عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

طرح «معلم تمام وقت» اجحاف در حق فرهنگیان است | پاک کردن صورت مسئله توسط آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است اموزش و پرورش بایستی اجرای طرح رتبه بندی معلمان که درمانی برای نابسامانی‌های اقتصادی فرهنگیان است را جایگزین مُسکن‌هایی مانند طرح معلم تمام وقت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، اسدالله عباسی  با انتقاد از اجرای “طرح معلم تمام وقت”، گفت:  اگرچه آموزش و پرورش با اجرای این طرح به دنبال رفع مشکل کمبود معلم و دغدغه فرهنگیان درخصوص مشکلات معیشتی است اما باید گفت؛ اضافه شدن ۶ ساعت به ساعات تدریس موظفی آنان، راه مناسب برای درمان دردهای نظام آموزشی نیست.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر معلمان ابتدایی هر روزه هفته در مدارس حضور دارند و به نظر می‌رسد این طرح بیشتر برای دبیران متوسطه کارآیی داشته باشد زیرا موظفی خود را ظرف ۳ یا ۴ روز پر کنند و باقی روزهای هفته تعطیلی هستند.

معلمان توان لازم برای ۶ روز حضور در کلاس‌ درس را دارند؟

وی با بیان اینکه حضور در کلاس و تدریس به انرژی بسیار و دانش به روز نیاز دارد، خاطرنشان کرد: معلمی شغلی طاقت فرسا است بنابراین در اجرای این طرح باید ظرافت‌های خاصی رعایت شود؛ باید دید معلمان توان ۶ روز حضور در کلاس‌ درس را دارند. مسلما فعالیت معلمان با سایر مشاغل متفاوت بوده و قابل مقایسه نیست و فرسودگی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه معلمان باید با مطالعه و به روز رسانی اطلاعات توانایی پاسخگویی به سوالات دانش‌آموزان را در خود ایجاد کنند، عنوان کرد: طراحی سوالات امتحانی  و تصحیح اوراق زمان زیادی به خود اختصاص می‌دهد بنابراین معلمان فرصت دیگری برای حضور در کلاس‌های درس علاوه بر موظفی ندارند.

آموزش و پرورش با اجرای طرح معلم تمام وقت به جای یافتن راهکار برای بهبود معیشت معلمان به دنبال پاک کردن صورت مسئله است

وی با بیان اینکه به نظر می رسد آموزش و پرورش با اجرای طرح معلم تمام وقت به جای یافتن راهکار برای بهبود معیشت معلمان به دنبال پاک کردن صورت مسئله است، تاکید کرد: بهتر است اموزش و پرورش اجرای طرح رتبه بندی معلمان که درمانی برای نابسامانی‌های اقتصادی فرهنگیان است را جایگزین مُسکن‌هایی مانند طرح معلم تمام وقت کند.

ریافتی معلمان به گونه‌ای باشد آنها برای تامین مخارج زندگی ناچار به یافتن شغل دوم نباشند

وی یادآور شد: باید دریافتی معلمان به گونه‌ای باشد که شان و منزلت آنها زیرسوال نرود و آنها برای تامین مخارج زندگی ناچار به یافتن شغل دوم نباشند.

۶ ساعت حضور مازاد معلمان در کلاس‌های درس برای فعالیت‌های پژوهشی مشاوره‌ای و.. استفاده شود نه تدریس

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه معلم باید مطالعه، مهارت، حوصله و بهداشت روانی و روحی لازم را برای حضور در کلاس درس را داشته باشد، اظهارکرد: اگرچه این طرح در زیرمجموعه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است اما این به معنای حضور تمام وقت معلم بر سرکلاس نیست بلکه باید در مدرسه فعالیت کرده یا به نوعی با مطالعه، انجام کار پژوهی و آموزشی و… به آموزش و پرورش خدمت کند نه آنکه تمام زمان این طرح را تدریس کنند!

وی با اشاره به اختیاری بودن این طرح، بیان کرد: در صورتی که شرکت در این طرح مزیت و امتیازی برای معلمان برای دوره بازنشستگی آنها به همراه داشته باشد می‌تواند میل و رغبت آنها را برای شرکت درآن افزایش دهد.

اجرای طرح معلم تمام وقت با توجه به فرسایشی بودن شغل معلمی اجحاف در حق فرهنگیان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: اگرچه اجرای طرح معلم تمام وقت با توجه به فرسایشی بودن شغل معلمی اجحاف در حق فرهنگیان است اما در صورتی که آموزش و پرورش با وجود تمامی مشکلات به دنبال اجرایی کردن آن است باید به این نکته نیز توجه کند که معلمان روزانه بیش از ۶ ساعت در کلاس‌ها حضور نداشته باشند در غیر این صورت توانایی، انرژی و حوصله کافی برای تدریس و تربیت دانش‌آموزان را ندارند.

Share