مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان:

تفرقه، رفاه طلبی و اشرافی‌گری برخی از عوامل مهم شکست نهضت جنگل بود

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان با اشاره به دلایل شکست نهضت جنگل، رفاه طلبی و اشرافی‌گری را از مهم ‌ترین این عوامل عنوان کرد که امروز نیز مسئولان باید به آن توجه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت الاسلام غلامحسن تسخیری شامگاه شنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی، اظهارکرد: قیام میرزا کوچک جنگلی با توجه به شرایط زمانه، ظلم و تسلط بیگانگان و استبداد انجام شد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان با اشاره به تأکید میرزا کوچک به استقلال ایران از قدرت‌های سلطه‌گر زمان خود، گفت: منفعت طلبی استکبار جهانی اعم از انگلیس و روس‌ها از یک سو و استبداد درونی زمامداران ایران از سوی دیگر از عوامل اصلی قیام میرزا و شکل‌گیری نهضت جنگل بود.

وی بیان کرد: میرزا در مرام‌نامه خود چند اصل را معیار و ملاک برای ایجاد نهضت جنگل قرار داد.

حجت الاسلام تسخیری حفظ استقلال ایران، بازگرداندن حکومت ملی، اجرای احکام الهی را سه اصل و معیار مهم در مرام‌نامه میرزا عنوان و تصریح کرد: امروز نیز شرایط نظام مقدس اسلامی به همین گونه بوده و می توانیم با تمام دنیا به جز رژیم صهیونیستی و آمریکا به واسطه توطئه‌ها و دشمنی ‌های همیشگی با نظام و ملت ایران، مراوده داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این کشورها استقلال جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت نمی شناسند و به دنبال ایجاد وابستگی این نظام به خود بوده و هستند، ادامه داد: میرزا در نهضت جنگل به دنبال مردمی کردن حکومت و جلب مشارکت مردم در امور بود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان در ادامه به عدم فراگیر نشدن نهضت میرزا در میان مردم نیز اشاره کرد و افزود: نهضت میرزا هفت سال به طول انجامید ولی میرزا در تبدیل آن به حکومت موفقیتی به دست نیاورد. نفوذ فرصت طلبان، عدم دقت لازم در عضوگیری، انشقاق فکری در میان اعضای نهضت، وجود مقام طلبان و حاسدان، رفاه طلبی برخی از عوامل عدم موفقیت این نهضت برای تبدیل به حکومت بود.

وی با تأکید براینکه امروز نیز برخی از این عوامل در میان مسئولان نظام دیده شده که خطری جدی برای انقلاب محسوب می شود، گفت: امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده‌اند که درگیری مسئولان به مسائل حاشیه ای همانند اشرافی‌گری و رفاه طلبی خطری جدی برای نظام است.

حجت الاسلام تسخیری بروز تفرقه و اختلاف در میان اعضای اصلی نهضت جنگل را یکی دیگر از عوامل شکست این نهضت عنوان و بیان کرد: یکی از مواردی که بارها از سوی  امام راحل و رهبری معظم بر آن تأکید شده حفظ انسجام و اتحاد ملی است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان در ادامه با بیان اینکه نرمش در برابر مستبدین داخلی و استعمارگران خارجی یکی دیگر از عوامل شکست نهضت جنگل بود، ادامه داد: دشمن ملت و نظام ایران از گذشته تا به امروز تغییر نکرده و تنها رویه و نوع رفتار خود را تغییر داده است.

به گفته این مسئول در برخی از موارد به فرموده مقام معظم رهبری باید نرمش قهرمانانه داشت ولی این بدان معنا نبوده که خود را زیر سلطه دشمن قرار داده و تمام منافع خود را در مذاکره با آنها خلاصه کنیم.

وی با اشاره به ایجاد ضعف در بنیه دینی و فرهنگی یاران میرزا، گفت: با بروز این ضعف در میان نهضت جنگل برخی موضوعیت اسلام را نادیده گرفتند و برخی تلاش کردند که ماهیت نهضت جنگل را تغییر دهند.

حجت الاسلام تسخیری به تشکیل ستاد کنگره بزرگداشت سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی و شهدای روحانی و طلبه استان گیلان اشاره کرد و افزود: استان گیلان بیش از ۱۵۲ شهید روحانی و طلبه دارد.

Share