آخرین جزییات از حادثه کودک‌آزاری در اصفهان

اسرار حضور مرد متهم در میان کادر زنانه مدرسه

ودک‌آزاری تعدادی از پسربچه‌های این مدرسه آن هم از سوی یکی از اعضای انجمن اولیا و مربیان خبر تکان‌دهنده‌ای بود که در پستو‌ها و سرویس‌های بهداشتی این مدرسه رخ داده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دو روز از برملاشدن راز هولناک مدرسه پسرانه اصفهان می‌گذرد؛ مدرسه‌ای که حالا نه فقط برای ساکنان و اهالی خیابان محمدطاهر این شهر بلکه برای خیلی‌ها شناخته شده است. اسم این مدرسه دوشیفته از صبح دوشنبه با تجمع تعداد زیادی از اولیای دانش‌آموزان به سر زبان‌ها افتاد؛ و کودک‌آزاری تعدادی از پسربچه‌های این مدرسه آن هم از سوی یکی از اعضای انجمن اولیا و مربیان خبر تکان‌دهنده‌ای بود که در پستو‌ها و سرویس‌های بهداشتی این مدرسه رخ داده بود.

شهروند نوشت: خبری که البته خیلی زود با واکنش مسئولان آموزش‌وپرورش و قوه قضائیه همراه شد و صحبت‌های دادستان اصفهان مبنی بر کودک‌آزاری  و مراجعه تعدادی از دانش‌آموزان به پزشکی قانونی تاییدی بود بر گفته‌ها و اعتراض‌های خانواده‌های دانش‌آموزان این مدرسه پسرانه. هر چند مقامات قضائی اصفهان تاکنون فقط موضوع کودک‌آزاری و بازداشت متهم را تایید کرده‌اند، اما تحقیقات در خصوص ابعاد این حادثه برای روشن‌شدن اصل ماجرا و اثبات تجاوز صورت‌گرفته از سوی متهم پنجاه‌ساله این پرونده ادامه دارد.

ماجرا با انتشار چند فیلم کوتاه از تجمع پدرها و مادرهای دانش‌آموزان در شبکه‌های اجتماعی شروع شد. پس از چند ساعت عکس و فیلم‌های بیشتری در این خصوص در فضای مجازی دست به دست شد. صحبت از بروز یک حادثه هولناک دیگر بود؛ درست مثل حادثه‌ای که چند ماه قبل در دبیرستان پسرانه تهران رخ داده بود اما این‌بار سن قربانیان این حادثه خیلی پایین‌تر بود: پسربچه‌های دبستانی و شاگردانی که تازه راه و رسم درس‌خواندن و پشت میز مدرسه نشستن را تجربه می‌کردند. براساس خبرهای منتشرشده قربانیان این حادثه دانش‌آموزان کلاس اول تا سوم دبستان این مدرسه دو شیفته هستند؛ مدرسه‌ای با حدود ۴٠٠ دانش‌آموز. به گفته پدر یکی از دانش‌آموزان، این حادثه برای تعدادی از بچه‌های کلاس دوم در نوبت صبح این مدرسه رخ داده است.

او که نخواست نامش فاش شود، در توضیح بیشتر گفت: «من حوالی ظهر دوشنبه متوجه شدم؛ البته پسر من کلاس پنجم و شیفت عصر است؛ اما من متهم را می‌شناسم او یکی از اعضای انجمن اولیاومربیان این مدرسه است. او متأهل است و فرزندش هم در همین مدرسه تحصیل می‌کند. تا جایی که من اطلاع دارم، آن مرد از آشنایان خانم مدیر مدرسه بوده و به همین دلیل معمولا روزها در مدرسه دیده می‌شده است.» این مرد درباره چگونگی اطلاع خانواده‌ها از این حادثه و تعداد قربانیانی که مورد تعرض قرار گرفته‌اند، هم گفت: «ماجرا از چند روز قبل شروع شد؛ مادر یکی از این بچه‌ها متوجه جراحتی روی دست او می‌شود، چیزی شبیه جای چاقو، بعد هم با اصرار مادر، پسربچه لب باز می‌کند و ماجرا و آن‌چه که بر او در سرویس بهداشتی مدرسه گذشته را برای مادرش تعریف می‌کند. چند روز بعد یعنی ١٠ آذر ماه متهم بازداشت می‌شود. مدیر و ناظم مدرسه هم از سوی آموزش‌وپرورش برکنار و بازداشت می‌شوند. تا الان هم هفت نفر از بچه‌های نوبت عصر مدرسه هم ادعای مشابهی را مطرح کرده‌اند.»

