در جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت مطرح شد:

دستفروشی ریشه در فرهنگ گیلان دارد و الزاما یک عارضه نیست | مراحل دریافت ۹ اتوبوس نهایی شد

رسولی با اشاره به مدیریت نوین اظهار داشت: متاسفانه بی‌مبالاتی در برخی از افراد در استفاده از ماشین آلات دیده می‌شود. برای استفاده صحیح از ماشین آلات پرسنل باید آموزش ببینند. در شهرداری باید به دنبال سیستمی بود که ساختار را از کنترل سنتی به کنترل مدرن و سیستمی پیش ببرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یکصد و ششمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت در عمارت شورا با حضور اعضا و مشاورین کمیسیون و مدیران شهرداری رشت برگزار گردید.

رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا در خصوص لایحه بررسی ماشین آلات شهرداری رشت با اشاره به شکل صحیح نگهداری ماشین آلات در سازمان آتش نشانی افزود: احساس مسئولیت در پرسنل سازمان مذکور نسبت به تجهیزات نهادینه شده است.

رضا رسولی با اشاره به نوع کار و نیاز شهروندان در شرایط بحرانی به تجهیزات این سازمان اظهار داشت: روح شبه نظامی که در این سازمان حاکم است باعث شده ماشین آلات همیشه آماده به کار باشند. این احساس مسئولیت باعث شده تجهیزاتی با عمر حتی ۵۰ سال همچنان در هر لحظه آماده به کار هستند.

وی خواستار محول شدن برخی از وظایف به افرادی که ماشین آلات را در اختیار دارند شد و افزود: باید روالی تعریف شد تا افراد آن چیزی را که روی کاغذ به شکل یک برنامه دارند را به شکل یک کار سیستماتیک به سرانجام برسانند.

رضا رسولی با اشاره به منحل شدن سازمان موتوری و نظر به اینکه در سابق سازمان موتوری و اتوبوسرانی حیاط خلوت برخی از مدیران شهرداری بوده، افزود: در زمانی که سازمان موتوری فعال بود، شرایطی بهتر از اکنون نداشتیم.

رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری با اشاره به مدیریت نوین اظهار داشت: متاسفانه بی‌مبالاتی در برخی از افراد در استفاده از ماشین آلات دیده می‌شود. برای استفاده صحیح از ماشین آلات پرسنل باید آموزش ببینند. در شهرداری باید به دنبال سیستمی بود که ساختار را از کنترل سنتی به کنترل مدرن و سیستمی پیش ببرد.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز اظهار داشت: در دوران شهرداری دکتر نصرتی با بررسی که به عمل آمد، متوجه شدیم حدود ۴۰۰ خودرو در شهرداری وجود دارد که بیشتر آنها به حال خود رها شده اند. در حال حاضر بسیاری از این خودروها بلا تکلیف هستند. در آن دوران به شهردار پیشنهاد دادم که این خودروها در زیرمجموعه سازمان عمران ساماندهی شوند و هر حوزه برای دسترسی به این ماشین آلات به سازمان عمران مراجعه کند ولی این پیشنهاد عملیاتی نگردید.

علی مقصودی خواستار تشکیل کمیته تخصصی برای ساماندهی ماشین آلات شهرداری شد و افزود: بعد از منحل شدن سازمان موتوری طبق چارت شهرداری، یکی از حوزه های مدیریتی سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری وظیفه نظارت و تعمیر و پایش خودروهای شهرداری رشت را بر عهده دارد.

وی با اشاره به ساختار صحیح نگهداری ماشین آلات در سازمان آتش نشانی اظهار کرد: در پرسنل سازمان آتش نشانی احساس مسئولیت برای نگهداری صحیح از ماشین آلات وجود دارد. افراد در این سازمان در یک بازه زمانی مشخص به شکل بسیار حساب شده و سیستماتیک طبق یک الگوریتم نوشته یا تجربه شده تمام ماشین آلات را بررسی میکنند. این رفتار باعث شده تجهیزات در هر لحظه به شکل فوری قابل استفاده باشند. این مسئولیت پذیری باید برای سازمان ها الگو شود.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری رشت با اشاره به در اختیار گرفتن ۱۱ اتوبوس نو در روز میلاد پیامبر اکرم (ص) افزود: اکنون مراحل دریافت ۹ اتوبوس نو دیگر نهایی شده و رشت تنها شهری است که توانسته از این تسهیلات کشوری استفاده کند و در روز حمل و نقل، با اتوبوسهای بازسازی شده تعداد اتوبوسهای آماده برای خدمت رسانی به شهروندان به ۸۰ دستگاه خواهد رسید.

