در نشست "آینده شغلی رشته مامایی" عنوان شد

از لزوم انتقال دانشجویان مامایی به دانشکده پزشکی تا تداخل حیطه کاری با متخصصین زنان

نشست “آینده شغلی رشته مامایی” به همت انجمن علمی دانشجویی مامایی دانشکده شهیدبهشتی رشت، ۲۷ آذرماه در سالن اجتماعات این دانشکده برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در این نشست، مسئولین و اساتید مجرب مامایی ضمن خرسندی از برپایی چنین نشستی توسط دانشجویان، به بیان فرصت‌ها و موقعیت شغلی مامایی، گرایش‌های مامایی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، مشکلات و مزایای کار در مطب و مراکز شخصی، دغدغه‌ها و چالش های ایجاد شده برای دانشجویان، آینده کاری ماما در حوزه های مختلف بهداشتی، درمانی و آموزش پرداختند‌.

دکتر معصومه پورمحسن، عضو مامای هیئت مدیره نظام پزشکی و رئیس هیئت مدیره جمعیت مامایی رشت در پاسخ به سوال دانشجویان در رابطه با تداخل حیطه کاری متخصصین زنان و ماماها بیان کرد: مسئولیت روند سلامت جنین تا سالمندی و مراقبت‌های زنان از دوران قبل بارداری تا بعد از زایمان و زایمان طبیعی در حیطه کاری ماماست و نقش ماما در سلامت زنان حائز اهمیت است.

وی افزود: تداخل به وجود آمده در بخشی از حوزه مسئولیت کاری ماما و متخصصین زنان یکی از چالش های موجود است و کار هیچ یک، نفی کار دیگری نیست و حیطه کاری هر یک به نوبه خود ارزشمند است.

رئیس جمعیت مامایی رشت بیان کرد: گلایه شما دانشجویان در زمینه  موقعیت و جایگاه کاری را ما مدتها لمس می کنیم ولی تغییر شرایط موجود، فرهنگ سازی و شناخت نقش ماما در جامعه، به خود ما بر می گردد و باید آگاه باشیم که حوزه کار مامایی بسیار گسترده است و فقط به زمان تولد نوزاد محدود نمی شود.

سکینه کشاورز، کارشناس مسئول سلامت مادران استان نیز با بیان اینکه رشته مامایی یکی از منحصر به فرد ترین رشته هاست، گفت: لحظه تولد و زایمان، بخش کوچکی از مهارت کاری ماما محسوب می شود و زیرمجموعه ی علمی محسوب می شود که کسب می کند و همانطور که می دانید کنفدراسیون مامایی برمحوریت اهداف سازمان جهانی بهداشت است که سلامت مادر و حتی خانواده می باشد.

وی ادامه داد: یکی از توانمندترین نیروی کار در مراکز بهداشت، ماماها هستند که در تمامی حیطه های کاری بهداشت میتوانند فعالیت کنند که در حال حاضر در استان گیلان ۷۰۰ ماما در مراکز بهداشتی و حدودا ۲۰۰ ماما در بیمارستان ها مشغول به کار هستند.

وی افزود: ماماها در بخش بهداشت می توانند در یکی از جایگاه های مامای تیم سلامت، مامای شهری، مراقب ماما و مامای ستاد مشغول به کار شوند که با مدیریت مادران باردار، آمادگی لازم را برای زایمان در آنها ایجاد میکنند‌.

یکی از دغدغه های دانشجویان، انتقال دانشجویان مامایی به دانشکده پزشکی است که لازمه ارتقای آموزش دانشجویان و دسترسی آنان به پزشکان متخصص می باشد که دکتر سلطانی، مدیرگروه مامایی دانشکده پرستاری مامایی رشت در پاسخ به این موضوع بیان کرد: این بحث همیشه در وزارت خانه و در جمع مسئولان نیز مطرح می شود و تاکنون سه دانشکده در سطح کشور موفق به انتقال دانشجویان مامایی به دانشکده پزشکی شدند که دانشکده پزشکی گیلان بنا به دلایلی با این کار موافقت نکرد‌.

فاطمه رافت، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رابطه با نبود زایمان فیزیولوژیک در رشت، بیان کرد: زایمان فیزیولوژیک، یکی از حیطه های زیبا، تخصصی و متمایز کار مامایی است و می توان آن را جزو انتظارات شما از آینده شغلی مامایی در نظر گرفت.

وی اشاره کرد: مسائل و دغدغه های شما قابل درک است ولی در همه ی حرفه ها، چالش و مشکلات صنفی وجود دارد. آن چیزی که در این رشته مهم است، علاقه و خودآگاهی می باشد.

در این نشست، معصومه رحیمی، از نیروهای مرکز بهداشت شهرستان لاهیجان و مامای فعال در بخش خصوصی با اشاره به اینکه خود دانشجویان با ادامه تحصیل و پیشرفت، نقش بسزایی در برطرف نمودن نقص های موجود در شرایط کاری ماما دارند، جهت آشنایی دانشجویان با فیلد کاری مراقبت میانسالان گفت: مراقبین سلامت در این بخش، افرادی را که بین سنین ۳۰ تا ۵۷ سال هستند از نظر سلامت روان، مصرف دخانیات و غربالگری های در رابطه با سلامت جنسی کنترل میکنند که وظیفه ماما در این بخش غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان های شایع در زنان، بررسی تاریخچه باروری و یائسگی است.

گفتنی است دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان استقبال خوبی از این نشست داشتند و خواستار پیگیری دغدغه های دانشجویان و برگزاری گردهمایی‌های بیشتر در این زمینه شدند.

Share