واکنش مسعود پزشکیان به اظهارات ظریف درباره پولشویی

در ظاهر به روی هم می‌خندیم و پشت سر پرونده‌سازی می‌کنیم

پزشکیان گفت: آنهایی که فکر می کنند همه حق آنها هستند و طرف دیگر باطل چنین چیزی وجود ندارد. کسانی که مدعی هستند خیلی خوب هستند و مدیریت خوبی داشته اند بگویند این خوبی کجا بوده است. بلاخره اگر دیگران بد هستند یعنی شما خوب هستید این خوبی کجاست که باور کنیم حق با شما بوده و ما اشتباه کردیم؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس درباره با اظهارات ظریف درباره پولشویی و انتقاداتی که به او مطرح می‌شود به خبرآنلاین گفت: شما ببینید برخی موسسات مالی چقدر پول های مردم را گرفتند و مصیبت به بار آوردند؟! اگر ما دارای یک سیستم شفاف بودیم آنها نمی‌توانستند چنین کاری بکنند و هنوز هم آن روند در برخی موسسات ادامه دارد. چگونه باید این موارد را مدیریت کنیم؟ چگونه باید خبری کنیم و چگونه باید این را حل کنیم؟ اینها مواردی است که باید به بحث گذاشته شود.

او ادامه داد: آنچه باعث شده است آقای ظریف چنین بحثی را مطرح کنند مربوط می‌شود به افراد داخل که متاسفانه گاهی اوقات منش‌ها به گونه‌ای است که گویا هیچ مشکلی وجود ندارد و همه چیز بر وفق مراد است و هرچه بدی وجود دارد آن طرف آب است.

پزشکیان گفت: واقعیت آن است که ما در این مسائل مالی حساب و کتاب و قانون خوبی داریم اما وقتی به اجرا می‌رسد با مشکل مواجه می شویم. من نمی خواهم به خاطر شرایطی که داریم و مسئله cft و fatf  خیلی از صحبت‌ها را مطرح کنم اما آنهایی که تهدید می‌کنند و پیامک می‌فرستند و از لایحه استعماری نام می‌برند واقعا اگر به درستی مسائل را حلاجی می‌کردند اینگونه صحبت نمی‌کردند.

نائب رئیس اول مجلس در پاسخ به این سوال که استیضاح وزیر خارجه آیا فرار به جلو مخالفان است گفت: من اطلاعات دقیقی از طرح استیضاح ظریف ندارم اما بگذارید استیضاح کنند مشکلی ندارد؛ به هر حال خیلی حرف‌ها هست که می تواند در مجلس صادقانه مطرح شود چراکه خیلی  حرف ها آنگونه که مطرح می شود نیست.

او ادامه داد: واقعیت، واقعیت است اما سوال اینجاست اگر قرار باشد کسی استیضاح راه بیاندازند آیا صلاح است این مسائل از تریبون و در دعواهای خودمان مطرح شود؟! این چیزی است که من درباره آنها تامل دارم.

پزشکیان افزود: بحث این است که ما چگونه صحبت کنیم که گزک دست دشمن ندهیم اما اینکه بخواهیم بگوییم ما هیچ مشکلی نداریم و وضعمان خیلی خوب است این نمی تواند درست باشد. سوال اینجاست اگر وضعمان خوب است پس این مشکلات از کجا آمده است؟  شما نمی توانید یک دولت را محکوم کنید چرا که این یک حقیقت است  که مسائل اقتصادی، مسائل اجتماعی، مسائل صنعتی و تولیدی به یکباره ایجاد نمی شود بلکه یک روندی است که به اینجا رسیده؛ در این روند نمی توان گفت تنها دولت ها مقصر هستند بلکه مجلس و قوه قضائیه هم مقصر است. بنابراین اگر قرار است به دنبال مقصر بگردیم همه کسانی که به طریقی در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و اجرای آن مداخله می کنند مقصرند و همه باید بپذیرند که عامل به وجود آمدن وضعیت فعلی هستند.

او گفت: اینکه برخی تلاش می کنند همه تقصیرها را به گردن یک نفر بیاندازند اصلا صحیح نیست. نباید فراموش کنیم این جهت گیری، قانون‌گذاری و مدیریت و نظارت ما موجب شده است تا امروز گرفتار این مشکلات شویم.

پزشکیان گفت: اگر تصمیم داریم مشکلات امروز را مرتفع کنیم یک راه دارد. به قول حضرت علی (ع) « فَاسْتَتِرُوا فِی بُیُوتِکُمْ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِکُمْ وَ التَّوْبَهُ مِنْ وَرَائِکُمْ » در خانه هایتان بنشینید و اختلاف هایتان را حل کنید. حضرت امیر می فرمایند در خانه بنشینید و حرف بزنید نه آنکه پشت تریبون بیایید. اگر قرار است مشکلات را به تریبون‌ها بکشانیم طرف دیگر هم می‌تواند به گونه ای دیگر پاسخ دهد و این اختلافات را بیشتر کند. مسئله این است که ما نباید اختلافات را به تریبون‌ها و پس از آن به جامعه بکشانیم؛ این اقدام جامعه را به چند دسته تقسیم می کند.

نماینده مردم تبریز گفت: ما مشکل داریم و این انکار ناپذیر است. این مشکلات را ما به وجود آوردیم و هیچ کسی نمی تواند ادعا کند من نبودم. همه در رسیدن به شرایط امروز دست داشتیم. اگر می‌خواهیم حل شود باید در خانه‌هایمان و نه پشت تریبون به وحدت برسیم.

پزشکیان با تاکید بر لزوم رسیدن به وحدت در کشور گفت: هفته وحدت است، شعار ندهیم بلکه با باور و اعتقادمان دست به دست هم دهیم. نه اینکه در ظاهر به روی هم بخندیم و در پشت سر برای هم پرونده درست کنیم و بخواهیم آبروی هم را بریزیم.

او گفت: آنهایی که فکر می کنند همه حق نزد آنهاست و طرف دیگر باطل است بدانند چنین چیزی وجود ندارد. کسانی که مدعی هستند خیلی خوب هستند و مدیریت خوبی داشته اند بگویند این خوبی کجا بوده است؟بالاخره اگر دیگران بد هستند یعنی شما خوب هستید. بگویید این خوبی کجاست که باور کنیم حق با شما بوده و ما اشتباه کردیم؟ اینطور نیست؛ متاسفانه فقط شعار می‌دهیم.

Share