فقط هیچکاک! خاک تو سر بقیه!

مسعود فراستی را بهتر بشناسید

فراستی پس از بازگشت به ایران که هیچی! خیلی بعدتر از بازگشت به ایران به عنوان منتقد سینما خودش را به اهالی سینما معرفی کرد. رویکرد فراستی در مورد سینما به این گونه است که «فقط هیچکاک! خاک تو سر بقیه!».

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فریور خراباتی در ضمیمه طنز روزنامه قانون نوشت:

در بولونیا دو اتفاق بزرگ و مهم رخ داده است، اول خوب را بگویم یا بد را؟! اتفاق اول حضور دفتر شرکت‌های خودروسازی بزرگ ایتالیا مانند لامبورگینی، مازراتی و فراری است، اتفاق دوم فارغ التحصیل شدن مسعود فراستی از دانشگاه این شهر در رشته فلسفه است. رییس دانشگاه بلونیا پس از اینکه فراستی از این شهر به پاریس رفت تا آنجا به ادامه تحصیل مشغول شود، خطاب به دستیاران و معاونان خود گفت: «این فراستی اگه برگشت، بگید شهر تعطیله، رفتیم آمپول بزنیم!»

فراستی در سفر تحصیلی خود به فرانسه رفت، آنجا جامعه‌شناسی و اقتصاد سیاسی خواند.کار خوبی هم کرد، چون بقیه به خارج که می‌روند، ایدز می‌گیرند، فراستی مدرک تحصیلی گرفت. او انصافا پسر درس‌خوانی بود و در دانشگاه مهم پاریس فارغ‌التحصیل شد و به جای اینکه مهره چهار و پنج کمرش به خاطر قر دادن بیرون بزند، با مغزی پر اما زبانی نیش و کنایه‌دار به وطن برگشت.

فراستی به محض بازگشت به ایران احتمالا توی دلش گفت: «اوه اوه چه خبره! یه تعدادی شخصیت سیاسی که همه شون تیپن، یه تعدادی فعال سیاسی که نقش‌شون توی فیلم مشخص نیست و سرگردانن، یه مقدار هم دانشجوی کاغذی و مقوایی داریم و… نمیشه من برگردم؟» اما یادش آمد که آخرین روز شهردار پاریس خطاب به او گفته: «فقاستی! ما داریم شهر رو تعطیل می کنیم و پاریس به زودی مرکز تعویض روغنی میشه و چیزی به اسم شهر پاریس دیگه نخواهیم، اینم کرایه برگشتت، برگردی میام برات!»

او پس از بازگشت به ایران که هیچی! خیلی بعدتر از بازگشت به ایران به عنوان منتقد سینما خودش را به اهالی سینما معرفی کرد. رویکرد فراستی در مورد سینما به این گونه است که «فقط هیچکاک! خاک تو سر بقیه!».او به قدری طرفدار هیچکاک و سینمای اوست که خود هیچکاک آنقدر روی فیلم‌هایش تعصب ندارد و بارها از آن دنیا به فراستی گفته: «مسعود شل کن! منم فیلم بد داشتم دیگه!» که احتمالا فراستی در پاسخ به او گفته: «تو غلط کردی که فیلم بد ساختی(صدای بوق!)»

اما عامه مردم فراستی را با حضور در برنامه «هفت» با اجرای فریدون جیرانی شناختند. فراستی در این برنامه توانست رکورد توهین به فیلمسازان یک کشور را به تنهایی از آن خود کند. در مورد فراستی همین قدر بدانید که ابراهیم حاتمی کیا را بهترین فیلمساز ایران می‌داند اما در مورد اصغر فرهادی گفته: «فیلم‌های او طولانی، وراج و ملال‌آور است» اما همین فیلم‌ها جوایز کن و اسکار و گلدن گلاب می‌گیرند و شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید چرا با اینکه فرهادی چنین جوایز بزرگی گرفته است، بازهم نظر فراستی در مورد او چنین است، چون فراستی این فستیوال‌ها را در حد «مسابقه محله» هم نمی‌داند.

وی اخیرا در یک برنامه تلویزیونی با اجرای آرش ظلی‌پور شرکت کرد. در این برنامه مجری به همه چیز فراستی گیر داد، به جز چیزهایی که واقعا قابل گیر دادن است و او را «بدتیپ» خطاب کرد. ظلی‌پور یادش رفت از فراستی بپرسد: «چرا فرهادی را طرفدار متجاوزها نامیدی؟» چون حتی خود متجاوزها هم طرفدار خودشان نیستند. الان هم فراستی نازنین و تو دل برو از این فرصت استفاده کرده و همین‌طور که بغض می‌کند مثل سیامک انصاری عکس می‌گیرد و در نگاهش یک «بابا منم از خود شمام؛ مردم!» خاصی دیده می‌شود!

Share