دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان:

مردم هدف اصلی تهدیدات دشمن هستند|شناخت ماهیت دارایی‌های کشور ضروری است

محمدپور با اشاره به ترکیب فناوری ها در تهدیدات نوین اذعان داشت: به دلیل ترکیب فناوری ها در تهدیدات نوین یک فرد به تنهایی نمی تواند با ابعاد مختلف تهدیدات مقابله کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا؛ امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان در پنجمین جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان آستارا با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره تغییر تهدیدات و اهمیت پدافند غیر عامل برای مقابله با تهدیدات نوین اظهار داشت: در پدافند غیر عامل مهمترین موضوع مقابله با تهدیدات انسان ساز است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان بیان کرد: در تهدیدات انسان‌ساز می‌توانیم موضوع فناوری، تجهیزات،  اطلاعات و زیرساخت ها را مد نظر بگیریم و در بعد انسانی آنها استراتژی و راهبرد استفاده کنندگان را می توان مد نظر گرفت، همچنین مولفه علمی، تکنولوژیک و صنعتی بودن تهدیدات نوین، موجب شده تهدیدات همواره متغیر و پویا باشد.

محمدپور با بیان اینکه تکنولوژی، علم و استراتژی ‌در تهدیدات انسان‌ساز می توانند بر یکدیگر تاثیر بگذارد، افزود: به دلیل پویایی علم و تغیر استراتژی و ساختارها، تهدیدات همواره سیال و متغیر هستند برای همین است که ارتش ها در جهان به دلیل اینکه باید همواره مجهز و به روز باشند بودجه ‌های بسیاری را به خود اختصاص می دهند.

وی تهدیدات را به سه دسته کلی تقسیم کرد و گفت: دسته ای از تهدیدات جاری هستند، یعنی همواره در لیست تهدیدات موجود قرار دارند اما جایگاه آنها در اولویت لیست تهدیدات تغییر می کند و مثلا در حوزه تهدیدات نظامی مقام معظم رهبری فرمودند جنگ نخواهد شد این به آن معناست که تهدید نظامی اگرچه وجود دارد اما امروز در اولویت دشمن بدلایل مختلف نیست و به صورت جدی کشور را مورد توجه قرار نمی دهد که این موضوع دلایل مختلفی دارد که از این جمله می توان به قدرت بازدارندگی و دفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

دبیرشورای پدافند غیرعامل استان گیلان اظهار کرد: در تهدیدات نظامی یک تغییر اساسی ایجاد شده است و آن رشد علم و فناوری است.

تهدیدات سایبری یکی از تهدیدات نوین کشور محسوب می شود

مدیرکل پدافند غیرعامل استان گیلان تهدیدات سایبری را یکی دیگر از تهدیدات نوین و موجود برای کشور دانست و گفت: سایبر در حوزه زیرساخت ها نفوذ کرده و حمله های سایبری به زیرساخت های حیاتی ، یکی از روش های دشمنان در جنگ های نوین است و احتمال این وجود دارد که همانند یک جنگ نظامی به زیرساخت های حیاتی کشور ها حمله شود.

محمدپور با اشاره به رشد روز افزون فناوری ها و امکان ترکیب تهدید و فرصت در فناوری ها اظهار داشت: فناوری با رشد سریع که داشته علی رغم کاربردها و خدماتی که می‌تواند به مردم ارائه دهد تهدیداتی را نیز در قالب خود به وجود آورده است‌ و همچنین وجود سایبر در زیر ساخت‌ها به کشورهای تولید کننده اشراف اطلاعاتی کامل می دهد، همچنین فناوری اطلاعات تلفیق شده از نوع IOT در سرمایه های فیزیکی امکان مدیریت و کنترل کشورها را کاهش داده و این اشراف کنترل را به سمت کشورهای تولید کننده فناوری سوق داده است و از جهت دیگر قابلیت های درون رگولاتوری در فناوری و کنترل گریزی در ذات فناوری های نو دیده می شود که قابلیت های مدیریت، کنترل، اداره و و بهره‌گیری مستقل را از دولت های می گیرد.

مردم هدف اصلی تهدیدات دشمن هستند

وی تهدیدات ترکیبی را یکی دیگر از تهدیدات نوین برای کشور دانست و گفت: سایبر، گسترش فناوری و شبکه های اجتماعی موجب شده تا یک تهدید ترکیبی شکل گیرد یعنی دشمنان با استفاده از فضای سایبر و به وسیله شبکه های اجتماعی می تواند تهدیدات فرهنگی،اجتماعی، اقتصادی و امنیتی برای کشور ایجاد کنند و ویژگی این تهدید این است که مردم، محور اصلی آن هستند و با استفاده از شبکه اجتماعی که امروز تبدیل به یک رسانه فراگیر شده است و جای رسانه های رسمی را گرفته اهداف خود را پیش می برد.

