رئیس‌کل دادگستری استان گیلان

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها پاسخگوی مشکلات مردم نیست

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها پاسخگوی مشکلات مردمی نشده است گفت: از جمله نقاط ضعف این قانون، “عدم قاطعیت” است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، احمد سیاوش‌پور در دوره آموزشی مشترک اعضای کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها در سالن غدیر استانداری گیلان اظهار داشت: برنامه‌های توسعه شهری به‌طورکلی در سطح استان و کشور، معادلات و نیازمندی‌های مردم را پیش‌بینی کرده ‌است.

وی با بیان اینکه توسعه شهری می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که مردم در سطح استان با آن مواجه هستند را برطرف کند ابراز داشت: برنامه توسعه شهری می‌تواند مشکلاتی نظیر ترافیک شهری، بهداشت محیط و انرژی را به‌طور هم‌زمان و دقیق مشاهده و مورد بررسی قرار دهد.

سیاوش‌پور با تأکید بر اینکه با دقت در پیکره و ظاهر یک شهر می‌توان تفاوت یک شهر توسعه‌یافته و بدون ‌توسعه را یافت افزود: از جمله مشکلات شهرستان رشت، وضعیت نامناسب ارتفاع ساختمان‌ها، گره‌های ترافیکی، وضع نامناسب پارکینگ‌ها و سایر معضلات اجتماعی است.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با اشاره به دیگر معضلات شهری از جمله مهاجرت جمعیت از روستا به شهرها گفت: با مهاجرت برخی افراد از روستاها به شهرها، شاهد مشکلات متعدد اجتماعی، فرهنگی و از بین رفتن معماری سنتی بودیم که نیازمند جهت‌دهی و برنامه‌ای منسجم است.
وی با اشاره به اینکه پیرامون مسئله ضابطه شهری و استحکامات ساختمان‌ها به خوبی کار نشده است ابراز داشت: حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل و آب‌گرفتگی برای مردم و مدیران اجرایی استان، خسارت‌های هنگفتی همراه داشته که نتیجه‌ اجرای غیراصولی ساختمان‌ها و استحکامات است.

سیاوش‌پور با بیان اینکه هدف از اجرای پروژه‌های مسکن مهر در سطح کشور کمک به مردم و حل مشکلات مسکن بوده است تصریح کرد: با وجود اینکه هدف اجرای این پروژه‌ها در سطح کشور بسیار ارزشمند بوده اما در بخش‌هایی از آن، اصول فنی، بهداشتی و امنیتی رعایت نشده است.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که در قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها وجود دارد گفت: این قانون نه‌تنها پاسخگوی بسیاری از نیازمندی‌ها و مشکلات مردمی نبوده بلکه مشکلات متعددی از جمله درآمد‌زایی برای شهرداری‌‌ها را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها “عدم قاطعیت” است ابراز داشت: این قانون دارای مشکلاتی نظیر عدم اجرای دقیق احکام، ایجاد درآمد‌زایی برای شهرداری‌ها و نگاه ترحم‌آمیز و دلسوزی نسبت به تخلفات فرد مجرم است.

سیاوش‌پور با اشاره به مشکلات زیرساختی و محیطی در سطح شهرستان رشت و استان گیلان تصریح کرد: برای رفع مشکلات مردم و تلاش در راستای ایجاد آرامش و آسایش باید نوع نگاه‌مان واقع‌بینانه و به‌روز باشد و هر مدیری در سطح استان با عملکرد خود اعتماد مردم را به دست آورد.

Share