماهانه به‌طور میانگین پنج هزار نفر از خدمات درمانی این مرکز بهره‌مند می‌شوند.

در بیمارستان قلب دکتر حشمت رشت که یکی از بیمارستان‌های فوق تخصصی قلب کشور محسوب می‌شود، بیمارانی از استان‌های مجاور و گاهاً خارجی نیز مراجعه و از امکانات درمانی آن استفاده می‌کنند.

بیمارستان قلب دکتر حشمت رشت مجهز به بخش‌های CCU – ICU-OH POST ANGIO، اورژانس، قلب کودکان، جراحی قلب، قلب زنان و مردان است و بخش‌های پاراکلینیکی شامل آزمایشگاه و بانک خون، رادیولوژی و اکوکاردیوگرافی، اکوکاردیوگرافی مری، تست ورزش، هولتر مانیتورینگ ریتم و فشار، کاتتریسم آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی، اسکن هسته‌ای قلب، الکتروفیزیولوژی و پیس میکر قلب از دیگر امکانات این مرکز درمانی به‌حساب می‌آید.

بیمارستان قلب دکتر حشمت رشت علیرغم بزرگی وسعت فعالیت درگذر زمان به نظر می‌رسد با مشکلات عدیده‌ای روبرو است به‌گونه‌ای که سال‌ها از سوی بیماران، همراهان و مسؤولان موردانتقاد قرارگرفته است.

افشاگری عضو کمیسیون بهداشت مجلس از تخلفات بیمارستان حشمت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از بیمارستان قلب دکتر حشمت با اشاره به وضعیت آموزشی درمانی تنها بیمارستان دولتی قلب و عروق گیلان اظهار کرد: وضعیت آموزش و درمان در بیمارستان قلب دکتر حشمت رشت نامطلوب بوده و حدود یک سال ‌پیش دستگاه آنژیوگرافی به این بیمارستان وارد شده اما هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

ذبیح الله نیکفر عدم راه‌اندازی دستگاه آنژیوپلاستی در کنار سایر دستگاه موردنیاز در بیمارستان قلب دکتر حشمت را ناشی از سوء مدیریت دانست و افزود: بیمارستان تخصصی قلب دکتر حشمت رشت تنها مرکزی است که طبقه ضعیف ازجمله حاشیه‌نشینان، روستانشینان و کسانی که هزینه درمان در بخش‌های خصوصی را ندارند به آن مراجعه می‌کنند اما متأسفانه در کنار عدم راه‌اندازی دستگاه آنژیوگرافی از ظرفیت‌های موجود استفاده نمی‌شود و مردم سرگردان می‌شوند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه پیگیری‌های پارلمانی در رابطه با ساماندهی تنها بیمارستان تخصصی قلب و عروق در گیلان نافرجام مانده گفت: علیرغم پیگیری‌هایی که با مسؤولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی داشتیم، رفتار آن‌ها را به‌نوعی مخالفت با منافع مردم و مشکل‌آفرینی برای آن‌ها تلقی می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه خدمات لازم برای مراجعه‌کنندگان و بیماران باید از سوی بیمارستان دولتی قلب دکتر حشمت رشت در اختیار آن‌ها قرار بگیرد بیان کرد: از بیمارستان قلب دکتر حشمت رشت بیماران به مراکز خصوصی ارجاع داده می‌شود و این یکی از علت‌های عدم همراهی مسؤولان از راه‌اندازی دستگاه جدید آنژیوگرافی و تعمیر و بازسازی دستگاه قدیمی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به احراز تخلف ۱۹ تن از پزشکان متخصص در بیمارستان تخصصی حشمت رشت از سوی دادستان کل دیوان محاسبات کشور به دلیل عدم حضور در مرکز آموزشی درمانی دکتر حشمت رشت و رد این موضوع از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی که بر اساس بررسی‌ها و ارزیابی‌های دیوان محاسبات صورت می‌گیرد قابل‌قبول بوده و کسانی که این موضوع را رد کرده و همراه کسانی که عضو هیئت‌علمی هستند اما در این مرکز آموزشی درمانی فعالیتی ندارند باید پاسخگو باشند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جذب غیرقانونی اعضای هیأت علمی در بیمارستان تخصصی قلب دکتر حشمت رشت بیان کرد: موضوع جذب غیرقانونی اعضای هیئت‌علمی در بیمارستان حشمت رشت از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی مورد سؤال قرار گرفت و این موضوع نه‌تنها در بیمارستان حشمت رشت بلکه در چندین مراکز درمانی ما در حال وقوع است به‌طوری‌که کسانی که شرایط جذب اعضای هیأت علمی را ندارند جذب شده و چندین مسؤولیت را در مراکز درمانی بر عهده می‌گیرند.

نیکفر با اشاره به عدم راه‌اندازی مرکز جامع پایش و درمان سرطان در گیلان علی‌رغم راه‌اندازی بیش از یک‌صد مرکز در کشور افزود: ۱۳۵ مرکز پایش و درمان بیماران سرطانی در کشور تصویب شد و برای آن ۶ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافت اما در راستای احداث آن در استان اقدامی صورت نگرفت و هنوز نیز میزان اعتبار تخصیص‌یافته برای راه‌اندازی مرکز پایش و درمان بیماران سرطانی در گیلان معلوم نیست کجا هزینه شده است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت عدم استفاده از امکانات دولتی برای درمان را از سوی مردم حائز اهمیت برشمرد و گفت: امکانات تخصیص‌یافته دولت برای درمان در بیمارستان قلب و عروق حشمت رشت در مورداستفاده قرار نمی‌گیرد و بیماران به مراکز خصوصی ارجاع داده می‌شوند و به‌طور اخص یکی از پزشکان متخصص در همین راستا با درآمدهای میلیاردی جز ۱۰ پزشک پردرآمد محسوب می‌شود درحالی‌که سیستم نظارتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با این موضوع برخورد نکرده و روزبه‌روز بدتر می‌شود و بدتر از آن باید ابراز تأسف کرد که برخی از جایگاه حقوقی و غیره از این پزشک متخلف حمایت نیز می‌کنند.

Share