سرنوشت یازدهمین جایزه جلال آل‌احمد

رضا امیرخانی ۱۰۰ میلیون جایزه‌اش را به کجا هدیه داد؟

رضا امیرخانی که جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی جلال آل‌احمد را به موسسه پژوهشی دانایار اهدا کرده است، تاکید کرد تمام این مبلغ صرف توانمندسازی آموزگاران دبستان و پیش‌دبستانی در استان سیستان و بلوچستان خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، یازدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد، دیشب (شنبه ۱۷ آذر) برترین‌های خود را معرفی کرد. در بخش رمان و داستان بلند، جایزه اصلی به کتاب «رهش» نوشته رضا امیرخانی از انتشارات افق رسید.

این نویسنده، بخش مالی جایزه خود را که معادل ۳۰ سکه (۱۰۰ میلیون تومان) است، به یک موسسه پژوهشی و آموزشی اهدا کرد.

امیرخانی پس از دریافت لوح تقدیر و جایزه‌اش، درباره این اقدام خود توصیح داد: «قسمت مالی جایزه‌ام را به موسسه پژوهشی دانایار که وجهه همتش توانمندسازی آموزگاران دبستان و پیش‌دبستانی در بلوچستان است، تقدیم می‌کنم، چون از دوستانم هستند و می‌شناسم‌شان.»

در همین ارتباط، با این داستان‌نویس تماس گرفتیم تا بیشتر با موسسه پژوهشی دانایار آشنا شویم. رضا امیرخانی در این‌باره گفت: «موسسه پژوهشی دانایار را جمعی از دانش‌آموختگان مدارس سازمان استعدادهای درخشان (سمپاد) تاسیس کرده‌اند. این موسسه، وجهه همتش توانمندسازی آموزگاران دبستان و پیش‌دبستانی است.»

او ادامه داد: «طبق پژوهش‌های چندساله هیئت امنای دانایاران، آنان مسیری را طی کرده‌اند که از مدرسه‌سازی به مدرسه‌داری و سپس به مدرسه‌یاری نزدیک شوند.»

این داستان‌نویس با اشاره به این‌که بر اساس شاخص‌های توسعه پایدار، آموزش و خصوصا آموزش در مقطع دبستان و پیش دبستان، قطعا یکی از مهم‌ترین سنگ‌بناهای رشد هر کشور است، گفت: «به همین دلیل، موسسه دانایار تصمیم گرفت برای آموزش به آموزگاران دبستان و پیش دبستانی، کارش را از منطقه سب و سوران در سیستان و بلوچستان آغاز کند که در این امر هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم با اداره‌کل آموزش و پرورش استان صورت گرفت. در این مرحله، همه آموزگارانی که در موسسه دانایار آموزش دیدند، از آموزگاران اهل سنت منطقه هستند.»

نویسنده رمان «رهش» افزود: «در ادامه راه، هدف موسسه دانایار، رسیدن به یک بسته آموزشی و توانمندسازی آموزگاران است که در همه مناطق کشور قابل ارائه باشد.»رضا امیرخانی در پایان خبر داد: «تامین مالی هزینه‌های موسسه دانایار، فقط از طریق همیاری فارغ‌التحصیلان مدارس استعدادهای درخشان و کمک‌های مردمی صورت می‌گیرد.»

Share