معاون وزیر بهداشت مطرح کرد:

پنج میلیون ایرانی در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارند

معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: اکنون در ایران پنج میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و حدود پنج میلیون نفر نیز در آستانه مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دکتر محمد هادی ایازی در آیین بهره برداری از سرای سمن های سلامت و ۳۷ کانون سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: برای جلوگیری از بیماری های غیرواگیر ساز و کارهایی نظیر برپایی کارگاه آموزشی پیش بینی شده است و تصمیم بر آگاه‌سازی بیشتر مردم در این رابطه داریم.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: باید تمام دستگاه‌های دست اندرکار در امر سلامت به وظایف خود عمل کنند تا جامعه‌ای سالم داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت سمن‌ها و موسسه های خیریه سلامت اظهار کرد: هم اینک ۷۳۲ سمن و ۸۹۰ موسسه خیریه سلامت در کشور فعالیت می‌کنند.

ایازی خاطرنشان کرد: سال گذشته خیران سلامت کشور با پرداخت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و سال ۹۵ با هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بهبود زیرساخت‌های بهداشت و درمان کشور کمک کردند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت مشارکت در فرهنگ سازی، آموزش و توانمندسازی و مشارکت آحاد مردم در حفظ سلامت خود را از جمله رویکردهای اجتماعی شدن سلامت در جامعه عنوان کرد.

ایازی افزود: هم اینک حدود ۹.۵ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند اما در آینده این رقم به حدود یک سوم جمعیت افزایش می یابد که اگر برای آن ساز و کاری پیش‌بینی نشود قطعا با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهیم بود.

وی ارائه خدمت در زمینه توانبخشی را برای سالمندان و افراد کم توان از جمله فعالیت‌های گروهی از اهداف انجمن ها نام برد و افزود: برای کمک به سالمندان با توجه به افزایش سالمندی در کشور باید سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه صورت گیرد که خوشبختانه تعدادی از انجمن ها در این حوزه فعال هستند.

ایازی با ابراز خرسندی از فعالیت سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت ادامه داد: لازمه محقق شدن اهداف بیشتر در این حوزه، همکاری گروه‌های هم سنخ و انجمن هایی است که در یک زمینه مشترک فعالیت دارند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت افزود: خوشبختانه سازمان‌های مردم نهاد در حال فعالیت گسترده در سطح کشور هستند که البته باید همگام با فعالیت این نهادها، مردم هم بیشتر به فکر سلامتی خود و خانواده شان باشند.

معاون وزیر بهداشت افزایش سواد سلامت را از دیگر مسائل مهم در اجتماعی شدن سلامت عنوان کرد.

وی بر عدالت سلامت در جامعه تاکید کرد و افزود: رویکرد دولت با راه‌اندازی خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی تحقق این مهم است.

ایازی، مشارکت در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی را از اولویت های دولت عنوان کرد و گفت: در این زمینه کانون های سلامت مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این مراسم گفت: شناسایی ۸۰۰ مادر باردار پرخطر و ۲۵۰ بیمار مسلول به همت داوطلبان سلامت و معرفی آنان به مراکز سلامت استان حرکتی بزرگ در مسیر اجتماعی شدن سلامت بود.

دکتر طباطبایی با اشاره به ضرورت تعیین نقش و جایگاه سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت، افزود: حلقه وصل و کانون همبستگی بین دریافت کنندگان خدمت، تولیت و ارائه دهندگان خدمت، بهترین نقش و جایگاهی است که می توان به سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت اطلاق کرد.

وی خاطرنشان کرد: نداشتن همبستگی اجتماعی در حوزه سلامت، عاملی است که این حوزه را تهدید می‌کند، ولی به نظر می‌رسد با وجود سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌ها می‌توان طیف وسیعی از مشکلات و شکاف‌ها را مرتفع کرد.

Share