استاندار گیلان:

کتابخوانی الکترونیکی توسعه یابد | در جامعه‌ کتابخوان، بزهکاری کمتر است

مصطفی سالاری، استاندار گیلان بر ضرورت استفاده بهتر از فضاهای موجود کتابخانه‌ها تأکید و تصریح کرد: کتابداران به ترویج فرهنگ مطالعه با ابزارهای نوین بپردازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مصطفی سالاری در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در سالن غدیر استانداری برگزار شد، با قدردانی از تلاش‌های کتابداران به نقش، اهمیت و جایگاه کتاب در قرآن و احادیث اشاره کرد و افزود: باتوجه به اینکه کتابخانه‌ها از دیرباز در پیشرفت و رشد جامعه نقش بسزایی داشتند، از ذهن طراحان جنگ و تجاوز به کشورها مغفول نمی‌ماند و به آن آسیب وارد می‌کردند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی در ابعاد مختلف جامعه برگرفته از کتاب و علم است اظهار داشت: توانمندی هر کشور در بین جوامع مختلف براساس جایگاه علمی آن بررسی می‌شود و انسان‌های اهل علم همیشه نقش تأثیرگذاری ایفا می‌کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان جامعه‌ی اهل مطالعه را جامعه‌ای سالم عنوان و خاطرنشان کرد: اگر در جامعه‌ای آسیب‌های اجتماعی بسیار باشد قطعاً بین افراد آن کشور و کتابخوانی فاصله وجود دارد.

وی افزود: در جامعه‌ی کتابخوان، بزهکاری و جرم کمتر مشاهده می‌شود و در نتیجه میزان زندانیان آن کشور به مراتب کمتر است.

سالاری گفت: با ترویج کتابخوانی می‌توانیم با آسیب‌های اجتماعی به صورت اصولی‌تر مقابله کنیم.

استاندار گیلان احداث کتابخانه و توجه به فضاهای فیزیکی را تنها یکی از ابزارهای ترویج مطالعه دانست و گفت: کتابداران با استفاده از ظرفیت‌های مختلف در معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی در جامعه نقش‌آفرینی کنند.

وی بر ضرورت استفاده بهتر از فضاهای موجود کتابخانه‌ها تأکید و تصریح کرد: با توسعه کتابخوانی الکترونیکی از مطالعه مطالب تکراری جلوگیری و با ترویج بسترهای موجود در فضاهای مجازی، افراد جامعه را به این سمت که دسترسی بهتر، ارزان‌تر و آسان‌تری دارند، هدایت کنیم.

سالاری با بیان اینکه برخی از اهل مطالعه معتقدند که حس خواندن کتاب کاغذی در کتاب‌های الکترونیکی وجود ندارد، اظهار داشت: علیرغم اینکه ممکن است هنوز کتاب‌های الکترونیکی نتوانسته باشند به خوبی نقش‌آفرینی کنند اما باید با استفاده از فناوری‌های جدید به صورت بهتر به ترویج مطالعه بپردازیم.

وی شهرداران را موظف به ایفای نقش، فراتر از سهم نیم درصدی خود در این مسیر کرد و گفت: شهرداری‌های استان با ایجاد و معرفی بهتر کتابخانه‌های عمومی و نیز ارائه خدمات مطلوب به کتابخوانان به ترویج فرهنگ مطالعه در شهرها بپردازند.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان به ۸ پروژه در حال احداث کتابخانه در سطح استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۰۴ کتابخانه عمومی در استان گیلان به مردم و علاقمندان حوزه کتاب و کتابخوانی خدمات ارائه می‌کنند.

در این نشست آیت‌الله رودباری یکی از علمای گیلان با اشاره به آیه شریفه « والقلم و مایسطرون» و اهمیت نوشتار و قلم در قرآن و روایات گفت: سوگند قرآن به قلم و نوشتن نشان از توجه ویژه دین اسلام به فرهنگ مطالعه و علم‌آموزی دارد.

موسس کتابخانه عمومی امیرالمومنین(ع) رشت با بیان اینکه رساندن پیام از فردی به فرد دیگر به صورت شفاهی ممکن است دستخوش تغییر شود افزود: کتاب می‌تواند به خوبی اهداف نویسنده را به نسل دیگر منعکس کند.

آیت‌الله رودباری کتاب را یک استاد بی مزد عنوان کرد و گفت: کتاب می‌تواند منتقل کننده فرهنگ یک نسل به نسل دیگر باشد و در این میان خیران با نگاهی مودت آمیز به تاسیس کتابخانه می‌پردازند.

وی با بیان اینکه استادان و معلمان بدون وجود کتاب‌های رسیده از پیشینیان نمی‌توانستند افکار دانشمندان گذشته را به ما منتقل کنند اظهار داشت: در این میان کتابخانه‌ها نقش بسزایی در حفظ میراث گرانبهایی همچون کتاب ایفا می‌کنند.

در پایان این جلسه از ۴ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس و گیلان‌شناسی توسط استاندار گیلان و آیت‌الله رودباری رونمایی شد.

همچنین در این مراسم از ۲۹ نفر از کتابداران، کتابخوانان، مدیر کتابخانه‌، حامیان کتاب و کتابخوانی، رسانه‌های فعال در حوزه کتاب و نیز خانواده شهید مدافع حرم جمال رضی به عنوان شهید محوری هفته کتاب تجلیل شد.

Share