توسعه بیل و کلنگی پایدار نیست | دولت توان احیای رودخانه‌ها را ندارد

رسولی گفت: روزی مدیران شهری رشت به این نتیجه خواهند رسید که توسعه بیل و کلنگی پایدار نیست و در آن روز تغییرات عمده در شهر به نفع خودروها جلوگیری و به توسعه انسان محور روی خواهند آورد. امیدوارم آن روز خیلی دیر نباشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یکصد و هشتمین جلسه کمیسیون عمران شورا، به منظور بررسی طرح های بازآفرینی شهر رشت برگزار شد.

رئیس کمیسیون عمران شورا با اشاره به طرح های بازآفرینی و احیای بافت تاریخی رشت اظهار داشت: پروژه بازآفرینی شهر رشت از شورای چهارم آغاز شد و پروژه های خوبی نظیر احیای سبزه میدان، مسجد حاج سمیع و میدان شهرداری انجام شد. اما با تغییر مدیریت متاسفانه پروژه‌های بازآفرینی متوقف شده است.

رضا رسولی افزود: بنظر می رسد پروژه های بازآفرینی بیشتر شکل شهری به خود گرفته است و نظیر پیاده راه، محتوای انسان محور و فرهنگی به آن تزریق نشده است.

وی تصریح کرد: روزی مدیران شهری رشت به این نتیجه خواهند رسید که توسعه بیل و کلنگی پایدار نیست و در آن روز تغییرات عمده در شهر به نفع خودروها جلوگیری و به توسعه انسان محور روی خواهند آورد. امیدوارم آن روز خیلی دیر نباشد.

رسولی ادامه داد: فصل بودجه نویسی برای بودجه سال آتی آغاز شده و لازم است بدانیم پروژه های بازآفرینی تا چه مرحله ای انجام شده است.

جعفری، مسئول بازآفرینی سازمان مسکن و شهرسازی، شرحی از عملیات های بازآفرینی ارائه داد و اظهار داشت: بازآفرینی بافت تاریخی، محلات حاشیه نشین، کاربری های ناسازگار در برخی مناطق شهر و مناطقی از شهر که پیشینه روستایی دارد، را در بر می گیرد.

وی افزود: رشت از جمله شهرهای پیشرو در بازآفرینی بود و اگر چه هنوز متوقف نشده است ولی سرعت ابتدای کار، سطح توقعات اجتماعی را بالا برده است.

هومن روایی گزارشی از اقدامات اجرایی پروژه های بازآفرینی و همکاری با مسکن و شهرسازی ارائه داد.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی افزود: احیای ۵ بنای میراثی در تملک شهرداری پیگیری و در مرحله قرارداد است. همچنین تکمیل مرمت مسجد حاج سمیع و بازارچه گیل بانو از جمله پروژه های بازآفرینی بوده است.

معاون بازآفرینی سازمان عمران نیز اظهار داشت: چهار محله پایلوت انتخاب شده و دو محله حاشیه و دو محله بافت تاریخی انتخاب و در جلسات مشترک با اداره راه و شهرسازی برنامه هایی تعریف کردیم ولی مسکن و شهرسازی، ایراداتی وارد نمود.

نرجس محمودی افزود: کمیته ستادهای شهرستانی تاکنون تشکیل نشده بود و با تشکیل این کمیته ها که با حضور فرمانداری و مدیریت برنامه و بودجه برگزار می شود، تلاش داریم اعتبارهای بازآفرینی را جذب کنیم. ضمن اینکه دو محله نیز از سوی مسکن و شهرسازی اضافه شده است.

وی برخی از اشکالات سند بازآفرینی را هم تشریح کرد و افزود: ایراداتی به این سند وارد است. مثلا کمیته فنی برخی لکه های شهرک گلسار را بافت تاریخی دیده است.

محمودی، تلاش های شهرداری برای جذب اعتبارهای دولتی در سند بازآفرینی را تشریح نمود و برنامه های سازمان بازآفرینی برای سال آتی را هم توضیح داد.

رئیس کمیسیون عمران در این باره افزود: بنظر می رسد عزمی برای اجرای پروژه های بازآفرینی در شهرداری نیست.

رسولی ادامه داد: تنها احیای بافت های تاریخی راهگشا نیست و باید پیوست های اقتصادی را با هم برای پروژه های احیا و گردشگری دید.