از سوی دیگر دادستان عمومی و انقلاب اصفهان تأکید کرد که تاکنون آن‌چه در این مدرسه اتفاق افتاده و به اثبات رسیده است، موضوع کودک‌آزاری است و هنوز جرم تجاوز به اثبات نرسیده است: «فردی که یکی از اولیای همان مدرسه و عضو انجمن اولیاومربیان مدرسه بوده است، تعدادی از دانش‌آموزان را مورد آزارواذیت قرارداده است. متهم نیز دستگیر شده و تاکنون موضوع را انکار کرده است.» به گفته اصفهانی دستگاه قضائی تحقیقات مقدماتی در خصوص این حادثه را آغاز کرده است و دانش‌آموزانی که ادعای تعرض در مورد آنها اعلام شده بود، به پزشکی قانونی معرفی شدند.

از سوی دیگر اما مسئولان بلندپایه آموزش‌وپرورش درباره این حادثه اظهارنظر نکرده‌اند و تنها علیرضا مهدی، مدیر روابط عمومی این دستگاه در صحبت‌هایی کوتاه در این خصوص گفت:  «تاکنون هیچ امر ثابت‌شده‌ای وجود ندارد و تنها اختلافاتی در این زمینه بین والدین ایجاد شده است. کادر مدرسه درگیر این موضوع نبوده و این بحث بین اولیا عنوان شده است. در همین حال، کریم کمال، مدیر ناحیه ۴ آموزش‌وپرورش اصفهان درباره حادثه آزار و اذیت تعدادی از دانش‌آموزان این دبستان پسرانه گفت: «موضوع را با توجه به شکایت اولیا پیگیری کردیم و این دبستان پسرانه بوده و در دوره اول فعالیت می‌کند، یعنی دانش‌آموزان کلاس اول تا سوم دبستان در آن حضور دارند.» او اضافه کرد: «همه کادر این مدرسه و مدیریت آن خانم‌ هستند و متهم نایب‌رئیس انجمن اولیا و مربیان بوده و اصلا فرهنگی نیست. همچنین مدیر مدرسه به علت کوتاهی در عملکرد خود عزل شده و پرونده او به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع شده است.» او همچنین از دایر بودن این مدرسه خبر داد و از خانواده‌ها خواست فرزندانشان را بدون هیچ نگرانی به مدرسه بفرستند! اما این صحبت‌های عجیب مدیر ناحیه ۴ آموزش‌وپرورش اصفهان مبنی بر نگران نبودن خانواده‌ها و اولیای دانش‌آموزان از حوادث مبهم و هولناک این مدرسه درحالی مطرح می‌شود که او درباره حضور مستمر متهم ۵٠ ساله به‌عنوان یکی از اعضای انجمن اولیای مربیان در این مدرسه که همه اعضای کادر آن خانم هستند، هیچ توضیحی ارایه نداده است.»

هشدار رازهای مگو

برملا شدن این گونه حوادث و رسانه ای شدن آن از سوی والدین هشداری جدی در خصوص گسترش آسیب هایی است که می تواند امنیت جامعه به خصوص در بعد روانی آن را به مخاطره بیندازد. این هشدار را باید جدی گرفت به ویژه آن که این گونه حوادث همواره آمار سیاهی هم دارد، که همواره هیچ کس از آن اطلاع دقیقی ندارد. براساس یک برآورد انجام شده در خصوص آزارهای جنسی، برملا شدن هر یک مورد می تواند نشان دهنده ۵٠ مورد مشابه دیگری باشد که به دلایل گوناگون هیچگاه مطرح و به طور رسمی ثبت نمی شود.  این که این پدیده در مدارس کشور رخ می دهد، عوامل زمینه ساز متعددی دارد. یکی از موارد بسیار مهم نبود آموزش جنسی و آشنایی خانواده ها با چگونگی انتقال این مفاهیم به فرزندانشان است. ضمن آن که در مدارس هم به این مقوله اصلا توجه نمی شود. از سوی دیگر گزینش افراد در این مراکز به دور از مبانی علمی است. فعالیت در مراکز آموزشی و مدارس نیاز به فیلترهای قوی و علمی دارد، این افراد باید از منظر روانی مورد تحلیل و بررسی دقیق قرار بگیرند، درحالی که گزینش های استخدامی ما این گونه نیست. قربانیان این حوادث هم بخش مهم دیگری هستند که متاسفانه به آن ها هم توجه نمی شود، یادمان نرود که آمارها نشان داده بزهکاران و متهمان تجاوزها و آزار و اذیت های جنسی خودشان در سنین کودکی و نوجوانی مورد سوء استفاده و تجاوز جنسی قرار گرفته اند.

Share