وزیر کشور مطرح کرد:

پیشنهاد کاهش سه دهک از یارانه‌بگیران|فرمانداران می‌دانند که چه کسانی باید یارانه بگیرند

وزیر کشور با اشاره به اینکه تلاش کرده ایم هماهنگی بسیار خوبی میان دستگاههای مرتبط با حوزه حمل و نقل عمومی شهری برقرار نماییم از پیشنهاد دولت درلایحه بودجه سال آینده مبنی بر کاهش سه دهک بالا از دریافت کنندگان یارانه و اختصاص آن در جهت حمایت از حمل و نقل و تولید و ارتقای معیشت خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی که دوشنبه ۲۶ آذر در همایش روز ملی حمل و نقل در وزارت کشور سخن می گفت، با اشاره به اینکه وزارت کشور توانسته هماهنگی بسیار خوبی میان دستگاههای مرتبط برقرار کند، افزود: در جریان برگزاری جلسات شورای عالی ترافیک در وزارت کشور و شورای ترافیک استانها و تشکیل کمیسیون کلانشهرها، تصمیمات خوبی اتخاذ شده و پیگیری مصوبات ادامه دارد.

وی ضمن قدردانی از قشر تلاشگری که زحمت حمل و نقل و جابجایی و رساندن مردم را بر عهده دارند، گفت: چنین مراسماتی فرصتی است برای کوچکترین کار ممکن؛ یعنی تقدیر و تشکر از زحمات عزیزان فعال در حوزه حمل و نقل.

وی با اشاره به نامگذاری روز ۲۶ آذرماه به عنوان روز ملی حمل و نقل گفت: این روز یادآور زمان جنگ و نمایش غیرت فوق العاده این قشر زحمت کش در آن دوران است.

رحمانی فضلی افزود: ۲۶ آذرماه ۶۱ اوایل جنگ بود، فشارها بسیار سنگین و شرایط سخت بود، تامین کالای اساسی اهمیت بسیار زیادی داشت و تحرکات در امر مختل کردن حمل و نقل در داخل علاوه بر فشار جنگ، بمباران مناطق مختلف کشور در روند سوخت رسانی، خدمات، تامین قطعات و لاستیک دنبال می شد و شرایط به قدری سخت بود که امام دستور خاصی در این زمینه دادند که این قشر زحمت کش و فعال حمل و نقل به عرصه بیایند و جهاد کنند. این حرکت ایثارگرانانه و عظیم بود و از سوی فعالان حمل و نقل، استقبال با شکوهی از آن شد.

وی ادامه داد: فعالان حمل و نقل حتی در میدان جنگ و خطوط مقدم نقش آفرینی بی بدیلی داشتند. در جنگ وسایل نقلیه خود مردم استفاده می شد و رانندگان و صاحبان خودروها به عنوان امر واجب شرعی و ملی به این موضوع نگریستند و هزینه کردند و بنده از نزدیک ناظر زحمات آنها بودم که یکی از این روزها ۲۶آذر بود که روز حمل و نقل نامیده شد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: از سال ۵۷ تاکنون در هر مقطعی و در هر شرایطی که لازم بوده کسانی که در حوزه حمل و نقل فعالیت داشتند، به خوبی حاضر شدند و کار کردند و خداوند اجر عظیم به همه آنان اعطا فرماید.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه موضوع حمل و نقل به ویژه حمل و نقل درون شهری، موضوعی میان بخشی است، گفت: نمی توان ایرادات را صرفا به دارندگان خودرو وارد کرد. چراکه اگر طراحی شهری به گونه ای نباشد که دسترسی به خدمات به سهولت ممکن شود، رانندگان مجبور به طی مسافت زیادی خواهند بود که بار ترافیکی را افزایش می دهد. یا اگر راهنمایی و رانندگی در طراحی و علامت گذاری و هدایت مسیر به خوبی عمل نکند باز موجب بار ترافیکی می شود و یا اگر شهرداری ها در طراحی شهری و مهندسی خیابانها و مهندسی ترافیک خوب عمل نکنند، همچنین کارشناسان فنی نتوانند امر خدمات رسانی را به سیستم ها و تکنولوژی های جدید منتقل کنند و امکام استفاده از تکنولوژی های جدید برای کاربران فراهم نشود، مردم با سختی های زیادی روبرو خواهند شد و خود این شرایط بار ترافیکی زیادی در شهر ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه این عرصه ها اقدامات خوبی انجام شده اما هنوز بیش از ۵۰ درصد کارها و فعالیتها با تکنولوژی های جدید و نرم افزارهای هوشمند ارائه نشده است، گفت: طرح ارتقاء سیستم خدمات رسانی دولتی در مجلس چهارم مطرح شد امام هنوز اجرایی نشده است و شرایط به گونه ای است که بدون مراجعات حضوری مردم کار مختل می ماند. لذا وقتی میگویم حمل و نقل یا آلودگی هوا موضوع تنها به عده خاصی که در این زنجیره قرار گرفته اند، معطوف نمی شود و همه مشکلات به گردن آنها نیست.

