700 پرونده در رابطه با تخلفات انتخابات تشکیل شد

توضیحات کدخدایی درباره میزان تخلفات انتخاباتی

عباسعلی کدخدایی، قائم‌‌مقام دبیر شورای نگهبان در برنامه “بدون توقف” که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود، توضیحاتی درباره میزان تخلفات انتخاباتی در دوره دهم مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه “بدون توقف” که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود، در سخنانی درباره میزان تخلفات انتخاباتی و نحوه رسیدگی شورای نگهبان به این تخلفات، گفت: بیش از حدود ۷۰۰ پرونده در رابطه با تخلفات انتخابات اخیر در قوه‌قضائیه تشکیل شد که از همین تعداد، حدود بیش از ۶۰ کیفر خواست صادر شده و تعدادی نیز  تبرئه شده‌اند و پرونده تعدادی نیز در حال رسیدگی است.

وی با بیان اینکه کل گزارش‌ها و تخلفات انتخاباتی که اعلام و یا ارجاع شده، چیزی کمتر از ۲ درصد است، اظهار داشت: سازوکار انتخابات در کشور ما مشکل دارد، بر فرض اگر به وزیر مربوطه‌ای در بحبوحه انتخابات بگوییم که چرا پول را نمی‌دهید؟ می‌گوید که ۳ ماه است که معوقات را نداده‌ام و الآن پول به دستم رسیده‌ و ناچار هستم که پول را پرداخت کنم، ظاهرا توجیه قابل قبولی است، اما از جهت دیگر تبلیغی برای آن دولت و یا وزارتخانه می‌شود، باید بین این دو راهی چه کار کنیم؟

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: در انتخابات سال ۸۸ نیز چنین نمونه‌هایی از گزارش‌‌های تخلفات انتخاباتی بود، اینها خیلی بزرگ شد، در انتخابات اخیر هم این مسئله اتفاق افتاد، بنابراین باید این روند را اصلاح کنیم.

کدخدایی ادامه داد: ما معتقدیم که گزارش‌ها از تخلفات احتمالی انتخاباتی باید مستند باشد، در قانون انتخابات هم آمده که گزارش‌ها باید مستند به شواهد و دلایل متقن باشد، اگر مستند نباشد، فرد می‌تواند علیه کسی که گزارش داده به اتهام افترا و این طور مسائل شکایت کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان خاطرنشان کرد: گزارش‌ها پیرامون تخلفات احتمالی انتخاباتی باید مستند به یک سری شواهد و دلایل باشد، ما غالب اینها را تا جایی که امکان‌پذیر باشد در همان روز انتخابات بررسی می‌کنیم.

Share