در نشست مطالعات آمایش استان گیلان عنوان شد:

فشار وارد به منابع طبیعی گیلان دو برابر توان است|گیلان، پیشتاز توسعه سبز–آبی در شمال

در جلسه بررسی مطالعات آمایش استان گیلان با فرمانداران مطرح شد: تأکید بر حداکثر تلاش و وفاق مسئولین به منظور تدوین برنامه مناسب برای دو دهه آینده استان گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صبح روز چهارشنبه ۲۳ آبان ماه، به منظور بررسی مطالعات آمایش استان گیلان جلسه‌ای با فرمانداران شهرستان‌های استان در دفتر رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی گیلان برگزار شد.

 در ابتدای این نشست کیوان محمّدی رئیس سازمان در سخنانی با اشاره به اهمیت بحث آمایش سرزمین گفت: در برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به ارائه طرح آمایش سرزمین کشور و استان‌ها شده است. در همین راستا سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها کارهای مطالعاتی را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه امروز فاز مطالعاتی طرح به پایان رسیده و وارد فاز اداری شدیم، به سابقه طرح آمایش سرزمین گیلان در دهه ۶۰ اشاره کرد و ادامه داد: در این دهه محور توسعه استان گیلان را کشاورزی اعلام کردند که باعث شد مزیت‌ سایر محورها مانند صنعت به طرف سایر استان‌ها برود. اکنون فرصت دیگری به دست آمده که استان گیلان بتواند جایگاه خود را در کشور به درستی تببین کند. لذا برآن شدیم به منظور ایجاد حداکثر وفاق در خصوص پروژه‌ها وبرنامه‌ها برای دو دهه‌ آینده در استان و تحقق اهداف مدنظر، طرح مطالعاتی آمایش را با نمایندگان محترم مجلس و فرمانداران به بحث بگذاریم و از آنها انتظار داریم در این خصوص حداکثر تلاش را برای تدوین یک برنامه مناسب برای دو دهه آینده داشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در خصوص توسعه سبز و آبی در مطالعات آمایش سرزمین گفت: این بدان معناست که در امر توسعه باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم به محیط‌زیست‌مان آسیبی نرسد.

وی بار دیگر بر حداکثر مشارکت فرمانداران و مدیران تأکید کرد و اظهار داشت: استان‌هایی که تا دی ماه سالجاری نتواند طرح آمایش خود را ارائه دهند کشور خود تصمیم خواهد گرفت. لذا با توجه به اینکه پیش از این فایل‌های مدنظر به نمایندگان، فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی ارسال گردیده تقاضا داریم حداکثر طی هفته آینده  نظر نهایی را ارائه نمایند تا در زمان مقتضی به جمع‌بندی برسیم. عدم اعلام نظر شهرستان‌ها در زمان مقرر بیانگر پذیرفتن نظر استان خواهد بود.

گیلان، پیشتاز توسعه سبز – آبی منطقه شمال

در ادامه جلسه دکتر مظفر صرافی به شرح مطالعات انجام شده در طرح آمایش سرزمین پرداخت و گفت: برنامه آمایش استان گیلان سندی برای تحقق توسعه پایدار فضایی استان در چارچوب چشم انداز، اهداف توسعه ملی و جهت‌گیری‌های آمایش سرزمین با رویکردی توسعه‌گرا، آینده‌نگر، مشارکت جو و انعطاف‌پذیر متشکل از مجموعه اهداف، راهبردها، سیاست‌ها و برنامه های اجرایی برای بخش‌های دولتی و غیر دولتی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و کالبدی است.

مجری طرح آمایش استان گیلان، با اشاره به شباهت آمایش به مجموعه وظایف فرمانداران، افزود: مدیریت سرزمین در راستای آرمان‌های درازمدت، رفع آشفتگی‌های فعالیت‌ها، افزایش کارایی فعالیت‌ها، بهره‌مندی عادلانه اجتماعات سرزمین از مواهب توسعه و حفاظت محیط‌ زیست و تعادل اکولوژیک از جمله ضرورت ها و کاربردهای سند آمایش است.

