رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گیلان

نخستین آزمایشگاه انسان‌شناسی کشور در رشت راه اندازی شد

نخستین آزمایشگاه انسان شناسی کشور در رشت راه اندازی و آزمایش‌های زیستی بر روی اسکلت‌های کشف شده در گورستان لیارسنگ بن در این آزمایشگاه انجام می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، آیین رونمایی از ۲۰ جلد کتاب منتشر شده در حوزه میراث فرهنگی در پژوهشکده گیلان‌شناسی با حضور معاونان فنی و مالی سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد.

در این مراسم که به همت اداره کل میراث فرهنگی گیلان و به‌مناسبت هفته پژوهش برگزار شد ضمن تجلیل از مولفان کتاب‌های یاد شده آزمایشگاه انسان شناسی در پژوهشکده گیلان‌شناسی راه اندازی شد و قرار است اسکلت های یافت شده در محوطه باستانی لیارسنگ بن به این آزمایشگاه منتقل و مورد آزمایش زیستی قرار گیرد.

رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی در این مراسم با اشاره به نگارش مقاله‌ای با عنوان «ای کاش پژوهشکده گیلان شناسی در دانشگاه گیلان راه اندازی شود در سال ۷۲»، گفت: امروز خوشحالم که رویای من تحقق یافته است.

سیدهاشم موسوی با بیان اینکه امیدواریم در این مکان کارهای ماندگاری در حوزه گیلان شناسی انجام شود، گفت: این مرکز تنها پژوهشکده استانی زیر نظر وزارت علوم است. از دو سال پیش به دنبال ایجاد مرکز و آزمایشگاه انسان شناسی هستیم و با راه اندازی این مرکز نخستین آزمایشگاه انسان شناسی در کشور راه اندازی شد.

موسوی با اشاره به اعلام آمادگی همکاری باستان شناسان و انسان شناسان، بیان کرد: قرار است گورهای باستانی تالش و لیارسنگ بن در این مرکز نگهداری و مورد کنکاش انسان شناسانه قرار گیرد.

وی در ادامه همچنین از راه اندازی مرکز اسناد جنبش جنگل در پژوهشکده گیلان شناسی خبر داد و افزود: این مرکز می تواند مکانی برای تحقیق پژوهشگران باشد. راه اندازی مرکز کوشیارشناسی در پژوهشکده گیلان شناسی از دیگر کارهای ماندگاری است که به همت دکتر باقری ایجاد و اسناد مربوط به کوشیار گیلانی، منجم شهیر گیلانی در این مرکز نگهداری می شود.

رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گیلان

معاون میراث فرهنگی گیلان نیز در ادامه این مراسم با اشاره به رونمایی از ۲۰جلد کتاب این اداره کل که در سال ۹۶ و ۹۷ در اداره کل میراث فرهنگی گیلان منتشر شده است، اظهارکرد: این آثار توسط پژوهشگران پیرامون بناهای تاریخی، صنایع دستی و کاوش‌های باستان شناسی گیلان نوشته شده است.

ولی جهانی ادامه داد: باستان شناسی دیلمان و پیرکوه، شاهکارهای فرهنگ گیلان، مارلیک شکوه عصر آهن، کاوشهای باستان شناسی رودسر(بخش اشکورات)، مجموعه مقالات همایش تالش شناسی، کتاب ماسوله ۲، عصر آهن گیلان(بقایای جانوری گیلان)، کتاب مارلیک، موزه های روستایی(روش ساخت)، پل تاریخی لنگرود،  مثل و متل در گیله گب، روایت تفسیر در گردشگری، گردشگری گیلان به زبان های دیگر، هنر و صنایع دستی، تیرماه سیزده، راهنمای گردشگری گیلان، دست بافته های عمارلو، ترجمه کاوشهای باستان شناسی دیلمان در ۳جلد از ژاپنی به فارسی، ترجمه در دست چاپ حلیمه جان ۱و ۲عناوین کتابهایی است که امروز رونمایی می شود.