پیمان پارسا با اشاره به در پیش بودن روز هوای پاک افزود: ضرورت حمل و نقل پاک بر کسی پوشیده نیست و بر همین اساس برنامه ریزی جهت رفت و آمد پرسنل شهرداری با دوچرخه صورت گرفته است.

رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا با تشکر از زحمات مدیران و پرسنل سازمان حمل و نقل بابت عملکرد و خبر اضافه شدن اتوبوس های جدید به ناوگان شهری افزود: این اتفاقاتی است که در سالهای قبل به رخ دادن آن امیدوار بودیم ولی به دلیل اعتقاد نداشتن به این موضوع در ساختار شهرداری، اتفاق نیفتاد.

رضا رسولی در اختیار گرفتن ۱۱ اتوبوس در هفته جاری و افزایش آن به ۸۰ دستگاه تا روز ۲۶ آذر را، با توجه به اینکه تعداد اتوبوسهای شهرداری به ۵ دستگاه تقلیل یافته بود را خبری امیدوار کننده دانست.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت در خصوص لایحه ساماندهی مشاغل سیار با مشارکت بخش خصوصی بیان داشت: طبق وظایفی که برای شهرداری تعریف شده شهرداری موظف به جمع آوری مشاغل سیار است ولی بر اساس واقعیت های اقتصادی در جامعه امکان این کار عملا، غیر ممکن خواهد بود.

علی مقصودی با اشاره به تجربه شهرهای دیگر در این خصوص افزود: شهرهایی از جمله تهران و مشهد تجربه موفق اجرای ساماندهی مشاغل سیار را دارند و این ساماندهی در شهر تهران با تاسیس یک شرکت در شهرداری تهران در حال اجرا می باشد.

وی برخورد قهری با افراد شاغل در این زمینه را برای رسیدن به نتیجه موفق مناسب ندانست. در گذشته شهرداری با ایجاد بازارچه ها تجربه ای ناموفق برای ساماندهی بخشی از این افراد را داشت به همین دلیل باید از تجربه های موفق شهرداری هایی مانند تهران و مشهد استفاده کنیم. در این مسیر شرکتی برای این امر جهت ساماندهی مشاغل سیار مراجعه نمود. این شرکت طبق مطالعه ای که انجام خواهد داد و با هماهنگی شهرداری، جانمایی برای فعالیت این افراد در بازه زمانی مشخص انجام خواهد شد.

وی با اشاره به حمایت از سرمایه گذاران گفت: باید به این گونه طرح ها با نگاه منفعت رساندن به شهر و شهروندان رفتار نمود. در نتیجه این نوع تفکر، موجب منفعت رسانی به شهرداری نیز خواهد شد.

رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به برون سپاری وظایف شهرداری افزود: دستفروشی الزاما یک عارضه ی منفی نیست، ریشه در فرهنگ گیلان، بازار مجی و بازارهای هفتگی دارد. باید این فرهنگ را به شکلی نوین ساماندهی کنیم.

رضا رسولی با اشاره به نیاز جامعه به نشاط افزود: به پروژه هایی که ضامن نشاط و شادابی و کیفیت بهتر زندگی شهروندان است باید نگاه ویژه ای داشت.

وی با حمایت از سرمایه گذاران بیان داشت: نباید به مسائلی مانند اینکه سرمایه گذار چقدر در طرح ها سرمایه کسب خواهد کرد، ورود نمود. در واقع نگاهمان را از اینکه به جیب سرمایه گذار دقت کنیم به سمت مسائل مربوط به خودمان و خدماتی که دریافت می کنیم، متمرکز کنیم. در ساماندهی مشاغل سیار باید به مسائلی از جمله چگونگی اجرای طرح و همچنین مسائل حقوقی توجه ویژه نمود تا شهرداری در آینده در خصوص مکان هایی که در اختیار این افراد قرار می دهد دچار مشکل نشود.

این جلسه با تصویب “لزوم افزودن شورای سیاست گذاری و نظارت و اصلاح چارت با توجه به شورای فوق الذکر” در خصوص لایحه ساماندهی مشاغل سیار با مشارکت بخش خصوصی پایان یافت.

Share