نماینده مردم فومن و ‌شفت

دولت نحوه استانی شدن توزیع یارانه‌ها را تبیین کند | عملی کردن این طرح کار دشواری است

افتخاری ‌با اشاره به وجود چالش‌های فراوان در استانی شدن توزیع یارانه‌ها گفت:‌ دولت در لایحه بودجه باید برنامه مشخصی را درباره نحوه اجرای این طرح ارائه دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام محمد مهدی افتخاری اظهار داشت: از دولت انتظار داریم همزمان با ارائه لایحه بودجه سال آینده و برای جلوگیری از ایجاد چالش در کشور نحوه استانی شدن توزیع یارانه‌ها را تبیین کند تا دغدغه‌های مردم برطرف شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس اعطای یارانه به تمام اقشار جامعه و مشخص نبودن جامعه هدف را از اشکالات اساسی طرح هدفمندی یارانه‌ها خواند و افزود:‌ در زمان شروع اجرای این طرح ملی برنامه‌ریزی خاصی برای اقشار آسیب‌پذیر صورت نگرفت و یارانه‌ها بدون برنامه بین همه توزیع شد.

افتخاری با بیان اینکه در مجلس نظریات متفاوتی جهت استانی شدن توزیع یارانه‌ها وجود دارد عنوان کرد: عملی کردن درست این ایده کار بسیار سخت و دشواری است زیرا در صورت عدم برنامه‌ریزی و لحاظ نکردن یکسری مسائل مهم چالش‌های بسیار سختی در جامعه ایجاد می‌شود.

نماینده مردم فومن و ‌شفت در مجلس با بیان اینکه برخی از نمایندگان موافق اجرای روند فعلی توزیع یارانه‌های نقدی هستند تصریح کرد: نمایندگان مخالف این طرح عقیده دارند با استانی شدن توزیع یارانه‌ها در مقایسه با مراکز استان‌های بزرگ حق برخی استان‌های کوچک‌تر تضییع می‌شود.

وی اختصاص یارانه بیشتر به برخی استان‌ها و عدم اجرای عدالت در مسیر توزیع یارانه‌ها توسط دولت را رد کرد و ابراز داشت: بنده با این نظریه برخی از نمایندگان مجلس موافق نیستم زیرا به طور یقین دولت همزمان با ارائه لایحه بودجه و طرح استانی شدن یارانه‌ها شاخص‌های اجرایی آن را نیز اعلام می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی موضوع سهمیه‌بندی و یا احتمال افزایش قیمت بنزین را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ بنده از مخالفان افزایش نرخ بنزین هستم زیرا با اجرای این تصمیم که از دغدغه‌های مهم جامعه به شمار می‌رود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم تحت‌ تاثیر قرار می‌گیرد.

افتخاری با بیان اینکه تغییر نرخ گازوئیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل و قیمت کالاهای اساسی را موجب می‌شود افزود: حمل و نقل کالاهای اساسی کشور به سوخت گازوئیل متکی است بنابراین احتمال این می‌رود که با افزایش حتی یک درصد نرخ این سوخت قیمت کالاها ده برابر افزایش پیدا کند.

نماینده مردم فومن و ‌شفت در مجلس بحث و صحبت درباره قیمت حامل‌های انرژی را در گرو ارائه لایحه بودجه و نحوه تصمیم‌گیری دولت دانست و تصریح کرد: با ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس نحوه افزایش قیمت سوخت مشخص می‌شود سپس مجلس درباره اجرا یا عدم اجرای آن تصمیم‌گیری می‌کند.

وی کاهش نرخ دلار و عدم تغییر در قیمت کالاهای موجود در بازار را یکی از چالش‌های مهم امروز کشور خواند و عنوان کرد: عده‌ای از نوسانات بازار ارز سوءاستفاده کرده و قیمت کالاها را در بازار افزایش دادند که عمده این اتفاقات تلخ چند ماهه اخیر به علت ضعف دستگاه‌های نظارتی ایجاد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه دستگاه‌های نظارتی باید برای کنترل و تثبیت بازار ورود جدی‌تری به این عرصه داشته باشند اظهار داشت:‌ مجلس نیز در این میان از تمام اهرم‌ها و ابزارهای قانونی خود استفاده می‌کند تا شرایط بازار در اسرع وقت وضعیت باثبات‌تری پیدا کند.

Share