فرماندار انزلی اعلام کرد

سرنوشتی مشابه دریاچه ارومیه در انتظار تالاب انزلی است

فرماندار انزلی با اشاره به مدت ۲۶ ساله ای که برای احیای تالاب بین المللی انزلی هدر رفت، گفت: عدم توجه مسئولان به احیای تالاب سرنوشتی مشابه دریاچه ارومیه برای تالاب انزلی رقم می زند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  اسماعیل حیدری آزاد شامگاه دوشنبه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به وضعیت تالاب انزلی، اظهارکرد: تالاب بین المللی انزلی در کنوانسیون سال ۱۹۷۵ رامسر به عنوان پاک‌ترین تالاب شناخته شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه تنها بعد از ۱۷ سال از این انتخاب این تالاب در معرض خطر نابودی قرار دارد، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی‌های بسیاری برای لایروبی و احیای تالاب انجام شده ولی به دلیل وجود اختلاف بین دستگاه‌های مجری یک فرصت شش ماهه مطالعاتی به این تالاب اختصاص یافت که متاسفانه این فرصت به ۲۶ سال تبدیل شد.

فرماندار انزلی با اشاره به اینکه در ۲۶سال گذشته هیچ اقدام موثری در این حوزه انجام نشده است، گفت: در سال‌های گذشته اعتبارات خوبی از سوی دولت‌ها برای احیای تالاب انزلی اختصاص یافته است.

تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای احیای تالاب انزلی از سال ۸۸ تا ۹۶

وی به اختصاص اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی از سال ۸۸ تا ۹۶ برای احیای تالاب انزلی اشاره و بیان کرد: از این میزان اعتبار تاکنون حدود ۶۰ درصد معادل ۶۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است. دولت تدبیر و امید نیز در سال‌های اخیر به ویژه سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده است.

حیدری آزاد با بیان اینکه برای امسال نیز ۷۵ میلیارد تومان از سوی دولت اختصاص یافته است، ادامه داد: انتظار داریم با تخصیص ۱۰۰ درصدی این میزان اعتبار گامی موثر در راستای احیای تالاب بین المللی انزلی برداشته شود.

فرماندار انزلی به شرایط حال حاضر تالاب انزلی و اقدامات در حال اجرای اشاره و اظهار کرد: با این روند احیای تالاب بسیار زمانبر خواهد بود و با توجه به مشکلات موجود در تالاب نیازمند تعامل و همکاری همه مسئولان استانی و ملی هستیم.

ورودی‌های تالاب نیازمند لایروبی است

وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر تالاب انزلی بیشتر نقش تانک بزرگ استان گیلان برای ورود فاضلاب‌های خانگی، انسانی، صنعتی و رسوبات را دارد، افزود: ورودی تالاب دچار مشکل بوده و نیازمند لایروبی و اختصاص اعتبارات مورد نیاز است.

حیدری آزاد تأکید کرد: در صورت عدم توجه به موضوع جذب اعتبارات برای احیای دوباره تالاب انزلی باید سرنوشتی همانند دریاچه ارومیه را برای آن متصور شد.

Share