در جلسه شورای شهر رشت مطرح شد:

لزوم ترویج زبان گیلکی در برنامه‌های روز رشت و رونمایی از تمبر یادبود

فرهام زاهد گفت: با کدام پول و کدام تعهد قرار است چنین برنامه‌هایی اجرا شود. اکنون اعتبار مدیران شهرداری بدلیل بدهی‌های قبلی بین هنرمندان کاهش یافته است و با شرایط تورم کشور هرسال توان اجرای برنامه‌های خوب در شهرداری کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در شصت و پنجمین جلسه صحن شورا، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا درخواست نمود تا ستاد استقبال از روز رشت در شهرداری تشکیل شود.

محمدحسن عاقل منش، با اشاره به سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی، آخرین نامه سردار جنگل را که به آقا میر نوشته بود را قرائت نمود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا با اشاره به ۱۲ دی «روز رشت» اشاره نمود و اظهار داشت: تاکنون برنامه‌های پیشنهادی سازمان‌های مرتبط برای بهتر برگزار شدن ویژه برنامه‌های روز رشت در جلسات کمیسیون فرهنگی بررسی شده است.

عاقل منش افزود: این روز باید در تعامل با همه مدیریت شهری و همکاری اعضای شورا انجام گردد و می‌باید همانند ستاد استقبال از بهار، ستادی برای روز رشت تشکیل گردد.

وی ادامه داد: در همین زمینه نشستی با سرپرست، معاونین و مدیران شهرداری برگزار می‌گردد و جمع بندی برآیند آن را باید با حضور همه اعضای شورای شهر داشته باشیم.

عاقل منش از اعضای شورا خواست در جلسه ۵۳ کمیسیون فرهنگی جهت جمع بندی برنامه‌های روز رشت شرکت نموده و همکاری نمایند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا ضمن یادآوری تاریخچه نامگذاری روز رشت و برنامه‌هایی که طی سالهای گذشته برگزار شده بود، بیان داشت: نواقص سال‌های پیش باید برطرف گردد. روز رشت، متعلق به همه شهروندان است و روز شهرداری نیست. ضمن اینکه همه سازمان‌ها و معاونتهای شهرداری باید دست به دست هم دهند تا برنامه‌ها به بهترین شکل برگزار گردد.

وی تصریح کرد: همانطور که ستاد استقبال از بهار تشکیل می‌شود باید ستاد استقبال از روز رشت برگزار گردد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تاریخچه‌ای از انتخاب روز رشت بیان نمود و اعضای کارگروه را نام برده و افزود: یک هفته ویژه برنامه برای هفته رشت خواهیم داشت.

علیرضا حسنی افزود: برگزاری نشست مطبوعاتی، اجرای تئاتر خیابانی در تمام مسیرهای پیاده راه منتهی به مرکز شهر، رونمایی از فیلم مستند ۷ شهید هنرمند شهرستان رشت، اجرای کنسرت موسیقی هنرمندان گیلانی، برپایی نمایشگاه مشاغل قدیمی و فراموش شده رشت، نمایشگاه عکس‌های قدیمی روز رشت، تور رشت گردی و … از برنامه‌های این روز است.

وی از ویژه برنامه‌های ورزشی در این هفته خبر داد و تصریح کرد: برنامه المپیادهای ورزشی از ردیف بودجه ورزش محلات در روز رشت اجرا می‌گردد.

حسنی همچنین افزود: نواختن زنگ روز رشت در مدارس و برپایی میز خدمت با حضور اعضای شورای شهر رشت در مصلی از برنامه‌های تدارک یافته سازمان فرهنگی در این روز است.

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری نیز، برنامه‌های پیشنهادی این سازمان را برای هفته رشت بیان نمود.

