جمالی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

سازمان استاندارد از امکانات مجهز برای بررسی سلامت تمامی مواد غذایی برخوردار نیست

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر ضرورت شناسنامه دار کردن مزارع و باغات کشاورزی، گفت: در برخی موارد ممکن است مواد غذایی فاسد در بنادر وارد سفره مردم شود که در این رابطه نیاز است نظارت ها تشدید شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، منوچهر جمالی سوسفی با تاکید بر اینکه اطمینان مردم باید از سلامت مواد غذایی حاصل شود، گفت: بهتر است در تولید محصولاتی مانند گوجه فرهنگی، سیب زمینی و درختی، کاهو، خیار، پیاز و برنج از سموم استفاده نشود و میزان باقی مانده سموم مورد بررسی و پایش قرار گیرد تا وارد سبد غذایی مردم نشود.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی، افزود: در گذشته به هیچ وجه از سموم استفاده نمی شد و تنها از کود حیوانی استفاده می شد که دامداری ها نسبت به توزیع آن برای تقویت زمین های کشاورزی وباغات اقدام می کردند.

اطلاعات کشاورزان و افراد در رابطه با آسیب های ناشی از مصرف بی رویه سموم اندک است

وی با یادآوری اینکه اطلاعات کشاورزان و افراد در رابطه با آسیب های ناشی از مصرف بی رویه سموم اندک است، گفت: در این رابطه تبعات ناشی از مصرف بی رویه سموم باید به کشاورزان گوشزد شود و آگاهی آنها افزایش یابد.

در برخی مناطق از فاضلاب برای آبیاری مزارع سبزیجات استفاده می شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه در برخی مناطق از فاضلاب برای آبیاری مزارع سبزیجات استفاده می شود، تصریح کرد: از مواد نگهدارنده برای ماندگاری محصولات استفاده می شود که ممکن است محصولات مدت زمان بیشتری در سردخانه ها نگهداری شود و اگر بخواهند این محصولات را سریع تر از سردخانه خارج کنند سر سفره مجموعه ای از آلوده کننده و مسموم کننده هایی قرار می گیرد که می تواند برای سلامت شهروندان دردسرساز شود.

جمالی سوسفی با بیان اینکه در برخی موارد سلامت محصولاتی مانند ذرت، برنج و گندم در بنادر برای مصرف انسانی مورد تایید نیست، گفت: حتی در برخی موارد نیز این محصولات قابلیت استفاده حیوانی را نیز ندارند و باید مورد مصرف صنعتی قرار گیرند اما متاسفانه در کشور تنها یک مرکز برای پایش سموم وجود دارد که از این محصولات به نحو صحیح استفاده شود.

در برخی بنادر ذرت و برنج آلوده وجود دارد که قابلیت استفاده انسانی و دامی را ندارند اما به مزایده گذاشته می شوند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، افزود: در برخی بنادر ذرت و برنج آلوده وجود دارد که قابلیت استفاده انسانی و دامی را ندارند اما به مزایده گذاشته می شوند و ممکن است به سبد غذایی مردم وارد شود در این رابطه نیاز است نظارت ها تشدید و چارچوب ها رعایت شود.

وی با تاکید بر ضرورت شناسنامه دار شدن مزارع و باغات کشاورزی، گفت: وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صمت، سیستم قضایی و تعزیرات باید به صورت هماهنگ عمل کنند و اگر این هماهنگی تحقق یابد نتایج مثبتی حاصل می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه متولی واحدی برای تایید سلامت مواد غذایی وجود ندارد، ادامه داد: دستگاه های متعددی در این رابطه ایفای نقش می کنند البته تجهیزات و امکانات کافی برای بررسی و تایید سلامت مواد غذایی وجود ندارد و سازمان استاندارد برای بررسی تمامی مواد غذایی امکانات لازم را ندارد و آزمایشگاه ها در حد استانداردهای جهانی نیستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، افزود: البته اگر دستگاه ها هر کدام به وظیفه خود به درستی عمل کنند مشکلات در حوزه مواد غذایی به حداقل می رسد.

Share