وی گیلان را شایسته بهترین‌ها دانست و اضافه کرد: باید بدانیم در برنامه آمایش دارای چه موقعیتی هستیم، هدف ما رسیدن به کدام نقطه است و چگونه باید به اهداف مورد نظر از طریق برنامه ریزی فضایی دست پیدا کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به وجود خلاء در اتصال برنامه آمایش به دستگاه ها، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۳۵ جلسه همفکری با مسئولان و کارشناسان استانی داشتیم و استفاده از خرد جمعی را مورد توجه قرار داده ایم.

صرافی، با بیان اینکه گیلان دارای توانایی ها و قابلیت های سرشار است، تصریح کرد: سرمایه های طبیعی و مکانی گیلان شامل بالاترین سرانه منابع آب، برخورداری از تنوع طبیعی و ظرفیت های بالای محیط‌زیستی در قیاس کشوری و جنگل های هیرکانی می شود و ردپای اکولوژیک گیلان کمتر از میانگین ایران است؛ البته ردپای اکولوژیک استان ۱.۹ برابر ظرفیت زیستی بوده که نشان می دهد فشار وارد به منابع طبیعی استان دو برابر توان آن است.

وی با اشاره به خصیصه همزیستی و گشودگی اجتماعی گیلان در کنار پیشینه های فرهنگی قوی، وحدت اجتماعی قابل توجه به رغم تنوع قومیتی و پایین بودن نرخ آسیب‌های اجتماعی، گفت: گیلان از سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی، انسانی و دانشی، کالبدی و نهادی و اقتصادی برخوردار است.

صرافی، با تاکید بر لزوم توسعه سبز گیلان، اظهار کرد: متاسفانه پسماند و پساب های استان گیلان بسیار بالاست و در کل استان هیچ زمین مناسبی برای دفن پسماند پیدا نکردیم لذا این مسئله ملی است و باید اعتبار آن ملی دیده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در ادامه به تبیین مبانی گفتمان توسعه فضایی گیلان ۱۴۱۵ پرداخت و عنوان کرد: توسعه سبز – آبی الگوی توسعه گیلان است تا فشار بر منابع طبیعی کم شود. پیشران این الگوی توسعه، اقتصاد سبز است که محیط زیست پایدار را با پیشرفت اقتصادی هدف می گیرد.

وی گیلان را قلمرو سبز و آبی ایران دانست و یادآور شد: گیلان، استان پیشتاز توسعه سبز – آبی منطقه شمال ایران به مرکزیت کلانشهر جریان ساز رشت است که با تکیه بر سرمایه های طبیعی، انسانی و اجتماعی به شیوه های خردمندانه و مبتنی بر ظرفیت زیستی در همبستگی با توسعه ملی و با بهره مندی از نظام مدیریت یکپارچه و هم افزا، بهروزی فردی و اجتماعی را فراهم می کند.

غلامرضا کاظمیان، عضو گروه مطالعه آمایش گیلان نیز، با بیان اینکه ۱۰ هدف بنیادین در جهت توسعه سبز – آبی گیلان تعیین کرده‌ایم، گفت: حفاظت فعال و مدیریت خردمندانه از منابع طبیعی منحصر به فرد گیلان، تقویت هویت و خودآگاهی های استانی مقدم بر هویت های محلی، گردشگری بوم آورد، خلاق و مسئولیت پذیر، توسعه اقتصاد دریامحور، تکمیل زنجیره ارزش کارکردی – فضایی و اقتصاد سبز – آبی پویا از جمله این اهداف است.

وی گیلان چشم به راه – منزوی، گیلان چابک – خزری و گیلان پیشگام – جهانی را سه سناریو برای آینده استان دانست و اظهار کرد: در ناحیه بندی برنامه ریزی چهار ناحیه غربی، مرکزی، شرقی و جنوبی و ۱۷ ریزناحیه تعریف کرده‌ایم. در این راستا، ۲۶۰ پروژه را براساس جهت‌گیری‌های راهبردی و جهت‌گیری‌های فضایی پیشنهاد دادیم.

Share