وی همچنین افزود: رئیس هیات مدیره بازآفرینی، مدیریت عمرانی است و باید معاونت شهرسازی شهرداری نیز در کنار این هیات مدیره قرار گیرد.

بهراد ذاکری نیز اظهار داشت: احیای بافت خواهر امام و سنگفرش این محله شاید برای برخی جاذبه داشته باشد ولی بجز حوزه زیارتی بسته های دیگر فرهنگی و گردشگری در این حوزه دیده نشده است.

عضو شورا با اشاره به نواقص پیاده راه فرهنگی افزود: اقامتگاه ها، مغازه ها و کالاهایی که برای مسافر جذابیت داشته باشد، در پیاده راه دیده نشده است. اگر قرار است اقدامی در این زمینه رخ دهد، ابتدا باید اولویت بندی کرد و اعتبار جذب شده دولتی را برای یک پروژه مشخص هزینه کرد.

رئیس کمیسیون با بیان مثالی گفت: همانند پروژه احیای رودخانه ها، توانی از دولت در این حوزه وجود ندارد و آن هم به دلیل عدم انسجام بین دستگاه ها است.

رسولی افزود: ابتدا باید زمینه های اقتصادی کار فراهم شود و سپس مردم خود بسمت برنامه ای که ما چیده ایم، حرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: بازاریابی در حوزه میراثی در شهرداری رشت وجود ندارد و باید شرایط و فضای تسهیل گری ایجاد گردد.

دکتر موسوی، مشاور کمیسیون عمران نیز اظهار داشت: یکی از موضوعات مبتلا به در محلات قدیمی رشت، تخریب بافت تاریخی است و به دلیل اینکه متولی واقعی ندارد.
در طرح تفضیلی های دهه های گذشته، معابری داریم که چند دهه فرصت بازگشایی داشتند و جزو معابر و رینگ اصلی شهر بودند.

رینگ های فعلی هیچکدام رینگ کاملی نیست. آیا ۴ دهه فرصت کم بوده که حتی کوچکترین رینگ اجرا نشده است.

وی افزود: در این چند دهه معبری ایجاد شده که اصلا در طرح تفضیلی نبوده زیرا برخی منافع داشته اند.

موسوی ادامه داد: حداقل هایی در شهر نداریم که امروز شهر به لحاظ ترافیکی قفل است. بودجه عمرانی نیز تابع کدهایی است که محقق نمی شود.

مشاور کمیسیون افزود: وقتی یک بافت با تمام بی توجهی ها خود را حفظ کرده و تاب آورده، این قابلیت را دارد که بازآفرینی شده با ارائه یک سری خدمات، آن را حفظ کند.
اکنون بین دو رودخانه محلات قدیمی رشت را داریم و گذر های فرهنگی در ان رخ می داده است.

موسوی گفت: پروژه های بازآفرینی باید با یک راهبرد هدفمند سیاست گذاری درست پیگیری شود. تنها آورده قابل اعتماد مردم و سرمایه های مردم است و در گام نخست می بایست، نگاه از درون به بیرون داشت و امتیازهایی که از سوی دستگاه های دولتی هست، به سمت یک پروژه هم افزا ببریم. مردم دنبال کسب و کار هستند اما شراکت برد برد در سیستم ندیده اند تا اعتماد کنند.

رسولی افزود: بنظر می رسد نگاه توسعه ای ما هنوز کلنگی است و باید همچنان راه بسازیم. امروز روشن است که روزی مدیران به اینجا می رسند که نگاه توسعه ای باید انسان محور باشد و باید تلاش کنیم در بودجه سال آتی هم همین نگاه را لحاظ نماییم.

بهزاد نیک فهم نیز اظهار داشت: غفلت های اخیر نتیجه کم کاری دهه های گذشته مدیران هم هست. وقتی یک موجود زنده بنام شهر و بافت تاریخی را رها می کنیم و حالا که برای احیا برمی گردیم، بیشتر شبیه یک بیمار است.

مشاور کمیسیون عمران افزود: باید یک مجموعه اهداف به این بافت مورد توجه قرار گیرد. از سختی های مدیران این است که با مجموعه ای از انسان روبرو هستند که باور پذیری آنها به احیای بافت تاریخی کمتر است.

وی ادامه داد: بازآفرینی فقط در حوزه بافت تاریخی نیست و محلات حاشیه نیز هدف هستند. بازآفرینی نگاه انسان محور دارد تا شرایط زندگی بهتر را در همان محله بهتر انجام دهد.

Share