ام البنین فتوحی

سرانه مطالعه و حکایت استخوان لای زخم

متاسفانه در کشور ما ابتدا هر مشکلی را به مسائل اقتصادی ارتباط می دهند، نمی‌گویم بی اثر است چون گفتن این حرف خنده دار تر از آن است که بگوییم الیس در سرزمین عجایب هیچ اتفاق غیر منتظره ای ندیده است.

ام البنین فتوحی:

کتاب و کتابخوانی از دغدغه های فرهنگی این روزهاست. افزایش سرانه مطالعه کتاب، موضوعی است که در برنامه ها و نشست ها و میتینگ ها بدان پرداخته می شود که گاهی آنقدر آن را لوث می کنند که انگار فقط داشتن کتاب در دست مردم سبب افزایش سرانه مطالعه می شود؟!
بعضا هم کتاب تبدیل به بهانه ای برای چشم و هم چشمی می شود یعنی اگر فلان کتاب را از فلان نویسنده معروف درجمع کتابهایت نداشته باشی گویی سوادت از بقیه کمتر است.
اینکه ما در ابتدا باید بدانیم کتاب همانطور که گفته می شود غذای روح است، روح نیز دارای ذائقه های متفاوتیست مثلا هیچ دو نفری دیده نشده که همزمان در صبحانه اش یک چیز را سرو کند و مطابق با مزاجش غذایی را انتخاب میکند.
این هم نیز از اگاهی افراد نباید دور بماند که سرانه مطالعه یعنی در عام‌ترین تعریف میانگین مدت زمان مطالعه یک نفر در یک شبانه‌روز اما لزوماً همیشه این تعریف صادق نیست و می‌توان به جای مدت زمان از تعداد کتاب‌های خوانده شده یا تعداد صفحات خوانده شده در طول روز نیز برای تعریف سرانه مطالعه بهره جست.
اما چرا سرانه مطالعه درایران کم است ؟
متاسفانه در کشور ما ابتدا هر مشکلی را به مسائل اقتصادی ارتباط می دهند، نمی‌گویم بی اثر است چون گفتن این حرف خنده دار تر از آن است که بگوییم الیس در سرزمین عجایب هیچ اتفاق غیر منتظره ای ندیده است. از عوامل اصلی کتاب گریزی به اوایل دهه ۶۰ برمی گردد، وقتی که کتابها بیشتر از گذشته از محک سانسور گذشتند و دست اندرکاران به عواقبش، اندیشه نکردند همانطور که شعار فرزند کمتر زندگی بهتر را سر دادند و متاسفانه امروز عکس انچه را که می‌خواستند بدست اوردند و جامعه ای سالمند در اینده نه چندان دور در انتظار ایران است.
اینکه کتابها سانسور می شود و این بدعت بد هنوز هم گه گاهی در کشور مشاهد می شود بر می گردد به همان ذائقه هیچ کس نمی‌تواند غذایی را به زور برای کسی نسخه پیچ کند. رفتار طبیبانه با جامعه، حکایت استخوان لای زخم است و جامعه هیچگاه به کتاب روی نخواهد آورد و می شود داستان نمایشگاه های کتابی که مانند کتابخانه ها، کتابهایشان در حال خاک خوردن هستند و متقاضی ندارند.
بهتر است ابتدا سرانه انسان بودن را در جامعه افزایش دهیم آنگاه خود به خود سرانه فرهنگ و مطالعه در جهت مثبت تنظیم می شود.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share