عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

وجود پولشویی گسترده در کشور ما غیر قابل انکار است | حمله به ظریف تلاش برای انحراف از واقعیت است

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی اظهار کرد: واقعیت وجود پولشویی گسترده در کشور ما متأسفانه غیر قابل انکار است. تمام آمارهای موجود نیز این واقعیت را ثابت می‌کنند که حجم گسترده‌ای از فعالیت‌های مالی در کشور ما ناظر به بحث پولشویی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روزنامه ایران، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان «پولشویی، فعالیت‌های قلابی و مخالفان ظریف» نوشت:

وزیر خارجه هنوز فشارهای بیشتری را ناظر به سخنانش درباره وجود پولشویی گسترده در کشور متحمل خواهد شد، این در واقع هزینه ورود این عضو ارشد دولت به محدوده‌ای است که خیلی‌ها آن را تا قبل از این غیرقابل ورود می‌دانستند و البته تأکید دارند که همچنان نیز باید این گونه بماند. واقعیت وجود پولشویی گسترده در کشور ما متأسفانه غیر قابل انکار است. تمام آمارهای موجود نیز این واقعیت را ثابت می‌کنند که حجم گسترده‌ای از فعالیت‌های مالی در کشور ما ناظر به بحث پولشویی است. چه آنکه اگر نبود چنین واقعیتی، ما امروز نبایستی شاهد پدیده‌هایی چون قاچاق چندین میلیارد دلاری، فرارهای مالیاتی تا مرز ۱۵ هزار میلیارد تومان و تراکنش‌های کثیف دیگر در کشور می‌بودیم. پولشویان در واقع تبهکارانی موجه الوجه هستند که در ردای افراد ظاهرالصلاح در منظر عمومی حاضر می‌شوند؛ این قانون نه مربوط به تبهکاری مالی در ایران بلکه قانونی نانوشته در کل دنیا است. از امریکا و اروپا گرفته تا آفریقا و جاهای دیگر دنیا قاعده رفتار پولشویان بر ساختن پوشش‌هایی برای پنهان کردن ماهیت اصلی کسب و کار استوار شده.

این قاعده ثابت تنها در زمینه مبادلات بانکی و پیچیدگی‌ حساب‌ها و روابط شرکت‌های صوری آنها خلاصه نمی‌شود و عمدتاً به حوزه‌های دیگر اجتماعی و سیاسی نیز بسط پیدا می‌کند. افراد پولشو همان طور که با کسب و کارهای صوری سعی در پنهان کردن ماهیت درآمدهای خود دارند، با ساختن ظواهر صوری و قرار گرفتن در موقعیت‌های موجه نیز سعی می‌کنند تا با حداکثر امکان خود را از محدوده اتهامات اقتصادی و امنیتی دور کنند و در این تاکتیک چه چیزی بهتر از نزدیک شدن به اصحاب قدرت و صاحبان رسانه؟

شکی نیست که هم اکنون نیز در سایه سیاستمداران و چهره‌های پر نفوذ سیاسی و اجتماعی کشور، افراد پولشو خوابیده باشند. نسبت‌های کشف شده مدیران و اداره کنندگان مؤسسات مالی غیرمجاز که هر کدام تا حجم ده‌ها میلیارد کلاهبرداری داشتند یا پرونده‌های فساد اقتصادی بزرگ در سال‌های اخیر بخوبی نشان می‌دهد که تمام متهمان و مجرمان، بدون حتی یک استثنا در سایه سیاسیون، متنفذین و گاهاً مسئولان کلان پنهان شده بودند. آیا هیچ تضمینی وجود دارد که در سایه سیاست ما بیش از افرادی که تاکنون روابط کثیف مالی و جرایم آنها برملا شده، افراد بیشتری پنهان نشده باشند؟ قطعاً پاسخ منفی است. شکی نیست در سازوکاری که تضمین محکم و قوی برای پاک بودن این حوزه ندارد، رشد این دست افراد در سایه فعالیت‌ها و روابط خاص سیاسی نه تنها محتمل بلکه قطعی است.

اصرار تقریباً تمام مقامات عالی کشور و خصوصاً دستگاه‌های قضایی و امنیتی بر وجود فسادهای بزرگ در ایران موید این واقعیت است که ما از این حیث در شرایط خوبی به سر نمی‌بریم. در چنین وضعیتی وقتی وزیر خارجه ایران یک واقعیت محتوم در کشور را بیان کرده، حمله به او چیزی جز تلاش برای انحراف از واقعیت نمی‌باشد و البته با توجه به سابقه ماجرای فسادها و پولشویی‌های کشور، مخالفان امروز وزیر خارجه باید حق دهند که حملات آنها می‌تواند باعث ایجاد شک و شبهه‌های جدی شود که هم اکنون هم وجود دارد.

Share