حیرت «سیا» از روش‌‌‌های ایران برای متلاشی کردن باند جاسوسی این سازمان

مرگ جاسوسان آمریکایی در پی افشای سرویس ارتباطی آن‌ها توسط ایران و چین

یاهونیوز گزارش داده روش‌هایی که ایران در سال ۲۰۱۱ برای متلاشی کردن یک باند جاسوسی سیا استفاده کرده باعث حیرت عوامل این سازمان شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یاهونیوز گزارش داده ایران در سال ۲۰۱۱ موفق شده یک شبکه جاسوسی سازمان سیا که قصد جمع‌آوری اطلاعات از برنامه هسته‌ایش داشته را شناسایی و آن را با موفقیت متلاشی کند.

یاهو نیوز به نقل از ۱۱ مقام اطلاعاتی سابق آمریکا گفته سیا در آن سال‌ها برای ارتباط با مخبرانش در کشورهایی مانند ایران و چین از یک نظام ارتباطی مبتنی بر اینترنت استفاده می‌کرده، اما به گونه‌ای طراحی نشده بود که در برابر فعالیت‌های ضدجاسوسی کنشگران دولتی مانند چین و ایران مقاوم باشد.

۷ مقام سابق اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند ایران سال ۲۰۱۰ شناسایی عوامل سیا که قصد جمع‌آوری اطلاعات از برنامه هسته‌ای ایران را داشتند را آغاز کرده و اوایل سال ۲۰۱۱ شبکه جاسوسی سیا را متلاشی کرد. ایران می سال ۲۰۱۱ رسما اعلام کرد موفق به شناسایی یک باند متشکل از ۳۰ جاسوس سیا در این کشور شده است.

ایران چند نفر از مخبران سیا را اعدام و عده‌ای دیگر را زندان کرد.

تلویزیون ایران در گزارشی سال ۲۰۱۱ اعلام کرد جاسوس‌های آمریکایی وب‌سایت‌هایی برای برخی شرکت‌های صوری ایجاد کرده و از طریق آن قصد داشتند با وعده‌هایی مانند اشتغال، دریافت روادید و تحصیل در خارج از کشور جاسوس‌هایی در ایران استخدام کنند. ایرانی‌هایی که با این وب‌سایت‌ها تماس می‌گرفتند سرانجام سر از دبی و استانبول در می‌آوردند و مأموران سیا در آنجا با آنها برای جذب آنها به عنوان جاسوس مذاکره می کردند.

دو مقام اطلاعاتی آمریکا می‌گویند اعتقاد آنها این است که ایرانی‌ها توانسته‌اند با به خدمت گرفتن یک جاسوس دوجانبه سرنخ‌هایی برای نفوذ به سامانه ارتباطی سیاه پیدا کنند. این نظام ارتباطی به مأموران سیا و مخبران آنها اجازه می‌داد در محیط‌های خطرناک عملیاتی مانند چین و ایران با یکدیگر از طریق اینترنت ارتباط برقرار کنند.

بدبیاری‌های آمریکا به همینجا ختم نشده و ایران توانسته این نظام ارتباطی را از کار بیندازد. در سیا، روش‌های ساده‌ای که ایرانی‌ها از طریق آن توانسته بودند این سامانه را از کار بیندازند مایه حیرت و شوک بوده است.

طبق گزارش یاهونیوز ایرانی‌ها از گوگل برای شناسایی وب‌سایت‌های جعلی سیا و ارتباطات آنها با عواملشان استفاده کردند. یک مقام اطلاعاتی آمریکا گفت جاسوس دوگانه ایرانی به سازمان‌های اطلاعاتی این کشور وب‌سایتی که سیا از آن طریق آن با وی تماس گرفته بود را نشان داد و آنها از طریق آن سایر وب‌سایت‌ها را شناسایی کردند.

Share