دبیرشورای پدافند غیرعامل استان گیلان

همه پروژه‌های عمرانی باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند

محمدپور اذعان داشت: بر اساس قانون جدید توسعه بیان شده که همه پروژه های عمرانی باید پیوست پدافند غیرعامل را داشته باشند که اگر این موضوع در اولویت قرار نگیرد با توجه به اصول استاندارد تعریف شده مشکلات عدیده ای مشهود خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا؛ جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان صومعه سرا با حضور امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، علی فتح اللهی فرماندار شهرستان صومعه سرا و جمعی از روسای ادارات و نهادهای شهرستان صومعه سرا در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان بیان کرد: در تهدیدات انسان‌ساز می‌توانیم موضوع فناوری ، تجهیزات، اطلاعات و زیرساخت ها را مد نظر بگیریم و در بعد انسانی آنها استراتژی و راهبرد استفاده کنندگان را می توان مد نظر گرفت، همچنین مولفه علمی، تکنولوژیک و صنعتی بودن تهدیدات نوین ، موجب شده تهدیدات همواره متغیر و پویا باشد.

منشاء تهدیدات انسان ساخت بر پایه دانش و فناوری است

محمدپور منشاء تهدیدات انسان ساخت را بر پایه دانش و فناوری دانست و گفت: به دلیل پویایی علم و تغییر استراتژی و ساختارها، تهدیدات همواره سیال و متغیر هستند، از این رو در بحث تهدیدات انسان ساخت یک تغییر اساسی ایجاد شده است و آن رشد علم و فناوری است.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به رشد روز افزون فناوری ها و امکان ترکیب تهدید و فرصت در فناوری ها اظهار کرد: فناوری با رشد سریع که داشته علی رغم کاربردها و خدماتی که می‌تواند به مردم ارائه دهد تهدیداتی را نیز در قالب خود به وجود آورده است‌ و همچنین وجود سایبر در زیر ساخت‌ها به کشورهای تولید کننده اشراف اطلاعاتی کامل می دهد.

محمدپور تهدیدات ترکیبی را یکی دیگر از تهدیدات نوین برای کشور دانست و گفت: سایبر، گسترش فناوری و شبکه های اجتماعی موجب شده تا یک تهدید ترکیبی شکل گیرد یعنی دشمنان با استفاده از فضای سایبر و به وسیله شبکه های اجتماعی می تواند تهدیدات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی برای کشور ایجاد کنند و ویژگی این تهدید این است که مردم، محور اصلی آن هستند و با استفاده از شبکه اجتماعی که امروز تبدیل به یک رسانه فراگیر شده است و جای رسانه های رسمی را گرفته اهداف خود را پیش می برد.

لزوم تقویت زیرساخت های شهرستان صومعه سرا

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان بر لزوم تقویت زیرساخت های شهرستان صومعه سرا تاکید کرد و گفت: پدافند غیرعامل یک رویکرد و شیوه صیانتی و حفاظتی هوشمندانه فراتر و بنیادی تر از تهدید محور بوده و در دل خود فرصت‌های بی‌شماری را در زمان جنگ و صلح ایجاد می کند که در مجموع، ضرورت آن را بر مبنای نهادینه سازی تفکر صیانتی، هم افزایی و رصد مستمر شرایط محیط داخلی و خارجی، ترمیم مداوم نقص و آسیب پذیرها و فراهم سازی موقیعت های رشد و تعالی را مطرح می سازد.

دبیرشورای پدافند غیرعامل استان گیلان اذعان داشت: بر اساس قانون جدید توسعه بیان شده که همه پروژه های عمرانی باید پیوست پدافند غیرعامل را داشته باشند که اگر این موضوع در اولویت قرار نگیرد با توجه به اصول استاندارد تعریف شده مشکلات عدیده ای مشهود خواهد شد.

آموزش در مدارس دروازه اصلی ما برای فرهنگ سازی پدافند غیرعامل است

محمدپور آموزش مدارس را دروازه اصلی فرهنگ سازی پدافند غیرعامل دانست و خاطرنشان کرد: از آنجا که جامعه نیازمند پیشگیری است و پدافند غیرعامل، خود بنیان و اساس این پیشگیری بوده این موضوع باید به صورت یک فرهنگ در سطوح مختلف جامعه نهادینه شود و باید از ابتدا در کنار آموزش‌ های تحصیلی، آموزش این موارد به دانش ‌آموزان نیز مد نظر باشد که با اجرای برنامه‌های موثر در فضاهای آموزشی و همین‌طور دستگاه‌های اجرایی، به تبیین اهمیت این موضوع پرداخته شود.

نگاه پدافند غیرعامل در همه زمینه ها مهم و اثرگذار است

در ادامه این جلسه فرماندار شهرستان صومعه سرا با اشاره به موضوعیت پدافند غیرعامل بیان کرد: نگاه پدافند غیرعامل فقط در یک بحث حائز اهمیت نمی باشد، بلکه نگاه پدافند غیرعامل در تمام زمینه ها و ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز مهم و اثرگذار است و سبب مصون سازی می شود.

فتح اللهی با بیان اینکه یکی از دلایلی است که کلیه ادارات عضو کارگروه شورای پدافند غیرعامل شهرستان هستند، اظهار داشت: با توجه به شرایط کشور و فشارهای اقتصادی استکبار، پدافند غیرعامل می تواند اثرگذاری خود را به بهترین شکل نشان دهد.

وی با بیان اینکه مطلوب است در کلیه فرایندها برای کاهش هزینه ها و افزایش راندمان کاری نگاه پدافندی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در خصوص اتفاقات فیزیکی، حوادث بحث پدافند نقش خود را به خوبی نشان دهد.

فتح اللهی با اشاره بر اینکه وجود نگاه پدافندی در اقدامات مختلف فیزیکی، عمرانی موجب ماندگاری و اثرگذاری می شود، گفت: نگاه پدافند غیرعامل باید در لایه های دستورات و فعالیت ها لحاظ شود، از هر جهت نگاه پدافند ارجحیت دارد.

ضرورت مشارکت مردم در اجرای برنامه های پدافند غیرعامل

فرماندار صومعه سرا اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص پدافند غیرعامل را مهم دانست و عنوان کرد: ضروری است در اجرای برنامه های پدافند مردم را مشارکت دهیم، چرا که مشارکت مردم موجب ماندگاری، اثرگذاری می شود.

در ابتدای این جلسه روسای ادارات و نهادهای شهرستان صومعه سرا گزارشات مربوطه ادارات و نهادهای خود را در حوزه پدافند غیرعامل ارائه نمودند.

انتهای پیام/

Share