رضا سیف پور:

اشتباهات مالی زوج‌های جوان

در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که این زوج‌های جوان به دلیل نداشتن مهارت‌های مالی از همان آغاز زندگی، خود را وارد چالش‌های عمیقی می‌کنند که اگر چاره‌ای برای آن اندیشه نشود، مشکلات مهم‌تری را در ادامه راه برای آنها به ارمغان آورد.

  • رضا سیف پور (مدرس سواد مالی و کارآفرینی)

این روزها با توجه به هزینه‌های بالای ازدواج، شاید شروع یک زندگی ساده برای بسیاری از جوانان به یک رؤیا تبدیل شده باشد. رؤیایی که سنت‌های غلط و چشم و هم چشمی‌های ناپسند می‌تواند آن را هرچه دست نیافتنی‌تر هم جلوه دهد با اینحال هستند کسانی که دل به دریا می‌زنند و زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند لیکن در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که این زوج‌های جوان به دلیل نداشتن مهارت‌های مالی از همان آغاز زندگی، خود را وارد چالش‌های عمیقی می‌کنند که اگر چاره‌ای برای آن اندیشه نشود، مشکلات مهم‌تری را در ادامه راه برای آنها به ارمغان آورد. به جرأت می‌توان گفت عمده این مشکلات مالی حاصل پنج اشتباه اساسی ذیل است که ریشه همه آنها در فقدان آموزش‌ها و مهارت‌های «سواد مالی» در آغاز زندگی است:

۱- عدم گفتگو در باره دیدگاه‌های مالی

کمتر دیده می‌شود که زوج‌های جوان قبل از ازدواج و یا حتی در ماه‌های ابتدایی زندگی در خصوص دیدگاه‌های مالی با هم صحبت کنند. بدون شک همسویی این دیدگاه‌ها در مسیر زندگی بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر زن اهل خرج کردن و شوهر اهل پس انداز باشد نمی‌توان بدون ایجاد یک تعادل به ادامه زندگی امیدوار بود. همچنین ممکن است یکی از زوجین عاشق ریسک‌های سرمایه گذاری و دیگر متمایل به حفظ پول در بانک باشد. این‌ها باید در فرآیند گفتگو و مشاوره‌های مالی به یک تعادل و وحدت نظر برسند تا در ادامه دچار مشکل نشوند.

۲- نا آگاهی از شیوه‌های بودجه بندی درآمد

یکی از مباحث مورد توجه در سوادمالی مدیریت پول و هزینه‌ها است. برای کسب این مهارت و مهارت‌های وابسته، آگاهی از مهارت‌های «بودجه بندی» و «تکنیک‌های خرید»، بسیار ضروری است. در اغلب موارد این زوج‌ها بدون توجه به لزوم کسب این مهارت‌ها زندگی خود را آغاز می‌کنند و بدون آنکه بخواهند هر روز برمشکلات خود می‌افزایند. آشنایی با این مهارت‌ها، کمک می کندکه زوج‌های جوان بتوانند با همان درآمد اندک خود نه تنها هزینه‌های زندگی را مدیریت کنند بلکه بخشی از درآمد خود را نیز پس انداز نمایند.

۳- عدم گفتگو در باره مسائل مرتبط با بدهی و درآمد

بسیاری از آقایان معتقدند اداره امور مالی زندگی وظیفه آنهاست و لزومی ندارد که همسر ایشان از درآمد و بدهی خانواده اطلاعی داشته باشد. بدتر آنکه خیلی از آقایان به همراه خود بخش زیادی از بدهی‌ها را وارد زندگی می‌کنند بخصوص بدهی‌های ناشی از هزینه‌های آغاز زندگی و این در حالی است که در بسیاری از موارد همسر ایشان از مقدار واقعی این بدهی‌ها چندان مطلع نیست. عدم گفتگوی صریح در این موارد بخصوص در ماه‌های قبل از ازدواج ممکن است کانون خانواده را به زودی با مشکلاتی جدی مواجه سازد. زوج‌های جوان باید پیش از ازدواج، میزان درآمد واقعی خود را اعلام کنند و به این باور برسند که درآمد و بدهی بخشی از مسئولیت‌های مشترک آنهاست. آقایان هم باید تلاش کنند تا قبل از شروع زندگی تمام بدهی‌های پیشین خود را تسویه نمایند و یا حداقل آنکه شریک زندگی خود را در جریان جزئیات  کامل آنها قرار دهند و در مورد بازپرداخت آنها گفتگو نمایند.

 ۴- عدم مدیریت هزینه‌ها در بخش مسکن

همه زوج‌ها دوست دارند که زندگی خود را در یک منزل خوب آغاز کنند و چه بهتر اینکه منزل متعلق به خودشان باشد. با شروع زندگی و افزایش درآمدهای همسران، بخصوص اگر هردو شاغل باشند، قدرت خرید خانواده تا حدی افزایش یافته و در این مرحله خرید یا اجاره خانه‌ای مناسب می‌تواند به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها تبدیل شود. اینجاست که ممکن است عدم توجه به برخی مهارت‌های مدیریت منابع مالی باعث شود تا زوج‌های جوان در سال‌های آغاز زندگی با فشارهای مالی بسیار مواجه شوند. توجه داشته باشید میزان هزینه ماهانه شما برای خرید یا اجاره منزل نباید از ۲۵ درصد کل درآمد خانواده فراتر رود.

۵- عدم آشنایی با مهارت‌های پس انداز و سرمایه گذاری

زوج‌های جوان باید تلاش کنند تا در هر شرایطی حدود ۲۰ درصد درآمد ماهیانه خود را پس انداز کنند. در شرایط تورمی، آن‌ها می‌توانند پس از چند ماه مبلغ پس انداز را هرچند که چندان قابل توجه نباشد در بازارهای مالی متعددی که وجود دارد سرمایه گذاری کنند (بازار بورس، سکه، ارز و ….) با اینحال به هیچ وجه نباید «قانون ۲۰ درصد» را فراموش کنند. برای چرخاندن چرخ‌های زندگی بدون این ۲۰ درصد هم زوج‌های جوان نیازمند مهارت‌هایی هستند که در یادداشت‌های بعدی به آن خواهم پرداخت.

  • ارتباط با نویسنده:rezaseifpour@gmail.com

Share