دبیر شورای پدافندغیرعامل استان گیلان افزود: روند فناوری بسیار سریع است و بعضا تحت اختیار و کنترل دولت ها نیست به همین دلیل کشورها تحت تأثیر فناوری هایی هستند که از آنها استفاده می کنند این فناوری ها می توانند تولید داخلی باشند و یا از کشورهای صاحب تکنولوژی و فناوری وارد شود و همچنین هوشمند سازی اشیاء موجب شده که اشیا قابل کنترل و مدیریت شود این هوشمند سازی بر همه حوزه ها تاثیر گذاشته و همه حوزه ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

 شناخت ماهیت دارایی های استان امری مهم و ضروری است

محمدپور شناخت ماهیت دارایی های استان را بسیار مهم دانست و گفت: باید کارکرد دارایی های کشور را را به خوبی شناخت و دانست که این زیر ساخت آیا دیگر زیرساخت های کشور را تحت تاثیر قرار می دهد ؟ و آیا زیرساخت ما هوشمند و متصل به سایبر است یا خیر،  از سوی دیگر از چه نسل از فناوری های نوین برخوردار است، باید گفت که هوشمند سازی اشیاء و زیرساخت ها موجب می شود که تخریب یا آسیب در یک جز در دیگر اجزای زیرساخت تاثیر و آن را از فعالیت باز دارد. هوشمند سازی اشیاء همچنین موجب برنامه ریزی و کنترل از راه دور و یا نفوذ دشمن و کنترل از راه دور می شود.

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گیلان نفوذ، کنترل، دسترسی، مدیریت ، تخریب و انهدام را از ویژگی های هوشمند سازی زیرساخت ها در زیرساخت های مختلف دانست و گفت: ویژگی قابلیت هوشمند سازی زیرساخت ها امکان جنگ سایبری و زامبی سازی را به اشیا و زیرساخت ها می دهد که اجزا و زیرساخت با نفوذ دشمن می تواند علیه کشور بکار گرفته شود که بنابراین تهدیدات سایبری از جمله نفوذ، دسترسی، اشراف اطلاعاتی، دستکاری در برنامه ها، دستور توقف سرویس، تخریب زیرساخت ها و انهدام آن از طریق حملات سایبری نیز به زیرساخت های هوشمند اضافه می‌شوند.

محمدپور با اشاره به ترکیب فناوری ها در تهدیدات نوین اذعان داشت: به دلیل ترکیب فناوری ها در تهدیدات نوین یک فرد به تنهایی نمی تواند با ابعاد مختلف تهدیدات مقابله کند. پس باید با همکاری و هماهنگی اقدامات پیشگیرانه را انجام داد، باید با هوشمندی از قابلیت های مختلف فناوری بهره مند شویم و با شناخت دقیق تهدیدات با آن مقابله کنیم، همچنین نگاه ما به فناوری باید بومی ، ایرانی و اسلامی باشد، ما می توانیم در شبکه جهانی باشیم اما یک شبکه بومی ایجاد کنیم و قابلیت جزیره شدن را داشته باشیم.

باید در حوزه های حیاتی و مهم به خودکفایی کامل برسیم

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان تصریح کرد: باید در حوزه های حیاتی و مهم به خود کفایی کامل برسیم زیرا در هر حوزه ای که ما نیاز داشته باشیم دشمن آن را تحریم می کنند که  باید با عملکرد درست بر اساس استراتژی که مقام معظم رهبری انتخاب کرده اند یعنی مقاومت در برابر دشمن پیش برویم.

محمدپور یادآور شد: درکنار بهره برداری از فناوری و تکنولوژی های نوین و استفاده و ارتباط با شبکه جهانی باید یک رویکرد و استراتژی درست برای مقابله با تهدیدات هوشمند دشمنان داشته باشیم.

همایش ملی پدافند غیرعامل مردم محور در شهرستان آستارا برگزار می شود

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به همایش ملی پدافند مردم محور آستارا خاطرنشان کرد: انشالله طبق برنامه ریزی های صورت گرفته این همایش در هفته اول دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

بازدید از زیرساخت های شهرستان آستارا

شایان ذکر است؛ در پایان این نشست مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، فرماندار آستارا و اعضای شورای پدافند غیرعامل این شهرستان از محل تصفیه خانه بهارستان، گمرک، اسکله و راه آهن آستارا بازدید کردند.

گفتنی است: تصفیه خانه بهارستان، فاضلاب سه شهر شهرستان آستارا را جمع آوری می کند و مدیریت مناسبی را در آب و فاضلاب شهرستان ایجاد می کند، گذرگاه مرزی آستارا نیز سومین مرز فعال کشور در زمینه صادرات و واردات کشور و رتبه نخست صادرات کشور و بزرگترین گمرک زمینه شمال کشور محسوب می شود، اسکله آستارا نقش اساسی در واردات و صادرات کالاها و ظرفیت پهلوگیری کشتی های بزرگ تجاری را در بندر آستارا ایجاد می کند، همچنین راه آهن استارا یکی از حلقه های مهم کریدور شمال و جنوب کشور محسوب می شود که نقش اساسی در ترانزیت کالا به کشورهای اروپایی را دارد.

Share