دبیر شورای پدافند غیر عامل گیلان:

کانون حملات بر روی عزم و اراده جمعی و تزلزل در وفاق اجتماعی است

امیر محمدپور، دبیر شورای پدافند غیر عامل استان گیلان در جلسه کارگروه ساماندهی و مشارکت های مردمی اظهار داشت: کانون حملات بر روی عزم و اراده جمعی و تزلزل در وفاق اجتماعی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه کارگروه ساماندهی و مشارکت های مردمی با حضور امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، سرهنگ فرهاد فلاح کریمی رئیس پلیس پیشگیری استان گیلان، سرهنگ مهرداد مهرگان مشاور عالی فرماندهی نیروی انتظامی گیلان، سرهنگ حسینی مقدم معاون عملیات، سرهنگ محمد خانی رئیس پلیس فتا استان گیلان و سایر اعضای این کارگروه در محل فرماندهی انتظامی گیلان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان سال ۹۷ را سال تهدیدات و فرصت ها خواند و گفت: امسال از یک طرف ما وارد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می شویم و از طرف دیگر شاهد تمرکزی از تهدیدات و البته فرصتها پیش روی انقلاب هستیم و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند در یک پیچ مهم تاریخی قرار داریم.

محمدپور افزود: جامعه اسلامی ایران امروزه در یک گردنه و پیچ بزرگ تاریخی قرار دارد و دشمنانی که کیان و تمامیت ارضی کشور جمهوری اسلامی را نشانه گرفته اند و اخیرا به این نشانه گیری امیدوار و حریص شده اند راه های مختلفی را امتحان می کنند.

دبیر شورای پدافند غیر عامل استان گیلان با بیان اینکه کانون حملات بر روی عزم و اراده جمعی و تزلزل در وفاق اجتماعی است، اظهار کرد: اینکه کانون حملات خود را بر روی عزم و اراده جمعی و تزلزل در وفاق اجتماعی و از بین بردن همبستگی اجتماعی کشور قرار داده اند بنابراین مقابله با این جنگ آشکار نیاز به راه حلی از همین جنس دارد و بی تردید تقویت انسجام و همبستگی اجتماعی کشور را از این گردنه خطرناک به سلامت عبور خواهد داد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به همبستگی اجتماعی و اعتماد اجتماعی جامعه اذعان داشت: یکی دیگر از عوامل عامل ایجاد اتحاد و انسجام اجتماعی و به طور کلی همبستگی اجتماعی اعتماد اجتماعی است، اعتماد، باور را در افراد ایجاد میکند که به منظور یک موقعیت گروهی از مافع شخصی دست می کشند.

محمدپور تصریح کرد: اعتماد در واقع موجب می شود که دیگران به تعهدات و مسئولیت های شان عمل کنند و موقعیت دیگران را درک کنند و همچنین اعتماد اجتماعی در حقیقت باور به این اصل است که دیگران، در بدترین شرایط آگاهانه و عامدانه آسیبی نمی رسانند و در بهترین شرایط، به نفع او عمل می کنند.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان با اشاره به حرکت دشمن بصورت آشکار در مقابل ایران اسلامی اظهار کرد: یکی از ویژگی های امسال این است که دشمن به صورت آشکار و به نوعی با چراغ روشن مقابل انقلاب اسلامی ایران ایستاده و تلاش می کند همه ظرفیت های موجود را علیه انقلاب به کار گیرد پس ما باید با یک انسجام و اتحاد داخلی با این تهدیدات مقابله کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به موضوع پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: موضوع پدافند غیرعامل بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی خنثی سازی اثر تهدید بر کشور است و با توجه به آشکار بودن تهدیدات دشمن اهمیت پدافند غیرعامل چندین برابر سال های گذشته است.

در ادامه دبیر کارگروه ساماندهی و مشارکت مردمی شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به عملکرد پدافند غیرعامل بیان کرد: پدافند غیر عامل مجموعه ای از اقدامات غیر مسلحانه است که مستلزم به کارگیری جنگ افزار نبوده و اجرای آن موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان ها، تاسیسات، تجهیزات، سرمایه ها، اسناد و شریان های یک کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن می شود.

فلاح کریمی با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل افزود: پدافند غیر عامل مجموعه اقدامات پیشگیرانه برای خنثی کردن تهدیدات دشمنان به شمار می رود.

سرهنگ فلاح کریمی بر ضرورت فرهنگ سازی اصول پدافند غیر عامل تاکید کرد و اظهار داشت: در پدافند غیرعامل اقدامات پیشگیرانه برای خنثی کردن تهدیدات موثر است که باید انواع تهدیدات را شناخت و راه مقابله با این تهدیدات را تمرین و آموزش داد.

در ادامه مشاور عالی انتظامی گیلان اظهار داشت: آنچه پدافند غیرعامل دنبال می ‌کند این است که دشمن اساسا نتواند اراده خود را تحمیل کند.

مهرگان افزود: توان اطلاعاتی، توان رسانه‌ ای، سایبری،‌ فناوری ‌ها و حوزه اقتصادی همه ابزارهایی است که دشمن برای فشار و تحمیل اراده خود از آن

مشاور عالی انتظامی گیلان اظهار داشت: امروز کمتر صحنه ‌ای را می ‌بینیم که حمله نظامی تنها محدود به قدرت نظامی باشد، همچنین تعریف قدرت امروز متفاوت شده و ترکیبی از قدرت ‌نرم، نیمه سخت و سخت را داراست تا بتواند بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد.

سرهنگ مهرگان با بیان اینکه امروز پدافند غیرعامل در فضا سازی و گفتمان ‌سازی به خوبی عمل کرده است، گفت: گفتمان ‌سازی در این حوزه کمک می ‌کند که از روز اول ما تاسیسات خود را بر اساس برنامه‌های راهبردی و بلند مدت بنا کنیم تا بتوانیم آسیب‌پذیری آنها را در مواقع حساس به کمترین حد ممکن کاهش دهیم.

در انتهای این جلسه؛ اعضاء کارگروه به بیان پاره ای از برنامه ها، دیدگاه ها و نظریات خویش پرداختند که منتج به اتخاذ تصمیماتی در این کارگروه گردید. از آن جمله مقرر گردید بانک اطلاعاتی در خصوص سازمان های مردم نهاد که در زمینه پدافند غیر عامل فعالیت می کنند ایجاد گردد و برای هر یک از آنها با توجه به موضوع فعالیتشان ماموریت و اهداف مورد نظر تعریف گردد تا با ایجاد آمادگی و بالقوه نمودن آنها ، تسهیل مدیریت در مواقع بحران تحقق یابد.

Share