سجاد محجوب اظهار داشت: برنامه‌ها با حداقل هزینه‌ها تنظیم شده است. رنگ آمیزی و تجدید نقاشی دیوار مفاخر، نقاشی دیواری با موضوع اولین‌های رشت، ساخت المان‌های مناسب با آرم روز رشت و شهرداری، کاشت درخت بنام مفاخر، آذین بندی میدان شهر و نورپردازی از این برنامه‌هاست.

وی تصریح کرد: اجرای برنامه ویدئو مپینگ با هزینه ۲۰۰ میلیون تومان برای هر روز یکی دیگر از برنامه‌های پیشنهادی است.

رونمایی از تمبر یادبود روز رشت

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت گفت: در مراسم بزرگداشت روز رشت در دوازدهم دی از تمبر یادبود این روز رونمایی شود.

فاطمه شیرزاد در پنجاه و سومین جلسه کمیسیون فرهنگی شورا با تأکید به جلوگیری از تحمیل هزینه‌های هنگفت به شهرداری در مراسم روز رشت اظهار کرد: برنامه‌های روز رشت باید بازنگری شده و برای برگزاری مراسم روز رشت به‌عنوان شهر اولین‌ها، باید اقدامات درخور توجه ای انجام شود.

وی به دیدار با نخبگان و فرهیختگان رشت هم‌زمان با روز رشت اشاره کرد و گفت: متأسفانه مسئولین فرهیختگان و نخبگان رشت را به فراموشی سپرده و تجلیل از نخبگان و فرهیختگان باید جزو برنامه‌های روز رشت قرار بگیرد.

شیرزاد بازدید از خانه میرزا و توجه به حماسه هشت در قالب برنامه‌های روز رشت را از دیگر مباحث قابل‌توجه در این روز دانست و افزود: میرزا کوچک جنگلی به‌عنوان اسطوره بزرگ مردم رشت و گیلان باید به‌طور ویژه‌ای در برنامه‌های روز رشت مورد توجه قرار بگیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت با تاکید به پرداختن به حماسه بزرگ هشت دی در برنامه‌های روز رشت اظهار کرد: حماسه هشت دی نشان از بصیرت و ولایتمداری مردم آگاه رشت بوده و در روز رشت باید به طور ویژه به آن توجه کرد.

شیرزاد به استفاده از توانمندیهای زنان سرپرست خانواده در نمایشگاه مشاغل فراموش شده به مناسبت روز رشت اشاره کرد و گفت: رونمایی از تمبر یادبود روز رشت از جمله اقداماتی است که باید به آن توجه کرد.

حجت جذب: همه متولیان فرهنگی برای روز رشت مشارکت کنند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با گرامیداشت یاد شهید میرزا کوچک خان جنگلی، اظهار داشت: برگزاری برنامه‌های روز رشت تنها وظیفه شهرداری نیست و دیگر ادارات و متولیان فرهنگی نیز باید به مدیریت شهری کمک کنند.

حجت جذب افزود: اگر مقایسه ریالی هزینه کردهای برنامه‌های روز رشت و دیگر شهرها انجام شود شود، می‌بینیم درآمد ۶ ماهه ارزش افزوده مشهد با بودجه رشت برابری می‌کند.

رئیس کمیسیون بودجه افزود: شهرداری در شرایط خوب مالی نیست و بهتر است بجای تعدد برنامه‌ها، یک برنامه جامع و در یک روز اجرا نمایید و از ظرفیت اسپانسرها استفاده گردد.

وی خواستار مشخص شدن جزییات هزینه‌های پیشنهادی شد و تصریح کرد: هرسال در برنامه‌های روز رشت شاهد حاشیه‌ها هستیم.
ضمن اینکه برای برنامه‌های روز رشت، نمایندگان برخی دستگاه‌های متولی مثل سپاه و ارشاد هم برای همکاری دعوت شوند و اینگونه نباشد که دیگر متولیان مشارکت نکنند.

