برای اجرای طرح بومگردی

تی تی کاروانسرا به بخش خصوصی واگذار می‌شود

کاروانسرای تی تی در محور گردشگری سیاهکل به دیلمان در شرق استان با قدمتی نزدیک به شش قرن برای حفظ و ماندگاری در گیلان به بخش خصوصی واگذار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا،کاروانسرای تی تی در محور گردشگری سیاهکل به دیلمان در شرق استان با قدمتی نزدیک به شش قرن برای حفظ و ماندگاری در گیلان به بخش خصوصی واگذار می شود.
نام این کاروانسرای برآمده از آجر، ساروج و سنگ های رودخانه ای، بدلیل واقع شدن در منطقه ای پر شکوفه، ‘تی تی (در گویش گیلکی به معنای شکوفه)’ نام گرفته و از قدیمی ترین بناهای سیاهکل است که در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان قرار دارد.
کارگروه منتخب واگذاری بناهای تاریخی کشور در یازدهم آذرماه جاری در تهران برگزار شد و بر اساس نتایج این کارگروه قرار شد کاروانسرای تی تی به بخش خصوصی واگذار شود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ضمن اعلام این خبر گفت: مقرر شده این مجموعه برای اجرای طرح بومگردی از طریق ماده ۲۷ برای احیاء و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار شود.
ولی جهانی افزود: در این جلسه مقرر شد ظرف مدت دو ماه نسبت به فراهم نمودن مقدمات کار برای واگذاری اقدام شود و فراخوان واگذاری آن بعد از فراهم شدن مقدمات و تکمیل پرونده انجام شود.
کاروانسرای تی تی در مجاورت مسیر گردشگری سیاهکل به دیلمان در سمت راست رودخانه شمرود و محل تلاقی آب شمرود و باباکوه قرار گرفته و در گذشته مسیر تجاری و ارتباطی شرق گیلان به بخش مرکزی ایران بوده است.
ساخت تی تی کاروانسرا آن هم در زمانی که کاروانسراهای اندکی در شمال کشور ساخته می شد، گوشه ای از اهمیت مسیر عبوری سیاهکل و موفقیت راهبردی این شهر را روایت می کند چراکه در گذشته شمال ایران یکی از مناطق تولید ابریشم بوده که این کالا نیز از این مسیر به بخش های مرکزی ایران فرستاده می شد.
این بنا در زمان حکومت محلی کیایی که در عصر تیموریان در لاهیجان حکم می راندند، ساخته شد و بعد ها توسط حکومت صفویه نابود شدند و آثار بجا مانده از آنان به نام دوره صفویه ثبت شده است.
کاروانسرا دارای حیاطی مرکزی، ورودی هشتی مانند و دو ایوان در اطراف هشتی است و از ویژگی های معماری این بنا می توان گفت که این کاروانسرا از دو نوع کاروانسراهای برون شهری و دوایوانی است.
ورودی بنا در ضلع شمالی قرار دارد که پس از گذر از آن به فضای هشتی به میان سرا می رسیم، در ضلع شرقی و غربی این هشتی از طریق فضاهای واسط به دو اتاق با مساحت ۱۷متر مربع راه پیدا می کنیم و این در حالیست که مساحت میان سرا حدود ۴۰۰ متر مربع است.
در وسط کاروانسرا حوضی کوچک قرار دارد و در چهار کنج آن اتاق مربع شکلی به مساحت ۱۴ متر مربع که محل استراحت کاروانیان و محافظت آنان از راهزنان و حیوانات وحشی بوده ، وجود دارد.
قبل از ورود به اتاقک ها با یک فضای نیم هشت مواجه می شویم. در جبهه جنوبی بنا دو اتاق دیگر همانند جبهه شمالی وجود دارند که بطور کلی اصل تقارن در ساخت کاروانسرا رعایت شده و بنا دارای تقارن در جهت طولی است.
مجموعه کاروانسرای تی تی یکی از میراث کهن گیلان است که در سال ۱۳۵۳ به شماره ۱۷۸۴ به ثبت ملی رسیده است؛ این بنای میراثی پیش تر دارای مالک خصوصی بود و در اوایل دهه ۸۰ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خریداری شد.
قدمت این بنا به حدود شش قرن پیش باز می گردد و تا همین ۵۰ سال قبل یعنی تا زمانی که راه های ارتباطی فعلی ساخته نشده بودند و وسایل حمل و نقل اسب و قاطر جای خود را به وسایل موتوری و ماشین نداده بود، از کاروانسرا استفاده می شد.
شهرستان سیاهکل با دو بخش مرکزی و دیلمان در ۵۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

Share