جهانی درباره راه اندازی آزمایشگاه انسان شناسی نیز گفت: اسکلت‌های سالم مانده در گورهای باستانی لیارسنگ بن، که مربوط به عصر اشکانی است به این آزمایشگاه منتقل می شود و این استخوانها در آزمایشگاه انسان شناسی مورد مطالعه مجدد قرار می گیرد.

سرپرست کاوش‌های باستان شناسی در ییلاقات تالش نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه بسیاری از آثار یافت شده در کاوش‌های باستان شناسی گیلان در موزه ملی ایران خاک می خورد، افزود: تصمیم گرفتم این یافته‌های باستان شناسی را با عنوان شاهکارهای تمدن گیلان همراه با عکس منتشر کنم.

خلعتبری با بیان اینکه این کتاب یکی از آثار فاخر در زمینه کاوش‌های گیلان شناسی، افزود: می توان برای معرفی گیلان این کتاب را به مقاماتی که برای بازدید به این استان سفر می کنند اهدا کرد.

در ادامه این مراسم معاون پژوهشی سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه انسان شناسی در استان گیلان آن را یکی از آرزوهای خود عنوان و اظهار کرد: نخستین آزمایشگاه انسان شناسی کشور در دانشگاه گیلان راه اندازی شد.

آتوسا مومنی افزود: یکی از حلقه‌های مفقوده در باستان شناسی موضوع آریایی‌ها و مطالعات انسان شناسانه بوده که می تواند با علم ژنتیک ثابت کند آریایی کیست و از کجا آمده است؟

نبود نگاه ویژه در برنامه‌ریزی ملی به ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی گیلان

در ادامه این مراسم یکی از اعضای شورای فنی میراث فرهنگی گفت: اگر نقشه تپوگرافی ایران را ترسیم کنیم، گیلان در حوزه باستان شناسی باید در قله قرار گیرد.

قلی نژاد با بیان اینکه در دهه های گذشته شاهد تلاش افرادی برای نادیده گرفتن و از بین بردن این ظرفیت تاریخی و فرهنگی بودیم، افزود: متاسفانه در برنامه‌ریزی های ملی استان گیلان کمتر مورد توجه است و تنها به قصد تفریح در سطح کلان به استان گیلان توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تداوم ثبات ملی در داخل و بین الملل نیازمند حفظ و توسعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم، گفت: امیدوارم گیلان بتواند جایگاه خود را در حوزه تولید و صدور فرهنگ بازیابد.

ضرورت حفظ بافت تاریخی شهر برای جذب گردشگر

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان نیز در ادامه مراسم با بیان اینکه متاسفانه نگاه به گردشگری در گیلان اشتباه بوده است، اظهارکرد: ارزآوری تنها نگاه در سطح کلان تصمیم‌گیری به گردشگری بوده است و در حالی که باید مزیت های آن دیده شود.

شهرود امیرانتخابی با تاکید بر حفظ بناهای میراثی، تصریح کرد: متاسفانه بافت های میراثی اکنون به‌عنوان مزاحم دیده می‌شود و نگاه مدیران شهری و مالکان تخریبی است. اگر سیاست‌ها به‌سمت جذب گردشگر باشد باید بافت‌های تاریخی شهر حفظ شود.

انتخابی ادامه داد: به دلیل سیاست‌های کلی نظام کمتر می توان گردشگری دریایی را به‌ویژه برای گردشگران خارجی توسعه داد بنابراین باید میراث فرهنگی، بناهای میراثی و صنایع دستی خود را تقویت کنیم.

در پایان این مراسم دکترهاشم موسوی به‌ عنوان پژوهشگر برتر حوزه مردم‌شناسی معرفی و از نویسندگان و پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی تجلیل شد و همچنین آزمایشگاه انسان‌شناسی پژوهشکده گیلان شناسی رسما گشایش یافت.

Share