آیت‌الله فلاحتی در دیدار با مدیران اوقاف گیلان:

لزوم نظارت بر تمام بخش‌های وقف در گیلان

نماینده ولی فقیه در گیلان اطلاع‌رسانی احکام وقف برای آگاهی مردم را مهم خواند و گفت: مسیر وقف برای نهادینه شدن در فرهنگ عمومی جامعه نیازمند جریان‌بخشی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت‌الله رسول فلاحتی امروز در دیدار با مدیران اوقاف گیلان به مناسبت ۱۵ تا ۲۳ آبان هفته وقف با تبریک این هفته اظهار کرد: مسؤولان و اصحاب اوقاف حافظ امانت‌های مردم هستند.

وی به ظرفیت‌ها و تهدیدهای حضور انسان در کنار اموال مردم اشاره کرد و افزود: اگر تلاش‌ها برای مردم انجام شود ظرفیت محسوب می‌شود اما فعالیت‌ها را برای منافع خود انجام دهیم، تهدید است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه وقف در اسلام از جایگاه بالایی برخوردار است، تصریح کرد: شعار «وقف میراث ماندگار» برگرفته از روایات ائمه معصومین(ع) بوده و مانند چشمه‌ای جوشان است.

آیت‌الله فلاحتی، خواستار نظارت بر تمام بخش‌های وقف در گیلان شد و بیان کرد: بی‌نظارتی، خسارت‌ها را متوجه مسؤولان می‌کند و باید پاسخگو باشند.

وی بر اجرای صحیح احکام وقف تأکید کرد و گفت: ابتدا وقف‌یابی باید مد نظر مدیران اوقاف و امور خیریه باشد ضمن اینکه توجه به نیت واقف حائز اهمیت است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید بر اینکه بقاع متبرکه و تمام مراکزی که از جایگاه قدسی برخوردارند باید به قطب فرهنگی جامعه تبدیل شوند، خاطرنشان کرد: وجود بقاع متبرکه ظرفیتی بزرگ برای ایجاد قطب فرهنگی در جامعه است.

آیت‌الله فلاحتی، اطلاع‌رسانی احکام وقف برای آگاهی مردم را مهم خواند و یادآور شد: مسیر وقف برای نهادینه شدن در فرهنگ عمومی جامعه نیازمند جریان‌بخشی است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه احکام وقف باید به مردم آموزش داده شود، اظهار کرد: تجلیل از فرزندان واقفان در راستای تشویق مردم به وقف از برنامه‌های تاثیرگذار است.

وی به ظرفیت‌های خوب ایجاد شده در کشورهای آسیای میانه اشاره کرد و افزود: پای کار آمدن مردم می‌تواند وقف را جهانی کند.

۱۵ وقف جدید در گیلان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان نیز در دیدار مذکور به دریافت ۱۸ سند مالکیت موقوفه‌های استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: ۸۹۷ رقبه در گیلان داریم و ۶۰ میلیارد ریال از مطالبات موقوفه‌ها مستندسازی شده است.

حجت‌الاسلام ستار علیزاده به وجود ۹۴۴ بقعه متبرکه در گیلان اشاره کرد و افزود: در سال جاری در مساجد، حسینیه‌ها، خیمه‌های معرفت و … ۳۵۶ هزار متر مربع ساخت و ساز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۴۲ هزار متر مربع از بقاع متبرکه و اماکن مذهبی گیلان مرمت و تعمیر شده است، بیان کرد: مرمت و تعمیر اماکن مذهبی گیلان ۷۵ درصد رشد فیزیکی داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان از ۱۵ وقف جدید توسط واقفان خیراندیش در استان خبر داد و تصریح کرد: امسال مبلغ ۱۴ میلیارد ریال از محل وافقان خیراندیش براساس نیاتی که کردند، اجرای نیت در حوزه‌های دارو، درمان، کمک به فقر، مساجد، بقاع و همچنین در امور مذهبی، روضه و تعزیه انجام شده است.

علیزاده با بیان اینکه آموزش سبک زندگی اسلامی در ۱۱ بقاع گیلان در حال انجام است، یادآور شد: آموزش مذکور توسط ۲۱ نفر از مربیان طلبه خواهر و برادر انجام می‌شود.

وی، تولید یک‌هزار و ۱۰۰ دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی را از جمله اقدام‌های اوقاف و امور خیریه گیلان در حوزه وقف برشمرد و گفت: فیلم «میراث ماندگار» از شبکه دو سیما در حوزه وقف پخش شده است.

Share