رسانه ملی علاوه بر بودجه مستقیم، درآمدهای متنوع و متعددی دارد:

دریافتی ۸ ماهه امسال صداوسیما از خزانه ملت: یک تریلیون و ۳۸۱ میلیارد تومان

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال تا پایان آبان ماه بیش از هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار از دولت دریافت کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین،  آمارهای ارائه شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص لیست پرداخت های خزانه نشان می‌دهد سازمان صدا و سیما اعتباری برابر با هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان به صورت مستقیم از دولت دریافت کرده است.پرداخت خزانه در قالب “سایر هزینه های اجتناب ناپذیر” بوده است. این پرداخت جدا از پرداخت‌هایی است که برای شورای نظارت صدا و سیما و همچنین ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و کمک به برنامه‌های سلامت صداو سیما و خبرگزاری سلامت دریافت می‌کند. این پرداخت به صورت مستقیم از خزانه صورت گرفته است.

 درآمد مبهم

 هر چند حرف و حدیث‌ها بر سر میزان بودجه صدا و سیما بالاست و برخی معتقدند بودجه این سازمان اندک و برخی معتقدند بالاست .با این حال قابل انکار نیست که سازمان صدا و سیما از محل آگهی‌ها درآمدی قابل توجه را داراست .

 تعرفه آگهی‌ها در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بالاست و دلیل این بالا بودن تعرفه ها برای شبکه های سراسری وضعیت انحصاری آن تلقی می‌شود.روزنامه قانون پیش از این در گزارشی تاکید کرده بود :” نگاهی به تعرفه آگهی‌های تلویزیونی در مسابقات داخلی مثل داربی ۸۵ نشان می‌دهد که قبل از شروع بازی، رقمی حدود ۶۹ میلیون تومان و بین دو نیمه رقمی حدود ۱۳۹ میلیون تومان برای هر ثانیه تبلیغ از صاحبان کالا اخذ شده است؛ به‌ گونه‌ای که درآمد حاصله از تبلیغات این بازی رقمی حدود ۱۶ میلیارد تومان برآورد شده است. یا طبق برآوردهای تقریبی، سالانه بین ۲۵۰ تا۴۰۰ میلیارد تومان از تبلیغات لیگ برتر نصیب صداوسیما می‌شود. البته بر خلاف کشورهای اروپایی و آسیایی که بخش زیادی از درآمدهای تبلیغ تلویزیونی نصیب باشگاه‌ها می‌شود، این رقم در ایران بسیار ناچیز و تنها درصد کمی از آن به تیم‌ها اختصاص پیدا می‌کند و بیشتر درآمد آن متعلق به صداوسیماست.”

جدول پرداخت های خزانه به صدا و سیما در سال جاری

جدول شماره ۲ به این شرح است:

جدول شماره 2 پرداختی خزانه به صدا و سیما

صدا و سیما چه تعداد کارمند دارد؟

داستان تعداد کارمندان صدا و سیما داستان مبهمی است . علی لاریجانی، رییس کنونی مجلس شورای اسلامی که روزگاری بر صندلی ریاست سازمان صدا و سیما تکیه داشت، خرداد ٩۵ او گفته بود: «کمک‌کردن به بخش‌های فرهنگی در مجلس، کم نبوده است. فرضا به رادیو و تلویزیون کم کمک مالی نشد؛ ولی اینکه درست مصرف شود هم مهم است. حقوق‌ها در رادیو و تلویزیون ناگهان افزایش یافت. فکر می‌کنم مدیریتی متناسب با جاهای دیگر صورت نگرفت. اکنون یکی از بحران‌های صداوسیما، بحران مالی است. منبع برای تولید برنامه کم شد.

 مدیریت رادیو و تلویزیون باید تلاش کند برای بخش‌های مختلف پول درست کند؛ ولی همه به حقوق و مزایا می‌رود».با این همه علی عسگری نیز پیش تر با قیاس بودجه صدا و سیما و بی بی سی تاکید داشت که باید اصلاحاتی در این حوزه صورت گیرد چرا که بودجه شبکه بی بی سی فارسی از صدا و سیما دو هزار میلیارد تومان بیشتر است.وی در سال ۹۵ هزینه جاری صدا وسیما را چهار هزار میلیارد تومان و هزینه بی بی سی فارسی را شش هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.  اردیبهشت سال گذشته ۹۵ بود که «خبرآنلاین» گزارشی منتشر کرده بود که در آن تعداد کارمندان صداوسیما حدود ۴٨‌ هزار نفر عنوان شده بود.

 بودجه صدا و سیما در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شد که برخی نمایندگان مجلس انتقاداتی به این موضوع داشتند و معتقد بودند طبق قانون این بودجه باید بیشتر باشد.

Share