روایت شهادت بایندر به روایت كارگردان مشهور ايرانی

رابطه فامیلی خسرو سینایی با یدالله بایندر | ساخت فیلم مهاجرت لهستانی‌ها به انزلی

سینایی درباره نحوه به شهادت رسیدن بایندر اظهار کرد: به روایت خاله ایشان، محمود اعتماد زاده (م.ا. به‌آذین) همراه با یدالله بایندر در حال رفتن به باشگاه افسران بودند که نیروهای حمله کننده شوروی بندر انزلی را از زمین و هوا مورد تهاجم قرار داده و باعث به شهادت رسیدن ناوسروان یدالله بایندر شدند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا خسرو سینایی کارگردان مشهور سینمای ایران همراه با تهیه کننده لهستانی در دفتر کمیسون گردشگری بندرانزلی حضور یافت وی از رایزنی درباره ساخت فیلمی از مهاجرت لهستانی‌ها به ایران در جنگ دوم جهانی خبر داد.
خسرو سینایی فارغ‌التحصیل کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی از آکادمی هنرهای نمایشی و رشته تئوری موسیقی از کنسرواتوار وین است. سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رییس‌جمهور این کشور شد و این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند مرثیه گمشده که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد. اولین فیلم بلند وی در سال ۱۳۵۸ با نام زنده باد … برنده جایزه ضد فاشیسم در جشنواره کارلووی واری شد.

وی همچنین در سال ۱۹۹۱ با فیلم در کوچه‌های عشق در بخش نوعی نگاه جشنواره کن حضور یافت. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم «عروس آتش» و لوح زرین بهترین کارگردانی در دومین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم «هیولای درون» از دیگر افتخارات این کارگردان ایرانی است.

در این گفتگوی صمیمی صحبت هایی درباره لهستانی های مهاجر به بندرانزلی و یدالله بایندر افسر نیروی دریایی ارتش شکل گرفت و تصاویر قدیمی از بندرانزلی به نمایش گذاشته شد.

نکته جالب در این جلسه مشخص شدن رابطه فامیلی خسرو سینایی با یدالله بایندر است وی با اعلام اینکه یدالله بایندر شوهرخاله اوست، اطلاعات قابل توجهی از ایشان در اختیار گذاشت.

سینایی درباره نحوه به شهادت رسیدن بایندر اظهار کرد: به روایت خاله ایشان، محمود اعتماد زاده (م.ا. به‌آذین) همراه با یدالله بایندر در حال رفتن به باشگاه افسران بودند که نیروهای حمله کننده شوروی بندر انزلی را از زمین و هوا مورد تهاجم قرار داده و باعث به شهادت رسیدن ناوسروان یدالله بایندر شدند و به آذین یک دست خود را از دست می دهد.

شایان ذکر است محمود اعتمادزاده فعال سیاسی، نویسنده و مترجم نامدار معاصر ایرانی بود. به‌آذین فعالیت‌های ادبی خود را از سال ۱۳۲۰ زمانی که در چهارم شهریور آن سال در جریان اشغال ایران و بمباران در بندر انزلی زخمی برداشت که منجر به قطع دست چپ او و اتکایش به دست راست تا پایان عمر گشت، انتشار داستان‌های کوتاه خود آغاز کرد. نوشته‌ها و داستان‌های کوتاه بیشتری در طول سالهای بعد به رشته تحریر درآورد و با ترجمه آثار شکسپیر، بالزاک، رومن رولان و شولوخوف و نگارش خاطرات و تجربیاتش از زندان‌های دهه ۱۳۵۰، به خدمات ادبی خود ادامه داد. شهرت وی از زمان سردبیری هفته‌نامه کتاب هفته و سپس ریاست کانون نویسندگان آغاز شد.

وی درباره خانواده بایندر عنوان کرد: وی یک دختر به نام مهستی و یک پسر به نام مهران داشت که فوت کرده اند ولی فرزاندان این ها در آمریکا هستند. سینایی با بیان اینکه یدالله بایندر در ایتالیا درس خوانده بود افزود پدرش علی‌اکبر بایندر ملقب به دبیر دربار از سران طایفه بایندر بیجارگروس بود. جد یدالله بایندر (لطفعلی‌خان) چهار پسر داشت، علی‌اشرف خان معروف به امیرمعزز گروسی، علی‌اکبر خان، قاسم‌ سلطان و فتحعلی‌خان، علی‌اکبر بایندر هم صاحب چهار پسر به نام‌های غلامعلی، غلامحسین، نصرالله و یدالله بود که یکی دیگر از این برادران نیز با خوردن تیر به سرش به شهادت می رسد.

این کارگردان مطرح سینمای ایران با بیان اینکه ما سال‌ها دویده ایم و هم اکنون نمی‌دانیم کجا ایستاده ایم اظهار کرد: در ابتدای این فیلم تجاوز بی رحمانه و مصیبت زا شوروی به مردم لهستان نشان داده می شود اما میدانی در شهر ورشو لهستان هست که مجسمه بلندی در آن قرار دارد و در پای این مجسمه سنگی به زبان فارسی و به زبان لهستانی از محبت و انسانیت مردم ایران تشکر شده است.

وی با بیان اینکه جلسه ای با بنیاد سینمایی فارابی درباره ساخت فیلم روایط تاریخی مهاجرت لهستانی‌ها به ایران گفت: اگر این فیلم ساخته شود برای من معجزه ای خواهد شد و احتمالا این فیلم در کشور لهستان و در ایران در شهرهای اصفهان و انزلی فیلمبرداری خواهد شد.

به گزارش دیارمیرزا محمود عباسیان امین مسئول دفتر گردشگری بندرانزلی درباره نحوه شهادت یدالله بایندر اظهار نمود: به استناد از روایتی از به آذین ایشان چند روز قبل از حمله نیروهای شوروی به خاک ایران با خبر بودند و دولت وقت به خاطر عدم استعداد نظامی از تهران تکلیف نمود از درگیری پرهیز شود و در زمانی که تمام فرماندهان استان ترک خدمت کرده بود ایشان اطلاعیه ای می دهد و اعلام می دارد نمی گذارد تاریخ از من به عنوان خائن یاد کند و نزدیک به سه روز در مقابل نیروهای تجاوزگر با دستان خالی مقاومت می کند و بعد از یک نبرد طولانی به شهادت می رسد.

عباسیان امین به نقل از قلم به آذین که داستان را روایت می کند تصریح کرد: زمانی که هواپیماها در ارتفاعات پایین کل شهر را بمباران می کردند به طوری که خلبان ها دیده می شد و مردم شهر رها شدن بمب را از هواپیما می دیدند، صدای انفجار بمب را شنیدیم و من به زمین افتادم و در حالی که رمقی نداشتم سر را برگرداندم و شکاف بزرگی در پشت بایندر دیدم.

در انتهای این مراسم شعبان جعفری رئیس کمیسون گردشگری شورای شهر بندرانزلی ضمن تشکر از حضور خسرو سینایی و تهیه کننده لهستانی از ساخت این فیلم در بندرانزلی استقبال و آمادگی برای حمایت از آنرا اعلام داشت.

Share