طی یک هفته چه اتفاقی افتاد؟

چرا مخالفان شریعتمداری به او رای مثبت دادند؟

نمایندگان در حالی هفته گذشته به هنگام قرائت نام محمد شریعتمداری با «دو دو» کردن مخالفتشان را با وی اعلام کردند که ۷۴ درصد نمایندگان حاضر در جلسه، شب گذشته بار دیگر به شریعتمداری اعتماد کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، یکشنبه هفته گذشته رئیس‌جمهور در نامه‌ای به مجلس چهار وزیر پیشنهادی خود، فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، محمد اسلامی و رضا رحمانی را برای وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و صنعت‌، معدن و تجارت به مجلس معرفی کرد.

در زمانی که نامه رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس برای اعلام وصول قرائت شد، به هنگام قرائت نامه محمد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان با «دو، دو» کردن مخالفت خود را با وزارت وی اعلام کردند و طبق گفته مجید ناصری‌نژاد بیش از ۹۰ درصد نمایندگان از این طریق صراحتاً مخالفت خود با وزارت شریعتمداری را اعلام داشتند.

تعداد دیگری از نمایندگان هم در مصاحبه‌های خود صراحتاً اعلام داشتند که شریعتمداری نخواهد توانست رای اعتماد از مجلس بگیرد؛ چراکه با توجه به بگومگوهای بین نمایندگان و وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی فضای مجلس علیه وی است.

در طول هفته گذشته وزرای پیشنهادی چهار وزارتخانه نشست‌هایی را با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف داشتند و برنامه‌های خود را به نمایندگان ارائه می‌کردند. در همین راستا سه فراکسیون امید، مستقلان ولایی و نمایندگان ولایی هر یک به صورت جداگانه کمیته‌هایی را برای بررسی و ارزیابی برنامه‌های کاری وزرا تشکیل دادند و به‌طور دقیق موشکافانه به بررسی رزومه و برنامه کاری وزرا پرداختند.

در این مدت مصاحبه‌های نمایندگان از این امر حکایت می‌کرد که روز به روز موضع نمایندگان در رابطه با شریعتمداری بهتر شده و مخالفت اولیه با وی تعدیل و بعضاً به موافقت تبدیل شده است.

محمد نعیم امینی‌فرد پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد این موضوع را تایید کرد و گفت که موضع نمایندگان نسبت به وزارت شریعتمداری در مقایسه با روزهای قبل بهتر شده است.

همچنین تعدادی از نمایندگان با وجود اینکه از عدم حضور شریعتمداری در جلسه کمیسیون صنایع برای استیضاح وی در زمان وزارت صنعت ناراحت بودند و یکی از دلایل مخالفتشان را نیز همین موضوع اعلام می‌کردند، پس از گذشت چند روز موضعشان در قبال وزارت شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مساعد شد.

پس از جلسات مستمر وزرای پیشنهادی با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس درنهایت در جلسه رای اعتماد که روز گذشته برگزار شد، نمایندگان با ۱۹۶ رای موافق به محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتماد و آن را به عنوان وزیر این وزارتخانه برگزیدند و دو دوها و مخالفت‌های شدید یک هفته قبل با وزارت شریعتمداری جای خود را به ۱۹۶ رای موافق و حمایت حداکثری از وی داد.

سوال اینجاست اگر اقای شریعتمداری کارنامه موفقی در طی ۵ ساله دوران وزراتش در دولت تدبیر و امید داشت چرا اکثریت نمایندگان از طیف‌های مختلف فکری دنبال استیضاح وی از وزارت صنعت بودند و با صدرات وی در وزارت جدید مخالفت می‌کردند و اگر کارنامه وی از نظر نمایندگان محترم قابل قبول نبوده و از فیلتر پارلمان نمی توانست عبور کند، طی یک هفته اخیر چه اتفاقی افتاده که از ۲۶۴ رای ماخوذه، ۱۹۶ نفر یعنی بالغ بر دو سوم نمایندگان (۷۴ درصد) با صدارت وی بر یکی از مهمترین وزارتخانه‌های دولت موافقت کردند؟

Share