وزیر کشور با بیان اینکه هزینه های بسیار زیاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در موضوع حمل و نقل و ترافیک متقبل می شویم، گفت: در مصرف سوخت در روزهای پیک ۱۰۰ میلیون لیتر را نیز داشتیم و در مجموع به طور متوسط روزانه ۸۰ تا ۸۵ میلیون لیتر سوخت مصرف می کنیم که با توجه به متوسط زمان سفر رقم بسیار بالایی به نسبت شاخص بین المللی است.

وی افزود: برآوردهایی که در زمینه خسارتها و هزینه های آلودگی هوا می شود، در حدود ۸ میلیارد دلار است همین طور سالانه ۵ هزار نفر تلفات درون شهری در حوزه حمل و نقل مردم را دچار مشکلات زیادی می کند و هزینه های زیادی ایجاد می شود.

وزیر کشور با تاکید براینکه بخش مهمی از جریان زندگی مردم در رفت و آمد در جریان است، گفت: همه با هم باید کاری کنیم که در کنار تامین زندگی راحت و سهل، هزینه های زندگی را نیز برای مردم کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت کشور توانسته هماهنگی بسیار خوبی میان دستگاههای مرتبط برقرار کند، افزود: در جریان برگزاری جلسات شورای عالی ترافیک در وزارت کشور و شورای ترافیک استانها و تشکیل کمیسیون کلانشهرها، تصمیمات خوبی اتخاذ شد و پیگیری مصوبات ادامه دارد.

وی به اقدامات خوب انجام شده در حوزه ریلی اشاره کرد و افزود: سفارش خرید دو هزار واگن در کنار ۳۵۰ واگن دیگر برای حمل و نقل ریلی درونشهری در حال پیگیری است. در بحث فرسودگی ناوگان حمل و نقل که موجب افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا و طولانی شدن سفرها می شود، وزارت کشور به همراه شهرداری ها اقدامات خوبی انجام دادند که در نتیجه تا حدودی وسایل حمل و نقل عمومی نوسازی شده است. اما در مقایسه با تعداد خودروهای فرسوده رقم پایینی است و باید با شتاب بیشتری انجام شود.

رحمانی فضلی به قانون هدفمندسازی یارانه ها اشاره کرد و گفت: در شروع اجرای این قانون دو اولویت تولید و حمل و نقل عمومی مدنظر بود که منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه صرف این دو اولویت شود اما در مسیر به دلیل پرداخت یارانه نقدی به همه کشور، مبالغ حاصل از هدفمندی صرف پرداخت یارانه نقدی شد و دولت تدبیر و امید نیز درگیر همین موضوع شد چراکه امکان کاهش هزینه های مردم وجود نداشت.

وزیر کشور افزود: البته بنده بارها اعلام کردم که نحوه پرداخت یارانه را به استانها محول کنید و از طریق وزارت کشور پیگیر این موضوع شدیم و تاکید کردیم که اگر این مبالغ صرف تولید، حمل و نقل و ارتقای معیشت نیازمندان شود، حاضریم این موضوع را بر عهده بگیریم. این بحث را ارائه و دنبال کردیم که در نهایت سال گذشته این طرح بر عهده وزارت رفاه گذاشته شد که به دلیل کمبود آمار و عدم همکاری دستگاهها و مسائلی از این قبیل نتوانست به معنای واقعی این طرح را انجام دهد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: نهایتاً در بودجه امسال مقرر شد که استانداری ها و وزارت کشور در استانها، تلاش کنند بر پایه اطلاعات صحیح، سه دهک بالا از دریافت کنندگان یارانه را کاهش دهند و بتوانند از این کاهش در جهت حمایت از حمل و نقل و تولید و ارتقای معیشت بتوانند استفاده کنند.

وی افزود: فرمانداران به دلیل اینکه با مردم و در کنار مردم زندگی می کنند به خوبی می توانند تشخیص دهند که چه کسانی باید از لیست یارانه بگیران حذف شوند و چه کسانی در لیست بمانند. مردم نیز اگر ببینند این مبالغ برای خودشان هزینه می شود استقبال خواهند کرد.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: وزارت کشور با تمام معاونت ها و حوزه های زیرنظرش در مباحثی من جمله ترافیک و حمل و نقل به اندازه وسع خود تلاش می کند و همگی با انگیزه، جدیت و علاقه این موضوع را دنبال می کنیم و بخش ها و جنبه های مختلف مباحث این عرصه به دقت در شورای عالی ترافیک پیگیری می شود.

Share