امیدوارم دیگر این جمله را نشنویم که "زن باید فقط در آشپزخانه کار کند"

گفتگو با نخستین راننده زن تاکسی شهر رشت | انگیزه‌ام روز به روز بیشتر می‌شود

نخستین راننده زن تاکسی شهر رشت می‌گوید: دوست دارم که خانم ها بیشتر وارد این عرصه شوند چون بانوان از توانایی‌های بالایی برخوردار هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، در حالی که در برخی کشورهای همسایه رانندگی عادی خانم‌ها ممنوع است و محدودیت زیادی برای فعالیت‌های اجتماعی آنها اعمال می‌شود، حضور یک خانم راننده تاکسی در شهر رشت بهانه خوبی برای تهیه یک گزارش بود.

زنان بسیاری در دنیا هستند که جنسیت هیچ‌گاه مانع رسیدن به موفقیت و خواسته‌هایشان نشد و تمام تلاش خود را به کار بستند و در زمینه‌ای که توانایی و استعداد داشتند به موفقیت رسیدند.

اما گاهی مردم برخی کارها را منتسب به مردان می‌دانند و تصورشان این است که شاید زنان به خوبی مردان از عهده انجام آن برنیایند اما زنان بسیاری ثابت کردند که در زمینه‌های مختلف می‌توانند پا به پای مردان توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.

یکی از مشاغلی که وقتی اسمش را می‌شنویم معمولا کاری مردانه در ذهن تداعی می‌شود “رانندگی تاکسی” است اما با این وجود زنانی با ورود به این شغل تصور انحصار رانندگی تاکسی به مردان را از بین بردند.

یکی از زنانی که در این زمینه تلاش کرد خانم دلجو است که لقب نخستین زن راننده تاکسی شهر رشت را با سعی و کوشش مستمرش کسب کرده است.

با دوربین به سراغ این خانم راننده تاکسی در شهر رشت رفتیم تا از شرایط زندگی این بانو و انگیزه اش از انجام این حرفه جویا شویم.

خانم “حمیرا دلجو غمگسار” متولد ۱۳۵۰ ضمن معرفی خود با خوشرویی از ما استقبال کرد و سپس با او همراه شدیم تا ساعاتی با او هم صحبت شویم و شرایط کاری‌اش را از نزدیک ببینیم.

در همان ابتدا که نوبت به سوار شدن مسافران در تاکسی خانم دلجو شد یکی از مسافران که یک مادر بود و دخترش را از شهرستان دیگری به دانشگاه شهر رشت می‌فرستاد پس از اینکه متوجه شد خانم دلجو راننده تاکسی است بسیار خوشحال شد.

وی با خوشحالی گفت: چون این خانم راننده تاکسی خودش یک مادر است از دل نگرانی‌های مادران برای فرزندان باخبر است و با دلسوزی بیشتری برخورد می‌کند و خیال ما از این جهت راحت تر است.

این جملات از سوی چند مسافر خانم دیگر هم در طول مسیرهای رفت و برگشت تکرار شد و همه خانم‌های مسافری که سوار تاکسی خانم دلجو می‌شدند ابراز خرسندی کرده و او را مورد تشویق قرار می‌دادند.

پس از طی چند مسیر به گفت وگو با خانم دلجو غمگسار نخستین راننده زن تاکسی شهر رشت پرداختیم و او در پاسخ به این سوال که “چطور وارد این شغل شدید؟” پاسخ داد: حدود ۷ سال بود که برای گرفتن کارت شهری اقدام کردم و بالاخره از ۵ ماه گذشته موفق به دریافت مجوز شدم.

وی با اشاره به اینکه متاهل است و دارای یک فزرند پسر و یک فرزند دختر است گفت: فرزندانم اوایل به‌خاطر سختی های کار که در محیط مردانه بود، ناراحت بودند اما چون کمک خرج خانه بودم و مشکلات مالی را با همکاری همسرم حل کردیم آنها هم راضی شدند.

دلجو غمگسار با بیان اینکه پا به پای همسرم تلاش می‌کنم تا بر مشکلات اقتصادی فائق شویم افزود: همسرم با علاقه با من همراهی می‌‌کند و فرزندانم مرا حمایت می‌کنند تا خستگی کمتری را حس کنم.

نخستین راننده زن تاکسی شهر رشت ضمن تشکر از حمایت سازمان تاکسیرانی شهر رشت جهت دریافت مجوز کار بیان کرد: دوست دارم که خانم‌ها بیشتر از ما حمایت کنند و وارد این عرصه شوند چرا که بانوان از توانایی‌های بالایی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه هنوز بیمه نیستم خواستار توجه و رسیدگی بیشتر مسئولان در مورد بیمه رانندگان تاکسی شد و گفت: با توجه به اینکه نرخ کرایه ها با قیمت بالای لوازم یدکی اتومبیل خیلی متناسب نیست و از مسئولان می خواهم در این شرایط اقتصادی، تسهیلاتی برای رانندگان تاکسی فراهم کنند.

دلجو غمگسار در پاسخ به این پرسش که “دیدگاه مردم نسبت به راننده زن تاکسی چگونه است؟” بیان کرد: از همان نخستین روزهای کارم تاکنون نگاه مردم به ویژه خانم‌ها مثبت است و مرا تشویق می‌کنند تا به کارم با قدرت ادامه دهم.

نخستین راننده زن تاکسی شهر رشت با بیان اینکه همه رانندگان تاکسی مرد نیز مرا تشویق می‌کنند گفت: من کارم را دوست دارم و حتی با وجود اینکه ممکن بود مشکلاتی داشته باشم اما با تشویق‌های مردم انگیزه‌ام روز به روز بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما رانندگان تاکسی امانت‌دار مردم هستیم و مردم به ما اعتماد دارند خاطرنشان کرد: رضایت مسافران برای من یک اصل است و سعی می‌کنم همیشه راهنمای خوبی برای مسافران غریب باشم.

دلجو غمگسار با بیان اینکه امیدوارم در جامعه بیشتر به کار بانوان اهمیت داده شود و دیگر این جمله را نشنویم که “زن باید فقط در آشپزخانه کار کند” گفت: تحمل یک زن از یک مرد کمتر است اما باز هم سختی‌ها را به جان می‌خریم تا چرخ زندگی بچرخد.

دختر خانم دلجو غمگسار نیز در قاب دوربین تسنیم اظهار داشت: اوایل که مادرم می‌خواست این کار را آغاز کند برای ما سخت بود اما وقتی علاقه او به این شغل را دیدیم سعی کردیم محیط آرامش‌بخشی برای او در منزل فراهم کنیم تا مادر با خیال راحت به کارش بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه من و برادر و پدرم به وجود مادرم که برای زندگی و آینده ما تلاش می‌کند تا روزی حلال کسب کنند افتخار می‌کنیم گفت: مادرم برای زندگی می‌جنگد و ما به او افتخار می‌کنیم.

دختر خانم دلجو غمگسار با اشاره به اینکه مادرم ناملایمات را تحمل می‌کند اما باز با قدرت به کارش ادامه می دهد افزود: امیدواریم مردم از او حمایت کنند و مشوقش باشند چون تنها خانمی است که در رشت راننده تاکسی است.

Share