استاندار گیلان: از افزایش نیروی انسانی در شهرداری‌ها جلوگیری شود

انباشت بیش از حد نیروی انسانی غیرمتخصص در شهرداری‌های گیلان

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم وجود شفافیت در معاملات شهرداری‌ها، گفت: مدیران شهری در ساخت‌ و سازها نظارت بیشتری انجام دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مصطفی سالاری بعد ازظهر پنجشنبه در دومین همایش شهرداران شهرهای سراسر گیلان که در انزلی برگزار شد، اظهارکرد: بخش اعظم جمعیت استان در شهرها زندگی می کنند که این نشانگر اهمیت خدمات شهری است.

سالاری با بیان اینکه مدیریت و توسعه عمران و خدمات شهری زمینه ایجاد رضایتمندی در اکثریت جمعیت گیلان را فراهم می کند، افزود: رسیدن به این میزان از رضایتمندی به واسطه نوع مدیریت شهری و بهره‌گیری مدیران از ظرفیت‌های دولتی و خصوصی  به دست می آید.

وی با اشاره به نظارت و رصد عملکرد و میزان پاسخگویی مدیران از سوی مردم، گفت: عدم وجود انضباط در یک مجموعه کیفیت خدمات‌رسانی را پایین می آورد که مدیران شهری باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

استاندار گیلان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین انتظارات ما از شهرداری‌ها شفافیت در معاملات است، تصریح کرد: دقت و وجود شفافیت در معاملات سبب می شود که از مشکلات جانبی پیشگیری شود.

وی با تأکید برضرورت نظارت توام با آموزش در مدیریت شهری، اظهارکرد: باید در بخش معاملات نظارت بیشتر و بهتری صورت گیرد تا زمینه ارتقای شهرداری ها از این نظر فراهم شود.

سالاری در ادامه با بیان اینکه انباشت بیش از حد نیروی انسانی به ویژه نیروی انسانی غیرمتخصص یکی از چالش‌هایی است که شهرداری‌ها با آن مواجه هستند، ادامه داد: ورود نیروهای شرکتی و پرداخت حقوق به آنها تضییع حقوق شهروندان است. از افزایش نیروی انسانی در شهرداری‌ها باید به صورت جدی جلوگیری شود.

شهرداری به تنهایی توانایی مدیریت پسماند را ندارد

وی همچنین به موضوع پسماند به عنوان یکی از موضوعات جدی در مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: هیچ شهرداری به تنهایی نمی تواند در این زمینه اقدام کند. تفکیک زباله از مبدا و آموزش شهروندان در این زمینه باید به صورت جدی پیگیری شود.

استاندار گیلان گفت: احداث زباله سوز برای منطقه سراوان و همچنین مناطق دیگر که با بحران زباله مواجه هستیم از دیگر راهکارهای مدیریت پسماند و زباله بوده که باید از طریق قانون بودجه برای تأمین اعتبارات آن اقدام شود.

وی با تأکید بر ضرورت وجود نظارت بر ساخت و سازها در استان گیلان، بیان کرد: وجود پرونده‌های فراوان در کمیسیون ماده ۱۰۰ نشان‌دهنده ضعف در مدیریت شهری است. کنترل‌ها باید قبل از شروع کار انجام شود.

سالاری با بیان اینکه متاسفانه شهرداری‌های استان طرح و برنامه مناسبی برای ایجاد درآمدهای پایدار ارائه نکرده‌اند، تصریح کرد: مدیران شهری باید تلاش کنند تا با استفاده از ظرفیت ها و امکانات مناطق خود منابع درآمدی پایدار ایجاد کنند.

وی همچنین بر وجود آمادگی در زمینه واگذاری حریم دریا در شهرهای ساحلی برای سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: در صورت وجود سرمایه‌گذار و طرح مناسب مجوزهای لازم برای بهره‌برداری از حریم دریا داده می شود. طرح‌ها باید توجیه اقتصادی و کاربردی داشته باشند.

استاندار گیلان وجود حاشیه نشینی در برخی شهرهای استان گیلان را ناشی از مهاجرت و مشکلات موجود به دلیل ناتوانی در ارائه خدمات مناسب، عدم اشتغالزایی برشمرد و ادامه داد: بهبود وضعیت روستاها و ایجاد اشتغال روستایی سبب جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها می شود.

وی با بیان اینکه می توان با سرمایه‌گذاری در بخش‌ها گردشگری، کشاورزی و صنایع تبدیلی سبب رونق روستاها و ایجاد اشتغال شویم، تصریح کرد: وجود برنامه در این زمینه سبب ماندگاری روستاییان در روستاها می شود.

Share