مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان:

صیانت از معیشت مردم در برابر تیرهای جنگ اقتصادی دشمن ضروری است

امیر محمدپور، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان در جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان شفت اظهار داشت: صیانت از معیشت مردم در برابر تیرهای جنگ اقتصادی دشمن را امری ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان شفت با حضور امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، محمدرضا محسنی فرماندار شهرستان شفت و جمعی از روسای ادارات و نهادهای شهرستان شفت در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به تعریف پدافند غیرعامل بیان کرد: پدافند غیرعامل به معنای دفع، خنثی سازی و کاهش اقدامات آفندی دشمن تلقی می گردد و باید از عمده وظایف پدافند غیرعامل را کاهش آسیب پذیری، استمرار خدمات ضروری در مواقع ضروری، افزایش بازدارندگی دفاعی، مصون سازی، ارتقای بهداشت پدافند غیرعامل و آمادگی توام با کارکرد ها می باشد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به حساسیت های موجود در کشور اظهار کرد: امروز به تعبیر مقام معظم رهبری کشور در یک پیچ تاریخی قرار داریم و باید همه در هر جایگاهی با اتحاد و انسجام به سمت برطرف کردن مشکلات کشورمان حرکت کنیم تا مردم آسیبی نبینند و وظیفه ما در پدافند غیرعامل حفاظت از جان و سرمایه های مردم است.

محمدپور با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: باید با یک انسجام و اتحاد داخلی با این تهدیدات مقابله کنیم همچنین موضوع پدافند غیرعامل بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی خنثی سازی اثر تهدید بر کشور است و با توجه به آشکار بودن تهدیدات دشمن اهمیت پدافند غیرعامل چندین برابر سال های گذشته است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به جنگ اقتصادی علیه کشور اذعان داشت: بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی تعیین جنگ بر عهده رهبر معظم انقلاب است و ایشان اعلام کرده اند که ما درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم، جنگ اقتصادی حمله به مولفه های اقتصادی کشور حریف با هدف از پا درآوردن نظام حاکم آن است، در جنگ اقتصادی حوزه صادرات و واردات، تکنولوژی و دانش، بانک، پول و ارز مولفه های اصلی هستند.

محمدپور صیانت از معیشت مردم در برابر تیرهای جنگ اقتصادی دشمن را امری ضروری دانست و گفت: یکی از اهداف استراتژیک آمریکا محدود کردن معادلات قدرت ایران است، آمریکایی ها می دانند که برجام مقداری از اهداف آنها را تأمین کرده و چون فکر می کنند ایران می خواهد برجام را حفظ کند، بنابراین می خواهند تلاش کنند آن را پایه ای برای باج خواهی و افزون خواهی های خود قرار دهند و تلاش می کنند قدرت موشکی و نفوذ منطقه ایران را در تعهدات برجام بگنجانند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به استارتژی و اهداف مشخص شده آمریکا، ذکر کرد : آمریکا استارتژی خود را دو هدف کوتاه مدت و بلند پیشبینی کرده است که هدف اولیه آمریکایی ها قبول پذیرش ایران در قبال خواسته های آمریکاست و هدف ثانویه و اصلی آن ها ایجاد جنگ داخلی است همچنین استارتژی آمریکایی ها مقابل ایران در سه سطح می باشد که سطح بین المللی است یعنی میزان روابط کشورمان با کشورهای دیگر را بررسی می کند و در سطح دوم از همه ابزارهایی که به عنوان جنگ هیبریدی عمل می کند و در سطح سوم سطح اجرایی است که تهدیدات پیشبینی شده را در عرصه اقتصادی و عملیات روانی اجرا می کند همچنین باید بدانیم که ابزار سناریو آمریکایی ها شبکه های اجتماعی است و این بستر مردم ما هستند.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به جلب اعتماد عمومی در جامعه گفت: مسئولان با برقراری ارتباط قوی و هوشمندانه با مردم، می‌توانند اعتماد عمومی را در جامعه نهادینه کنند و این موضوع را به صورت مستمر در کشور ارتقا بخشند.

