در بازدید از تصفیه خانه بزرگ آب گیلان مطرح شد:

شرایط تامین و تصفیه آب از حساسیت بالایی برخوردار است

امیر محمدپور، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به ایمن سازی بخش آب بیان کرد: با توجه به حساسیت های زیرساخت آب، این حوزه مستلزم رعایت و حفظ اصول پدافند غیرعامل می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امیر محمدپور، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، میرشمس مومنی زاده فرماندار شهرستان رشت، مصطفی ضمیری مدیرکل مهندسی شمال کشور وزارت دفاع و اعضای شورای پدافند غیرعامل شهرستان رشت از تصفیه خانه بزرگ گیلان بازدید کردند.

در حاشیه بازدید اعضای شورای پدافند غیرعامل شهرستان رشت از تصفیه خانه بزرگ گیلان، سید محسن حسینی مدیرعامل آبفای استان گیلان با اشاره به عملکرد تصفیه خانه بزرگ گیلان بیان کرد: این تصفیه خانه از تصفیه خانه های بزرگ گیلان به شمار می رود که در ۱۳۷۲ ساخته شده است، که منابع آب خام آن از رودخانه های سپیدرود و شهر بیجار تاّمین می شود که در حال حاضر آب ۱۰ شهر را تاُمین می کند.

حسینی با اشاره مراحل تصفیه عنوان کرد: تصفیه آب مراحل بسیار پیچیده و دشواری دارد که مراحل تاّمین و تصفیه و تولید و انتقال از مراحل سخت تصفیه محسوب می گردد.

مدیرعامل آبفای استان گیلان با اشاره به وضعیت منابع آبی در گیلان اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش عوامل مجموعه اعم از توزیع و بهره برداری در وضعیت خوب و مطلوب در این حوزه بسر می بریم که در این زمینه طبق استاندارد های جهانی پیش می رویم و همچنین آب گیلان طبق استاندارد های جهانی از کیفیت مطلوبی بسر می برد.

حسینی با اشاره به شوک های قطع و تولید و انتقال به شبکه های آبی اذعان داشت: آب صاف وقتی پمپاژ می شود وارد مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی در منطقه سراوان می شود و ما تلاش می کنیم که وضعیت این مخزن را در حالت نرمال قرار دهیم و بعنوان یک مخزن ذخیره مطمئن و در زمانی که شوک های تولید قطع برق داریم، این مخازن می تواند شهر را پوشش دهند.

مدیرعامل آبفای استان گیلان گیلان تصریح کرد: یک مخزن در شرق گیلان وجود دارد که شرق گیلان نظیر شهرهای؛ آستانه اشرفیه، کیاشهر، سیاهکل و شهرهای تابع را تحت پوشش قرار می دهند و البته این مناطق نیز خطوط انشعاب دریافت کردند، علاوه بر این در شهرهای دیگر هم مخزن ذخیره قرار داده ایم که این ذخایر می تواند پشتوانه مناسبی در حوزه آب در مواقع حساس باشد.

حسینی با اشاره به پروژه های دست اجرای آبفای گیلان اظهار داشت: برنامه دیگری که ما پیگیر آن هستیم ایمنی آب است که خروجی این طرح منجر به پروژه ایی شد که در راستای حفظ کیفیت آب خام از سد شهر بیجار تا آبگیر پیگیری می شود که این طرح بصورت مطلوب با همکاری دستگاه های اجرایی در حال پیگیری است.

مدیرعامل آبفای گیلان افزود: در واقع ما پایش و کنترل کیفیت را از منابع آب خام تا جایی که آب بدست مشترکین برسد را انجام می دهیم.

حسینی خاطرنشان کرد: در آزمایشگاه تصفیه خانه بزرگ گیلان کارهای کنترل اولیه و نظارت ثانویه توسط همکارانمان صورت می گیرد و علاوه بر این مراکز بهداشت، کنترل کیفیت بر روی شبکه های توزیع، منابع و مخازن آب را انجام می دهند.

در ادامه امیر محمدپور، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به ایمن سازی بخش آب بیان کرد: با توجه به حساسیت های زیرساخت آب، این حوزه مستلزم رعایت و حفظ اصول پدافند غیرعامل می باشد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به حساسیت حوزه آب افزود: شرایط تامین و تصفیه حوزه آب از حساسیت بالایی برخوردار است، لذا اگر اتفاقی در این زمینه رخ دهد تبعات بسیار پیچیده ایی برای اجتماع و بهداشت جامعه به همراه خواهد داشت.

محمدپور با اشاره به رسالت پدافند غیرعامل گفت: سازمان پدافند غیرعامل کشور که بنا بدستور مقام معظم رهبری تشکیل شد، دو رسالت بسیار مهم دارد که یکی حفاظت از زیرساخت ها و دیگر حفاظت از جان و مال مردم می باشد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان افزود: یکی از اهداف و وظایف ما در این رسالت، استمرار خدمات ضروری در مواقع تهدید زا می باشد که در مواقع بحرانی مردم ما دچار آسیب نشوند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان اذعان داشت: مبنای کار سازمان پدافند غیرعامل کشور بر اساس تهدیدات است، همچنین تهدیدات به دو بخش طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می شوند که منشاء تهدیدات عمدی یا غیرعمدی می باشد.

محمدپور زیرساخت آب را بسیار حساس و مهم خواند و خاطرنشان کرد: تصفیه خانه بزرگ آب گیلان آب ۱۰ شهر را تاّمین می کند، لذا با توجه به اینکه آب از حوزه های مهم محسوب می گردد، باید اقدامات لازم به جهت ارتقاء و امنیت این حوزه انجام پذیرد.

Share