در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان مطرح شد:

از تمام ظرفیت‌ بندر انزلی استفاده نشده است|سهم بالایی از ظرفیت‌های این بندر بلااستفاده مانده

معاون استاندار گیلان‌ با بیان اینکه تنها ۷.۳ درصد ار ترانزیت کل کشور در بندرانزلی انجام می‌شود گفت:‌ سهم به‌سزایی از ظرفیت‌های این بندر بدون استفاده مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی اوسط اکبری‌مقدم در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان اظهار داشت: طبق آمارهای موجود از میزان ترانزیت کالاها در بندرانزلی نتیجه می‌گیریم که سهم به‌سزایی از ظرفیت‌های عمده این بندر بلااستفاده مانده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به موقعیت استراتژیک بندرانزلی عنوان کرد:‌ جایگاه بندرانزلی به عنوان یک حلقه واسط بین شمال و جنوب کشور و از طرف دیگر موقعیت آن در ارتباط با کشورهای استقلال‌یافته شوروی سابق از اهمیت بسیار زیاد این بندر حکایت دارد.

اکبری‌مقدم با اشاره به اینکه بندرانزلی در حوزه صادرات و واردات کالاها نقش عمده‌ای را در کشور به عهده دارد، تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده و آمارهای موجود، بندرانزلی در ردیف سه بندر اصلی کشور قرار دارد بنابراین نگاهی اجمالی به این اطلاعات اهمیت این بندر را به اثبات می‌رساند.

وی بندرانزلی را بزرگترین بندر شمال کشور با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های دست‌نخورده اعلام کرد و افزود: باید با کمک مسئولان کشوری، نماینده مردم بندرانزلی در مجلس و استانداری گیلان در راستای ارتقای جایگاه این بندر تلاش کنیم و ظرفیت‌های بالقوه آن را به فعلیت تبدیل کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان تحریم‌های اقتصادی غرب و اهمیت بندرانزلی برای تقویت امر صادرات و واردات کالا را مورد توجه قرار داد و گفت:‌ ظرفیت‌های بسیار زیادی در بندرانزلی از لحاظ ارائه خدمات،‌ صدور انواع کالاها و واردات اقلام و مایحتاج مورد نیاز کشور وجود دارد.

اکبری‌مقدم دسترسی بندرانزلی به منابع آهن،‌ روی و مس در منطقه شمال کشور و ارتباطش با سایر کشورهای آسیای میانه را موقعیتی استراتژیک برای کشورمان خواند و افزود: در حال حاضر آهن‌آلات،‌ چوب و غلات عمده کالاهایی است که واردات آن‌ها توسط این بندر انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اقلام وارداتی و صادراتی که ترانزیت آن‌ها توسط بندرانزلی انجام می‌شود باید توسعه پیدا کند، افزود: کشور در حال حاضر در یک جنگ اقتصادی بزرگ قرار دارد بنابراین لازم است با تجمیع قوا و با یک برنامه‌ریزی دقیق‌تر نسبت به توسعه ظرفیت‌های بندرانزلی اقدام کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان به پیگیری‌های بسیار زیاد نماینده مردم بندرانزلی در مجلس برای رفع مشکلات و معضلات این شهرستان اشاره کرد و گفت:‌ ظرفیت‌های نماینده مردم بندرانزلی به عنوان یک شخصیت کشوری بسیار زیاد است و باید از وجود وی نهایت استفاده را ببریم.

اکبری‌مقدم با تأکید بر اینکه می‌توان با استفاده از توانمندی‌های نماینده مردم بندرانزلی در راستای تقویت جایگاه این شهرستان و استان گیلان استفاده کرد، اظهار داشت: باید از وجود تمامی این شخصیت‌های اثرگذار در کنار ظرفیت‌های نهفته در کل گیلان در راستای توسعه و پیشرفت استان بهره ببریم.

وی بندرانزلی را به گواه تاریخ و سیر تحولات و اتفاقات سنوات گذشته به عنوان لنگرگاه گیلان قلمداد کرد و گفت: با توجه به جایگاه بندرانزلی در حال حاضر از ظرفیت‌های آن استفاده حداکثری نمی‌شود بنابراین لازم است با مرور برخی آمارها و گزارشات به طور ویژه‌تری به این بندر نگاه کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان تداوم کارها و برنامه‌های از پیش تعیین شده اداره کل بنادر و دریانوردی استان را خواستار شد و عنوان کرد:‌ از مدیرکل جدید این مجموعه انتظار داریم در راستای اهداف تعیین شده حرکت کند تا در برنامه‌ها گسیختگی خاصی اتفاق نیافتد.

اکبری‌مقدم لزوم همکاری ویژه مدیران و مسئولان شهرستانی و استانی با مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی گیلان را خواستار شد و تصریح کرد: امیدواریم با همکاری استانداری و سایر مدیران ارشد استان گیلان شاهد ارتقای ‌بیشتر جایگاه بندرانزلی در حوزه صادرات و واردات کالاها باشیم.

Share