جمالی با انتقاد از کندی پروژه

پروژه احداث “سد دیورش” با گذشت سال‌ها فقط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

نماینده مردم رودبار در مجلس گفت:‌ پروژه سد دیورش به‌دلیل کمبود منابع، فقط حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پس از گذشت سال‌ها هنوز به سرانجام مطلوبی نرسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا منوچهر جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی نظیر احداث خط آهن،‌ آزاد راه و یا خطوط برق فشار قوی که در توسعه گیلان نقش بسیار مهمی داشته است به شهرستان رودبار آسیب وارد کرده است.

نماینده مردم رودبار در مجلس عنوان کرد:‌ با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از زمین‌های رودبار در حریم راه‌آهن،‌ رودخانه سفید رود و یا خطوط انتقال برق فشار قوی قرار دارد به همین علت محدودیت‌ها و مشکلات بسیار زیادی برای این شهرستان و ساکنان آن به وجود آمده است.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد:‌ اجرای پروژه‌ها و طرح‌های بزرگی نظیر راه آهن یا آزاد راه روند توسعه و پیشرفت گیلان را به نحو مطلوبی سرعت بخشیده است اما در این میان عوارض و آسیب‌های مخرب توسعه استان تنها به شهرستان رودبار وارد شد.

جمالی با بیان اینکه شهرستان رودبار در بسیاری از بخش‌ها متضرر شده است افزود:‌ اجرای این دست از پروژه‌ها و سپس معضل حریم آن‌ها در حوزه طرح‌های توسعه خطوط راه‌آهن،‌ آزاد راه و نمونه‌های دیگری از این،‌ فشارهای مضاعفی را به مردم شهرستان رودبار وارد کرده است.

وی رفع مشکل حاشیه رودخانه‌ها در شهرستان رودبار را منوط به همکاری بیشتر وزارت نیرو دانست و بیان داشت:‌ امیدواریم مسئولان وزارت نیرو در مسیر استفاده بهینه‌تر از حریم رودخانه‌ها آن هم با کمک شهرداری‌های استان گیلان رویه فعلی عدم همکاری خود را تغییر دهد.

نماینده مردم رودبار در مجلس به فواید ساماندهی حریم رودخانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت:‌ کمک به زیباسازی مناطق حاشیه‌ای،‌ حل مشکل انباشت زباله،‌ ایجاد رونق اقتصادی در منطقه و زمینه‌سازی برای ورود گردشگران از جمله فواید تعیین تکلیف حریم رودخانه‌ها است.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به رایزنی‌های بسیار زیاد اما بی‌نتیجه با مسئولان وزارت نیرو سخن گفت و بیان داشت:‌ به غیر از تشدید مشکلات اقتصادی عدم همکاری مطلوب وزارت نیرو سبب شده تاکنون هیچ توفیقی خاصی در مسیر حل مشکل حریم رودخانه‌های گیلان به دست نیاید.

جمالی روند احداث سد دیورش در شهرستان رودبار را نیز مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد:‌ از آن‌جا که منبع اعتبارات اجرای پروژه سد دیورش به صورت استانی تأمین می‌شود و به دلیل کمبود منابع مذکور تکمیل و اتمام این طرح پس از گذشت سال‌ها هنوز به سرانجام مطلوبی نرسیده است.

وی میزان پیشرفت فیزیکی سد دیورش را حدود ۳۰ درصد اعلام کرد و ابراز داشت:‌ جلسات بسیار زیادی برای حل مشکل کمبود منابع این پروژه با استاندار گیلان و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد تا اعتبارات بیشتری برای پروژه سد دیورش اختصاص پیدا کند.

نماینده مردم رودبار در مجلس اجرای ایستگاه پمپاژ،‌ خطوط انتقال آب و شبکه را بسیار هزینه‌بر دانست و گفت:‌ برای تکمیل پروژه سد دیورش به ردیف‌های اعتباری ویژه‌ای نیاز است و انتظار داریم دولت و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه کمک و مساعدت بیشتری داشته باشند.

Share