رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور:

امروز مردم سرزمین ما دچار نسیان فرهنگی شده اند | مردم فراموش کرده‌اند سرزمینشان کجاست

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، با تاکید بر اینکه نباید به میراث فرهنگی به مثابه یک امر مرده و مومیایی شده نگاه کنیم، گفت: بزرگترین گرفتاری امروز مردم سرزمین ما نسیان فرهنگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سید محمد بهشتی در مراسم رونمایی از سردیس های مشاهیر گیلان که در موزه میراث روستایی برگزار شد، اظهار کرد: مسیری را که دکتر طالقانی و همکارانشان در احداث موزه میراث روستایی آغاز کردند، دور است و برای طی این مسیر باید از منزلگاه های فراوانی بگذریم لذا امروز در یکی از این منزلگاه ها قرار داریم که ما را به آن مقصد نهایی نزدیک می کند.

وی موزه میراث روستایی گیلان را عامل آشنایی خود با دکتر طالقانی دانست و افزود: بزرگترین گرفتاری امروز مردم سرزمین ما نسیان فرهنگی است. در واقع مردم فراموش کرده اند چه کسی هستند و سرزمینشان کجاست.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، با بیان اینکه تا سال ۱۳۳۵ تولید ارزش مهمترین منبع درآمد و توزیع ثروت در ایران بوده است، تصریح کرد: تولید ارزش از سال ۳۵ رقیبی به نام درآمد نفتی پیدا کرد؛ به گونه ای که جامعه ایرانی دیدگاه خوبی نسبت به کسانی که از درآمد نفتی ارتزاق می کردند، نداشتند، اما در جایی از تاریخ تولید ارزش و درآمد نفتی جایگاه برابر پیدا کردند.

بهشتی اضافه کرد: مردم کم کم به این نتیجه رسیدند که مسیر سختی را برای کسب درآمد طی می کنند، در حالی که راه های آسان تری وجود دارد. این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه تولید ارزش کار غیر منطقی به نظر می رسید و امروز باور به اینکه می توانیم ارزش تولید کنیم را از دست داده ایم.

وی با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور دارای فناوری ارسال موجود زنده به خارج از جو و بازگرداندن آن در دنیاست، خاطرنشان کرد: جامعه ایرانی با این مسئله رفتار طنزگونه دارد، زیرا جایگاه خودمان را در دنیا باور نداریم و همواره به زمان کوروش افتخار می کنیم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، موزه میراث روستایی را یادآور گذشته نزدیک ما دانست و گفت: فرهنگ مانند درختی است که شاخه های سبز آن میوه می دهد، اما در حال حاضر درخت فرهنگ ما صدمه دیده و امثال دکتر طالقانی تلاش می کنند با اقداماتی همچون موزه میراث روستایی این نسیان مداوا شود و گذشته نزدیکمان را به یاد آوریم.

وی با اشاره به وجود انباری و صندوق خانه در معماری سنتی ما، عنوان کرد: انباری محل نگهداری چیزهای مهم برای حیات مادی ما و صندوق خانه محل نگهداری چیزهای مهم برای حیات معنوی ما بود، اما امروز از صندوق خانه خبری نیست و در انباری نردبان شکسته نگه می داریم لذا هر کسی در حیطه کاری خودش باید به گذشته نزدیک توجه کند.

بهشتی، با تاکید بر اینکه نباید به میراث فرهنگی به مثابه یک امر مرده و مومیایی شده نگاه کنیم، متذکر شد: سردیس هایی که امروز از آنها رونمایی می شود متعلق به شخصیت هایی است که در بین ما حضور داشته اند لذا باید فرزندان ما با آنان آشنا شوند.

Share