معاونت اجتماعی دادگستری گیلان:

حاشیه نشینی ۱۷۴ هزار نفر در گیلان | ساماندهی اولویت اصلی است

معاونت اجتماعی دادگستری گیلان با اشاره به حاشیه نشینی ۱۷۴ هزار نفر در ۴ شهر این استان گفت: ساماندهی این مناطق در اولویت برنامه‌ دستگاه های مربوطه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، احمد آقایی در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری در شبکه باران با بیان اینکه حاشیه نشینی یکی از پدیده‌هایی است که امروزه بسیاری از نظام‌های اجتماعی دنیا اعم از کشورهای توسعه یافته، نیمه توسعه یافته و یا در حال توسعه با آن درگیر هستند، اظهارکرد: حاشیه نشینی حاصل رشد فزاینده شهرنشینی است.

معاونت اجتماعی دادگستری گیلان با اشاره به اینکه حاشیه نشینی بعداز جنگ جهانی با توسعه شهرنشینی افزایش یافت و در حال حاضر یک میلیارد نفر در جهان حاشیه نشین هستند، گفت: ایران نیز با  همانند سایر کشورها با این پدیده روبه رو است و امروز بیش از ۱۱ میلیون ایرانی در حاشیه شهرها زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه این تعداد در ۵۸ شهر و ۱۱ استان حضور دارند، گفت: در استان گیلان بیش از ۱۷۴ هزار نفر حاشیه نشین زندگی می کنند. پدیده حاشیه نشینی در شهرهای رشت، لنگرود، تالش و بندرانزلی نسبت به سایر مناطق استان بیشتر است.

آقایی به وضعیت حاشیه نشینی در شهر رشت به عنوان کلانشهر و لنگرود به دلیل وجود پتانسیل‌های بالا اشاره و بیان کرد: مقام معظم رهبری وجود برخی از آسیب‌ها اعم از طلاق، قاچاق، مفاسد اخلاقی، اعتیاد و حاشیه نشینی را مانع توسعه پایدار جامعه اعلام کرده اند.

تلاش سه قوه برای ساماندهی به موضوع حاشیه نشینی

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری به سه قوه برای برنامه‌ریزی در این زمینه ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد عزم جدی سه قوه برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی هستیم.

معاون اجتماعی دادگستری گیلان با بیان اینکه حاشیه نشینی در استان‌های شمالی مانند گیلان و مازندران با سایر استان ها تفاوت‌ها دارد، تصریح کرد: در این استان حاشیه نشینی بیشتر جنبه روستایی یافته است.

وی در ادامه به برخی آسیب‌های ناشی از حاشیه نشینی در شهرهای رشت و لنگرود اشاره کرد و افزود: در این شهرها شاهد مشکلاتی در زمینه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و فیزیکی هستیم. در حوزه آسیب‌های اجتماعی انواع بزهکاری و کج رفتاری همانند قاچاق، فروش موادمخدر و الکی، اعتیاد و خشونت‌ و نزاع در حال رشد است.

آقایی افزایش دستفروشی، دورگردی، تکدی‌گری را از آسیب‌های حوزه اقتصادی در مناطق حاشیه نشین دانست و گفت: بافت سکونت‌گاه‌ها، غیرمجاز و غیراستاندار و ناهمگون با نمایی شهری بوده و در زمینه زیست محیطی و بهداشتی نیز از شرایط نامناسبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه موضوع حاشیه نشینی امروز یکی از آسیب‌های جامعه محسوب شده و تعدادی از شهروندان به آن مبتلا هستند، اظهارکرد: سه رویکرد در حوزه حاشیه نشینی در دنیا وجود دارد.

ممانعت از ساخت و ساز در مناطق حاشیه شهری

معاون اجتماعی دادگستری گیلان با بیان اینکه عده‌ای معتقدند به علت افزایش شهرنشینی و شرایط اقتصادی برخی مجبور می شوند برای زندگی به حاشیه شهرها مهاجرت کنند و نباید توجهی به این موضوع شود، افزود: در مقابل این عده، برخی بر برخورد قاطع با این موضوع از سوی قوه قهریه تأکید می کنند.

وی با بیان اینکه گروه سوم معتقدند که باید این مناطق را به عنوان بافت شهری قبول و حقوق شهروندی را براساس قانون اساسی برای آنها به رسمیت شناخت، ادامه داد: حاشیه نشین‌ها به دلیل عدم توازن شهری و اقتصادی براثرسیاست‌ها غیرعلمی و غیر کارشناسی و قصور برنامه ریزان و سیاستگذاران به این وضعیت روی آورده اند.

آقایی با اشاره به اینکه در سال ۷۴ وزارت راه و شهرسازی، ستاد ساماندهی و توانمندسازی و ستاد بازآفرینی بافت‌های فرسوده را تشکیل داد، افزود: درگیلان نیز این ستاد دراستانداری فعال بوده و معاونت پیشگیری قوه قضاییه تفاهم‌نامه‌ای با راه و شهرسازی امضا کرده که ۱۴ سازمان در آن همکاری داشته و در جهت‌ ساماندهی، ظرفیت سازی و توانمندسازی و ارائه خدمات و اصلاح زیرساخت در این مناطق تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه پیشگیری از رشد این پدیده نیز اقدامات انجام شده است، گفت: ممانعت در ساخت و ساز در این مناطق یکی از برنامه ها است و دستگاه قضایی به ویژه دادستانی نیز در این زمینه اقدامات لازم را انجام می دهد.

Share