فرهام زاهد: شهرداری توان مالی اجرای برنامه‌های روز رشت را ندارد

فرهام زاهد در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا پیرامون روز رشت، اظهار داشت: درباره روزی حرف می‌زنیم که نسبت به آن تعصب داریم.

در شرایطی که بودجه ماهانه سازمان فرهنگی و زیباسازی پرداخت نمی‌شود، اجرای برنامه‌های روز رشت بسختی پیش خواهد رفت.

وی با انتقاد از عدم ارائه ریز برنامه‌ها همراه با هزینه آن تصریح نمود: وقتی هنوز نمی‌دانید چقدر می‌توانید اعتبار دریافت کرده و با هنرمندان به چه نحوی حساب کنید، بهتر است برنامه اجرا نکنید. همانند پارسال نشود که بین اعضای گروه هنرمند موسیقی به دلیل نپرداختن دستمزد مشکل ایجاد شد.

عضو شورا افزود: با کدام پول و کدام تعهد قرار است چنین برنامه‌هایی اجرا شود. اکنون اعتبار مدیران شهرداری بدلیل بدهی‌های قبلی بین هنرمندان کاهش یافته است و با شرایط تورم کشور هرسال توان اجرای برنامه‌های خوب در شهرداری کاهش می‌یابد.

وی پیشنهاد داد: بجای تعدد برنامه‌ها، یک المان و نماد روز رشت ساخته گردد و با حضور مردم و مسئولان بهره برداری گردد.

زاهد با اشاره به کاهش صدور پروانه و عدم تحقق بودجه شهرداری بیان داشت: با این شرایط درآمدی، امکان اجرای برنامه‌های خوب نیست. مدیران یا به این شکل برنامه نیاورند و یا با تمام جزیبات سین برنامه‌ها را ارائه دهند. باید ستادی برای روز رشت تشکیل دهید و برای هر موضوع خارج از تقویم، از فردای روز رشت هر سال، برای روز رشت سال بعد برنامه ریخت. برای تک تک اعضای ستاد باید کار تعریف شود. جزییات برنامه روز رشت ارائه شده به شورا مشخص نیست.

زاهد افزود: اگر قرار است برنامه بگذارید و هنرمندان و کسبه دچار مشکل شوند و ۳ سال دنبال دستمزد خود بدوند، شان مدیریت شهری بیشتر پایین می‌آید. بنابراین مبتنی بر واقعیات جامعه و توان شهرداری برنامه بگذارید و برای موضوعات مشخصی که برای ما اهمیت دارد اعم از ایام ملی، محلی و مذهبی، یک ستاد تشکیل شود و در طول سال برای این مناسبت‌ها برنامه بریزد.

عضو شورا همچنین بیان داشت: موضوعاتی که در کمیسیون‌ها مطرح می‌شود، توسط مدیران یادداشت می‌شود ولی برای اجرا پیگیری نمی‌گردد. برای موضوعات مطرح شده راهکار پیدا کنید. بنده تاکید می‌کنم شهرداری توان مالی اجرای برنامه‌های ارائه شده را ندارد.

احمد رمضانپور: از ظرفیت دیگر متولیان فرهنگی برای روز رشت استفاده شود

احمد رمضانپور در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا با بیان نواقص برنامه سال گذشته روز رشت، اظهار داشت: برای رفع نواقص سال گذشته باید یک کارگروه بزرگ تشکیل می‌شد.

عضو شورا افزود: سال گذشته مهمانان و اعضای شورا جای نشستن نداشتند، تبلیغات خوبی نشده بود و یکی از نمایندگان مجلس رشت دعوت نشده بود و بجای نمایندگان رشت، نماینده یکی دیگر از شهرستانها سخنرانی کرد.

رمضانپور افزود: گرفتاری‌های استان و رشت بسیار زیاد است. باید از ظرفیت همه ارگان‌ها استفاده کرد. رشت تنها شهرداری نیست. باید از ظرفیت نماینده ولی فقیه، استاندار، فرماندار، سپاه و مجمع نمایندگان استان و … استفاده کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا تصریح کرد: تلاش شود با فرماندار نشستی داشته باشیم.