محمدپور با اشاره به اعتماد مردم به کارگزاران و دولت، خاطرنشان کرد: موضوعی که امروز دشمن به دقت آن را نشانه گرفته است تضعیف اعتماد مردم به همدیگر و همچنین سست نمودن اعتماد مردم به کارگزاران و دولت می باشد، حال که به این روشنی با چند و چون مسئله و اهداف خصمانه دشمنان آگاهیم باید به سراغ راه حل ها رفت و باید یادآور شد که اعتماد اجتماعی به سختی کسب شده اما به آسانی از دست می رود.

در ادامه این جلسه فرماندار شهرستان شفت با اشاره به نوع تهدیدات بیان کرد: ابتدای زندگی بشر تهدید همیشه وجود داشته است و به صورت طبیعی نگاه ایجاد امنیت در زیر ساخت ها، نگاهی کلی بوده است و در کشور ما نیز هیچ گاه کشور بدون برج و بارو نبوده است و امنیت بخشی جداناشدنی از زندگی از زندگی بوده است.

در ادامه این جلسه فرماندار شهرستان شفت با اشاره به نوع تهدیدات بیان کرد: ابتدای زندگی بشر تهدید همیشه وجود داشته است و به صورت طبیعی نگاه ایجاد امنیت در زیر ساخت ها، نگاهی کلی بوده است و در کشور ما نیز هیچ گاه کشور بدون برج و بارو نبوده است و امنیت بخشی جداناشدنی از زندگی بوده است.

محسنی افزود: مقام معظم رهبری در مورد پدافند غیر عامل گفتند پدافند مانند مصونیت سازی بدن از درون است و اقدامات پدافندی نباید پیامدی داشته باشد و بی اثرسازی تهدید در کشور را تعبیر پدافند غیر عامل دانستند.

فرماندار شهرستان شفت تهدیدات موجود را به دو دسته طبیعی و انسان ساز تقسیم کرد و اظهار کرد: تهدیدات انسان ساز به پدافند غیر عامل ارجاع داده می شود و بین بخش های دفاعی و اجرایی دولت مشترک است، همچنین تهدیدات طبیعی معمولا منشا طبیعت دارند و این منشا به لحاظ ماهیت ثابت است و در این نوع از تهدیدات اراده و دشمنی وجود ندارد و کنترل آن بر مبنای تلاش و دستاوردهای علمی امکان پذیر است.

محسنی ضمن بیان پدافند زیستی اذعان داشت: هر نشانه یا رویداد یا اتفاق زیستی است که به صورت طبیعی و غیر طبیعی منجر به تضعیف و نابودی سرمایه های انسانی یا اقتصادی کشور از طریق تخریب و نابودی محصولات کشاورزی نظیر گیاهان، دام و حیوانات محیط زیست و منابع طبیعی بگردد و ثبات و امنیت جامعه را به خطر می اندازد که این موضوع باید مد نظر شورای شهرستان قرار بگیرد.

محسنی با اشاره آنفولانزای فوق حاد پرندگان تصریح کرد: با توجه به شیوع این نوع بیماری که نوعی تهدید محسوب می شود اقدامات پدافند غیرعامل بخوبی در شهرستان شفت اجرا شده است.

فرماندار شهرستان شفت با اشاره به غنیمت شمردن فرصت ها، خاطرنشان کرد: باید فرصت ها را شناخت و تهدیدات پیش رو را تبدیل به فرصت کرد همچنین باید در موضوعات کاری خود در بحث پدافند غیرعامل اشرافیت داشته باشیم.

در ابتدای این جلسه روسای ادارت شهرستان شفت گزارشات مربوطه ادارات خود را در حوزه پدافند و همچنین هفته پدافند غیرعامل ارائه نمودند.

شایان ذکر است؛ حکم صادره از سوی مصطفی سالاری استاندار گیلان مبنی بر انتصاب محمدرضا محسنی بعنوان رئیس شورای پدافند غیرعامل شهرستان شفت توسط امیر محمدپور به وی اهدا گردید.

Share