از استقبال خوب مردم تا اختصاص غرفه به ناشرانی گمنام

زشت و زیبای چهاردهمین نمایشگاه استانی کتاب گیلان

چهاردهمین نمایشگاه استانی کتاب گیلان که از ۲۶ آبان تا یکم آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های گیلان برگزار شد، زیبایی‌ها و زشتی‌هایی خود را هم به همراه داشت، هرچند نکات خوب آن بر نکات منفی می‌چربید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، چهاردهمین نمایشگاه استانی کتاب گیلان در حالی به پایان رسید که علی‌رغم تمام تنگناهای اقتصادیِ این روزها، با استقبال خوبِ مردم فرهنگ‌دوست گیلان همراه بود.

این رویداد بزرگ فرهنگی که از ۲۶ آبان تا یکم آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های گیلان برگزار شد، زیبایی‌ها و زشتی‌هایی خود را هم به همراه داشت، هرچند نکات خوب آن بر نکات منفی می‌چربید.

از مهم‌ترین نکات زیبای نمایشگاه امسال، استقبال خوب مردم فرهنگ‌دوست گیلان از این رویداد و همچنین همکاری مدیران و آموزگاران برخی مدارس در همراهی با دانش‌آموزان برای بازدید از نمایشگاه کتاب بود که حرکتی در خور تقدیر بود و نشاطی خاص به نمایشگاه امسال بخشید. نظم نسبی نمایشگاه، تبلیغات قابل قبول، مناسب بودن سرویس‌ رفت و آمد به نمایشگاه، همراهی کتابفروشان استان با این رویداد، برخورد خوب اداره‌کنندگان نمایشگاه با مراجعه‌کنندگان و برنامه‌های جنبی متنوع، از دیگر نکات قوّت نمایشگاه کتاب گیلان بود.

اما در کنار این نکات مثبت، نمایشگاه امسال حواشی ناخوشایند و کاستی‌هایی نیز داشت که برخی از مهم‌ترین این حواشی از این قرار بود:

– امکانات ضعیف فضای نمایشگاه و تصمیم عجیب مدیران نمایشگاه در اخذ ورودی از بازدیدکنندگان (که با اعتراض به‌موقع ناشران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با دستور استاندار به سرعت متوقف شد).

– زمان کوتاه نمایشگاه و عدم اختصاص تعطیلی روز جمعه در تقویم نمایشگاه که با اعتراض ناشران حاضر و مردمی که امکان حضور در روزهای غیرتعطیل را نداشتند روبرو شد.

– عدم حضور برخی ناشران مشهور و یا عدم عرضۀ کتاب‌های تازه‌چاپ آنان.

– اختصاص غرفه به ناشرانی گمنام، دولتی یا شبه‌دولتی (بی‌آنکه آثار درخوری برای عرضه داشته باشند).

– اقدام غیرفرهنگی و عجیب یکی از کتابفروشان رشت در به سخره‌گرفتن نمایشگاه و تشویق دیگران به دورزدن نمایشگاه و ارائۀ تصاویری از تهیۀ بُن‌های متعدد توسط یک شخص در فضای مجازی و هزینه کردن آن در کتابفروشی مذکور (که بنا به اطلاعات واصله، این تخلف از سوی شرکت تعاونی ناشران در حال پیگیری است تا برخورد لازم با این کتابفروش صورت گیرد).

– اختلال در دستگاه‌های کارتخوان در روز آخر نمایشگاه.

با این همه، می‌توان برگزاری این بزرگترین رویداد فرهنگی استان، در حالی که بسیاری از استان‌ها از انجام آن بازماندند، را به فال نیک گرفت و حال و روزی خوش برای اهالی کتاب آرزو کرد.

Share