رمضانپور با تاکید بر نقش هویتی رشت ابراز کرد: کشورهای همسایه بدون سابقه فرهنگی برای خودشان هویت می‌سازند و ما عقب افتاده‌ایم.

وی تصریح کرد: ابزارهای نوین هم فرصت هست و هم تهدید. روایت جوانان نوازنده علم الهدی جهانی شد. ما چه کرده‌ایم که فرزندان جمهوری اسلامی سالروز شهادت امام خود را نمی‌دانند هر چند برخورد هم ناشایست بود.

عضو شورا تاکید کرد: مدیر متولی پیاده راه فرهنگی باید برای اعیاد ملی و دینی و اداره پیاده راه برنامه داشته باشد.

تاکید حاجی پور بر رعایت شئونات اسلامی در اجرای برنامه‌های روز رشت

اسماعیل حاجی پور در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا اظهار داشت: یا برنامه برای روز رشت برگزار نکنید و یا درست اجرا کنید. شان مردم بالاتر از این است که سال به سال برنامه‌ها ضعیف‌تر از سال قبل باشد. اگر برنامه خوب نباشد، بنده شرکت نمی‌کنم.

عضو شورا افزود: نمی‌خواهیم اتفاقی خارج از شئونات دینی رخ دهد ولی شادی مردم را نباید تلخ‌تر از زهر کنید.

اسماعیل حاجی پور بیان داشت: وقتی ۳ جوان بیگناه را که در پیاده راه موسیقی می‌نوازند، برخورد نادرست می‌کنند، پس باید به نحوی برنامه ریزی شود، که شائبه رخ ندهد.

وی بر بکارگیری از توان دیگر دستگاه‌ها تاکید نمود و افزود: همه دستگاه‌ها از شهرداری انتظار دارند اما هیچ مسئولی به داد شهرداری ورشکسته نمی‌رسد.

عضو شورا ادامه داد: برنامه‌های پیشنهادی را به فرمانداری اعلام نمایید تا تبعاتی ایجاد نگردد.

حاجی پور خاطر نشان کرد: هزینه‌های برنامه‌ها را هم باید لحاظ نمایید چون هنوز هنرمندان دستمزد اجراهای قبلی خود را دریافت نکرده‌اند.

تاکید بهراد ذاکری بر ترویج زبان گیلکی در برنامه‌های روز رشت

بهراد ذاکری در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا بر ترویج زبان گیلکی در هفته گرامیداشت رشت تاکید کرد.

بهراد ذاکری، از برگزاری سومین جشنواره کدو تقدیر نمود و افزود: هدف از برگزاری روز رشت باید افزایش همدلی بین مردم باشد و در این راستا از ظرفیت‌های شهرداری و دیگر سازمانها استفاده نمود.

عضو شورا پیشنهاد داد: برای روز رشت بخشودگی و یا تخفیف عوارض به شهروندان اعطا شود.

وی ادامه داد: اجرای برنامه‌های ویژه برای مدارس مثل ترویج زبان گیلکی و یا تفکیک زباله با انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش اجرا شود و سی دی آموزش زبان گیلکی هم تهیه و در مدارس توزیع شود.

ذاکری همچنین پیشنهاد داد: یک جشنواره برای خیرین برگزار گردد و اضافه نمود: سازمان سرمایه گذاری شهرداری، سرمایه گذاران را دعوت نموده و بسته‌های سرمایه گذاری رشت را معرفی نماید.

ذاکری افزود: سمن‌های مردم نهاد برای پاکسازی معابر دعوت شوند.

وی خواستار نظارت بیشتر در اجرای برنامه‌ها شد و یادآور گردید: گزارش برنامه‌های اجرا شده باید به شورا ارائه شود.

 

Share