تخلفات دستگاه‌های اجرایی در موضوع پژوهش محرز است

انتقاد عباسی از احداث کارخانه سیمان دیلمان | عقب‌ماندگی گیلان در حوزه‌ رشد و توسعه مراکز آموزش عالی

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: بسیاری از دانشگاه‌های کشور سهم نیم درصدی خود در حوزه پژوهش را ادا نکرده‌اند و تخلفات آنان در این حوزه کاملاً محرز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، اسدالله عباسی اظهار داشت: بر اساس قانون برنامه توسعه دستگاه‌های اجرایی باید نیم درصد از درآمد خود را صرف امر تحقیق و پژوهش کنند اما بسیاری از دستگاه‌ها از انجام این تکلیف تخطی کرده و تخلفات زیادی را مرتکب شده‌اند.

عضو هیئت رئیسه مجلس از تذکرات مجلس به مدیران دستگاه‌های اجرایی متخلف خبر داد و عنوان کرد: کمیسیون‌های تخصصی مجلس و حتی دیوان محاسبات برای رسیدگی به این تخلفات عدیده ورود کرده‌اند تا ضمن برخورد با دستگاه‌های متخلف چرایی وقوع این مسأله مشخص شود.

عباسی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید سهم خود را در حوزه پژوهش معلوم کنند تصریح کرد: تجاری‌سازی تولیدات علمی توسط دستگاه‌های اجرایی و اختصاص سهم نیم درصدی به امر پژوهش از مواردی هستند که در صورت تحقق آن‌ها‌ توسعه متوازن و پایدار در کشور رقم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه در ماده ۱۷ قانون برنامه ششم توسعه وظیفه دستگاه‌های اجرایی در قبال امر پژوهش تعیین شده است گفت:‌ در یک یا دو دهه‌ اخیر دستگاه‌های اجرایی نسبت به تخصیص سهم خود به حوزه پژوهش خودداری کرده‌اند در حالی‌که پژوهش تضمین کننده قدرت و استقلال هر کشوری است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وجود نخبگان و محققان بسیار زیاد در استان گیلان سخن گفت و ابراز دا‌شت: گیلان دارای مزیت‌های بسیار فراوانی است اما به علت مشخص نبودن حلقه ارتباطی بین امر پژوهش و تولید از این ظرفیت‌ها برای توسعه استان استفاده نشده است.

وی از وجود حداقل سه مزیت در استان گیلان سخن گفت و تصریح کرد: بحث دریا و آبزی‌پروری،‌ کشاورزی و صنعت گردشگری از جمله این توانمندی‌ها هستند اما متولیان امر به جای پروراندن و حمایت از این حوزه‌ها برای توسعه و پیشرفت استان گیلان،‌ بیشتر به سمت آزمون و خطا گام برداشته‌‌اند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با تأکید بر اینکه بسیاری از واحدهای صنعتی در گیلان تعطیل شدند بیان داشت: شرکت‌هایی نظیر کارخانه‌ها ریسندگی یا توشیبا و بسیاری از این‌ها در گیلان تعطیل شدند زیرا قبل از استقرار آنان در استان مطالعات علمی و تحقیقاتی انجام نشده بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس از احداث کارخانه سیمان دیلمان در شرق گیلان انتقاد کرد و اظهار داشت:‌ منطقه دیلمان یا چابسکر و بسیاری از نقاط گیلان با چشم‌اندازهای طبیعی خود به جای استقرار بدون تحقیق و مطالعه کارخانه‌های صنعتی باید به سمت توسعه صنعت گردشگری هدایت شوند.

وی با بیان اینکه امروز در کشور شاهد وجود حلقه مفقوده بین تحقیق و پژوهش و دانشگاه و صنعت هستیم افزود:‌ استان گیلان بهترین محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌‌کند اما تاکنون برای افزایش تولید و بهره‌وری و ارتقاء کیفیت محصولات این حوزه هیچ تحقیق و پژوهشی انجام نشده است.

عباسی رتبه گیلان در حوزه رشد مراکز آموزش عالی را در مقایسه با سایر استان‌های شمالی غیرقابل قبول دانست و عنوان کرد:‌ گیلان با تمام قدمت و ظرفیت‌های خود، در حوزه‌ رشد و توسعه مراکز آموزش عالی حتی از گلستان که هفده سال از استان شدن آن می‌گذرد هم عقب‌تر است.

Share