با تامین بیش از ۱۸ هزار میلیارد

۸۲ هزار شغل کشاورزی ایجاد می‌شود | آمریکا جهانی را معطل تحریم ایران کرد

با توافق انجام شده بین سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی و جهاد کشاورزی حدود ۱۸ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان منابع برای ایجاد تولید و اشتغال در حوزه کشاورزی تامین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امروز شنبه سازمان برنامه و بودجه میزبان مراسمی به منظور امضا و مبادله تفاهم‌نامه برنامه‌های تولید و اشتغال در حوزه جهاد کشاورزی بود و بر این اساس نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، شهیدزاد ه رئیس صندوق توسعه ملی و همچنین حجتی وزیر جهاد کشاورزی به همراه برخی مدیران و معاونان دیگر حضور داشتند.

بر اساس توافق انجام شده قرار است با تامین مالی ۱۸ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومانی در حوزه کشاورزی حدود ۸۲ هزار فرصت شغلی ایجاد شود. این منابع در دو بخش اصلی سرمایه‌گذاری خواهد شد که برنامه آن برای ۱۰ رسته کشاورزی و همچنین ثبت اشتغال و بازسازی و نوسازی واحدها و تامین سرمایه در گردش است.

بر اساس آنچه که پورمحمدی – معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه – اعلام کرد: منابع ۱۸ هزار میلیاردی از چند بخش تامین می‌شود. حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، ۷۵۰۰ میلیارد تومان از بانک‌ها، ۴۰۰۰ میلیارد تومان از ظرفیت قانون اعطای تسهیلات به مناطق عشایری و روستایی، ۱۷۰۰ میلیارد تومان آورده متقاضیان و ۸۷۰ میلیارد تومان نیز یارانه‌ای است که سازمان برنامه و بودجه آن را تامین خواهد کرد.

آمریکا جهانی را معطل تحریم ایران کرد

در این مراسم نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه نباید تمام مسائل را به اینکه تحت تاثیر تحریم قرار داریم ربط داده و آن را انجام ندهیم، گفت: اگر این گونه باشد، کوتاهی کرده‌ایم در حالی که ما کشور بزرگ و ثروتمندی هستیم که می‌توانیم به مسیر خود حتی در شرایط تحریم ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه آمریکا جهانی را معطل تحریم‌های ایران کرده بود، گفت: با اینکه شاید مزاحمت‌هایی برای ما ایجاد کند، ولی به معنی توقف ایران نیست. آمریکایی‌ها خودشان اذعان دارند که ایران کشور ثروتمند و با اقتصادی بزرگ است. بنابراین آنها نمی‌توانند حرکت ایران را متوقف کنند.

وی ادامه داد: آمریکا نمی‌تواند ایران را با تحریم‌های خود به زانو درآورده و پشت میز مذاکره بنشاند. باید به آنها گفت: نتیجه مذاکرات قبلی شما چه بود؟ و از تعهدات خود سر باز زدید. این در حالی است که ایران به دلیل فرهنگ بزرگ ایرانی و اسلامی به تعهدات و پیمان خود پایبند بوده است.

نوبخت در ادامه با اشاره به توافق بین سازمان برنامه و بودجه و جهاد کشاورزی برای ایجاد تولید و اشتغال در حوزه کشاورزی گفت که بر اساس این توافق حدود ۸۲ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد و حفظ خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در حوزه کشاورزی توانستیم به خودکفایی گندم برسیم، این در حالی است که زمانی حدود ۱۰ میلیون تن گندم وارد می‌کردیم. در عین حال که توانسته‌ایم به گونه‌ای عمل کنیم که طلب گندم‌کاران را به موقع پرداخت کرده و با آنها تسویه کنیم؛ این در شرایطی است که برای امسال حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بابت خرید تضمینی پرداخت کرده‌ایم که البته از نظر زمانی نسبت به سال گذشته زودتر انجام شده است.

انقلاب در آب و خاک کشاورزی

در ادامه حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز با مروری بر شرایط موجود به تغییر و تحولات در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه ما در ابتدای دولت یازدهم حدود ۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در ایلام داشتیم که اکنون به بیش از ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است که خود انقلابی در آب و خاک کشاورزی محسوب می‌شود.

وی با اشار به اهمیت تامین منابع در حوزه کشاورزی گفت: متاسفانه سهم کشاورزی از منابع مالی نسبت به سهمی که در اقتصاد دارد، پایین‌تر است و باید بیش از این مورد حمایت قرار گیرد.

به گفته حجتی، کشاورزی حدود ۱۸ درصد اشتغال کشور را البته منهای صنایع تبدیلی غذایی بر عهده دارد اما شهیدزاده، رئیس صندوق توسعه ملی نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد که صندوق بتواند به عنوان یک موسسه ملی در طرح‌های توسعه‌ای کشور همراهی کند.

Share