ذوالنوری: یک چهارم پهنای باند هاتگرام و طلاگرام را هم به پیام‌رسان‌های داخلی ندادند

هاتگرام و تلگرام طلایی را دستگاه امنیتی نظام راه‌اندازی کرده اند

عضو فراکسیون ولایی مجلس با اشاره به اینکه یک چهارم پهنای باند هاتگرام و طلاگرام را هم به پیام‌رسان‌های داخلی ندادند، درباره احتمال فیلتر این دو پیام‌رسان اعلام نظر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با خانه ملت درباره چرایی عدم موفقیت در فیلترینگ تلگرام و کوچ مردم به پیام‌رسان‌های داخلی گفت: مسیر فیلترینگ از نقطه صحیحی آغاز شد و همه چیز به درستی در حال طی شدن بود ولی در میانه راه، ناگهان یک مانع از فرعی آمد و راه را بست که همان هاتگرام و طلاگرام بود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: این امر برخاسته از خواست دولت بود؛ آنها مردم را با ایجاد دل نگرانی درباره حفظ اطلاعات شخصی‌شان می‌ترساندند تا جلوی کوچ کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی را بگیرند؛ اینگونه جلوه می‌دادند که پیام‌رسان داخلی امین مردم نیست و آتو می‌گیرد ولی گویی آژانس امنیت ملی آمریکا که تمام این اطلاعات را ذخیره می‌کند، امین مردم است!

ذخیره یک نسخه از اطلاعات کاربران هاتگرام و طلاگرام در داخل کشور

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: آیا اکنون که هاتگرام و طلاگرام از سوی یک دستگاه امنیتی در داخل کشور راه‌اندازی شده و کاربران از طریق این دو وارد تلگرام می‌شوند و به طور طبیعی یک نسخه از اطلاعات آنها در داخل ذخیره می‌شود، دیگر آن نگرانی درباره حفظ اطلاعات مردم وجود ندارد؟

وی با بیان اینکه تلگرام چه هاتگرام باشد یا طلاگرام، تلگرام است؛ ادامه داد: این دو، راه رسیدن به تلگرام هستند؛ خودشان پیام‌رسان نیستند بلکه فیلتری هستند برای رسیدن به تلگرام و بنابراین باز هم عیوب تلگرام سر جایش است.

۱۰ میلیون کوچ به پیام‌رسان‌های داخلی در موج اول

عضو فراکسیون ولایی مجلس افزود: هاتگرام و طلاگرام به عنوان دو اَبَر فیلترشکن هستند که کاربران از طریق آنها به تلگرام دسترسی پیدا می‌کنند؛ لذا وقتی دولت این دسترسی گسترده را ایجاد کرد، جلوی کوچ مردم به پیام‌رسان‌های داخلی گرفته شد.

وی بیان کرد: با وجود این، در همان موج اول حدود ۱۰ میلیون کوچ به پیام‌رسان‌های داخلی ثبت شد که کم نبود ولی به دلیل آنکه پهنای باند را برای آنها افزایش ندادند و سرویس‌دهی نکردند و از سوی دیگر در بحث امنیت اطلاعات کاربران فضای روانی درست کردند، این کوچ به کمال اتفاق نیفتاد.

یک چهارم پهنای باند هاتگرام و طلاگرام را هم به پیام‌رسان‌های داخلی ندادند

ذوالنوری بیان کرد: اگر یک چهارم آن پهنای باندی که در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی بود، اکنون بیش از این دو کاربر می‌داشتند.

وی توضیح داد: وقتی کاری شروع می‌شود، موج اول آن بسیار مهم است؛ ولی وزارت ارتباطات قفل اول را برای پیام‌رسان‌های داخلی باز نکرد که همین امر القای ناتوانی پیام‌رسان‌های داخلی را به دنبال داشت و در مردم زدگی ایجاد کرد.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس از وزارت ارتباطات خواست توضیح دهد چه حمایتی از پیام‌رسان‌های داخلی داشته است و افزود: زیرساخت‌هایی که برای تلگرام فراهم کردند برای پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد نشد و آن تقویت مورد نظر در داخل اتفاق نیفتاد.

بررسی طرحی درباره تقویت پیام‌رسان‌های داخلی در کمیسیون فرهنگی مجلس

بحث هاتگرام و طلاگرام و نیز عدم تقویت پیام‌رسان‌های داخلی و همچنین تاکید بر وجود برخی پیام‌رسان‌های خارجی، خالی از منافع مادی برای دولت نیست
وی با تاکید بر اینکه باید پیام‌رسان‌های داخلی تقویت شوند، گفت: در حال حاضر طرحی قوی و مفید درباره تقویت پیام‌رسان‌های داخلی در کمیسیون فرهنگی مجلس در حال بررسی است که امیدواریم هم به تقویت پیام‌رسان‌های داخلی کمک کند و هم ارائه سرویس به کاربران را تقویت سازد.

ذوالنوری همچنین به راهکار خود در این حوزه اشاره کرد و افزود: پیش از آنکه به شبکه ملی دست پیدا کنیم، به راحتی می‌توان با قیمت بسیار پایین‌تر و سرعت بسیار بالاتر در این حوزه خدمات‌دهی کرد و این امر از نظر فنی شدنی است؛ ولی اکنون اراده بر این نیست.

هاتگرام و تلگرام طلایی فیلتر می‌شود؟

وی درباره دلیل این امر توضیح داد: در حال حاضر درآمد حاصل از فروش پهنای باند و اخذ هزینه از اپراتور و کاربر، بی حساب و کتاب و بسیار چشمگیر است و بنده معتقدم بحث هاتگرام و طلاگرام و نیز عدم تقویت پیام‌رسان‌های داخلی و همچنین تاکید بر وجود برخی پیام‌رسان‌های خارجی، خالی از منافع مادی برای دولت نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره احتمال فیلتر شدن هاتگرام و تلگرام طلایی نیز گفت: این امر بستگی به عزم و اراده دولت دارد؛ دولت تاکنون بر اساس رفع دغدغه‌ها در این زمینه جلو نرفته و اقدام اساسی صورت نگرفته است.

Share